نگار رشیدی

کاری که پپ گواردیولا و تیمش با رئال مادرید کردند، استثنایی به نظر می‌رسید. یک نمایش بی‌نقص از سیتی و زدن چهار گل به رئال مادرید، اتحاد را به مرز انفجار رساند و راه نجاتی برای پسران کارلتو باقی نگذاشت. رئال در حالی چهار گل از سیتی خورد که بهترین بازیکن سفیدها در زمین حریف، تیبو کورتوآ بود. شاید اگر این گلر روی خط دروازه حضور نداشت، یک فاجعه بزرگ‌تر برای مادریدی‌ها اتفاق می‌افتاد. مادرید با این شکست، با لیگ قهرمانان وداع کرد تا سیتی برای دومین بار در تاریخ به فینال لیگ قهرمانان برسد. هر دو صعود این تیم به فینال نیز با پپ گواردیولا اتفاق افتاده است. او در فینال قبلی بازنده بوده و این بار دیگر نمی‌خواهد چنین فرصتی را از دست بدهد. حریف سیتی در بازی نهایی جام، تیمی از شهر میلان است. اینتر با سیمئونه اینزاگی، این فصل برخلاف پیش‌بینی‌ها ظاهر شده و توانسته خودش را به دیدار نهایی لیگ قهرمانان برساند. همین حالا هم هیچ‌کس شانسی برای آنها قائل نیست اما تیم اینزاگی نشان داده که خیلی خوب می‌تواند پیش‌بینی‌ها را به هم بزند و جهت سرنوشت را تغییر بدهد.

یک شب بعد از صعود پپ به فینال لیگ قهرمانان اروپا، ژوزه مورینیو نیز برای دومین سال متوالی به فینال یک تورنمنت اروپایی رسید. آقای خاص توانست با دفاع مطلق در زمین لورکوزن، برتری هفته قبل را حفظ کند و یک برد مهم را در مجموع دو بازی به دست بیاورد. درست مثل سیتی، رم هم برای دومین بار در تاریخ به فینال یک رقابت اروپایی رسیده و این فینال این بار در یورولیگ رقم خواهد خورد. حریف آنها در این جام نیز تیمی است که استاد مسلم رسیدن به فینال یورولیگ و قهرمانی این جام محسوب می‌شود. سویا باز هم با همان تخصص همیشگی، به فینال یورولیگ برگشته و این بار با شکست دادن یوونتوس، راهش را به طرف دیدار نهایی هموار کرده است. اگر در فینال لیگ قهرمانان همه شانس را به سیتی می‌دهند و این تیم را شانس اصلی قهرمانی می‌دانند، در فینال یورولیگ نیز هیچ تیمی به اندازه سویا آماده کسب پیروزی نیست. تیمی که حتی با چشم‌های بسته هم قهرمان این جام می‌شود. با این حال نباید فراموش کرد که حریف آنها در دیدار پایانی، یک مربی برنده مثل مورینیو خواهد بود. مردی که به سادگی دیدارهای فینال را از دست نمی‌دهد.

این فصل فوتبال اروپا یک فینال مهم دیگر هم دارد. فینالی بین وستهم و فیورنتینا در لیگ کنفرانس اروپا. جالب اینکه ایتالیایی‌ها حداقل یک نماینده در هر سه جام اروپایی این فصل دارند. موضوعی که نشان می‌دهد سطح سری‌آ نسبت به گذشته بالاتر رفته است. با این حال اصلا بعید نیست که تیم‌های ایتالیایی در هر سه فینال شکست بخورند و دست‌شان به جام قهرمانی نرسد. البته که نباید از همین حالا، برای این فینال‌های جذاب و تماشایی تصمیم گرفت. هر اتفاقی می‌تواند در این جدال‌ها رخ بدهد و هر تیمی می‌تواند در نهایت روی سکوی قهرمانی دیده شود.