شبی که لیگ کامل شد!‌

برای اهالی فوتبال، این مهم‌ترین پنجشنبه سال است. جایی که چند مسابقه سرنوشت‌ساز، تکلیف یک فصل تماشایی را روشن خواهد کرد. البته که همه چیز را نباید تنها در نتیجه‌ها خلاصه دانست. البته که همه چیز را نباید به جدول نهایی محدود کرد اما به هر حال این پایان، برای خیلی از تیم‌ها بسیار تعیین‌کننده خواهد بود. دو تیم در بالای جدول برای قهرمانی و دو تیم در پایین جدول برای فرار از سقوط، مبارزه جانانه‌ای خواهند داشت. این آخرین قطعه یک پازل دوست‌داشتنی به اسم لیگ بیست و دوم است.

آریا رهنورد

 

نساجی-پرسپولیس؛

جشن در قائمشهر؟

وقتی تقویم چند هفته انتهایی لیگ برتر با جزئیات اعلام شد، به نظر می‌رسید مسابقه با گل‌گهر سخت‌ترین بازی پرسپولیس باشد. شاگردان یحیی اما آن بازی را به راحتی بردند و یک پیروزی مهم را در خانه جشن گرفتند. بردی که تیم را در صدر جدول رده‌بندی لیگ نگه داشت. با این حال آن برد فقط زمانی به کار خواهد آمد که قرمزها در هفته پایانی، جام را روی دستان‌شان بگیرند.

برخورد نیم‌فصل اول با نساجی، به یکی از ساده‌ترین بردهای این فصل پرسپولیس تبدیل شد اما مواجه شدن با این حریف در ورزشگاه وطنی، دشواری‌های خاص خودش را دارد. به نظر می‌رسد بخش عمده‌ای از سکوها این هفته در اختیار هواداران تیم میزبان باشد و پرسپولیسی‌ها در ورزشگاه حتی از هزار نفر نیز کم‌تر خواهند بود. حالا سرنوشت قهرمانی پرسپولیس به نقطه‌ای از ایران کشیده شده که این چند سال، بیشترین بازیکن را به این باشگاه داده است. تیم یحیی در هر 6 مسابقه اخیر در لیگ برتر، برنده بوده است. مهدی ترابی نیز با هت‌تریک در مسابقه قبلی، به برگ برنده تیم تبدیل شده و در اوج آمادگی قرار دارد.

در مقابل نساجی مازندران حتی نتوانسته یک برد در رقابت‌های نیم‌فصل دوم لیگ برتر به دست بیاورد. تیمی که با سرمربی اسپانیایی نیز نشانی از تحول نداشته است. امروز یکی از دو جام، به قائمشهر می‌رود و شاید برای اولین بار، جشن قهرمانی لیگ برتر در این شهر برگزار شود. با این حال سرمربی نساجی تاکید داشته که تیمش به خاطر روح فوتبال، با همه توان روبه‌روی پرسپولیس قرار می‌گیرد. حتی با وجود اینکه نتیجه این بازی، تاثیری در وضعیت نساجی نخواهد داشت. پرسپولیس اصلا دوست ندارد به سرنوشت تیم‌هایی دچار شود که قهرمانی لیگ را در هفته پایانی از دست داده‌اند. این تیم بیشتر از هر تیم دیگری در این فصل صدرنشین بوده و حالا نمی‌خواهد این فرصت بزرگ را از دست بدهد.

 مسابقه مس و سپاهان برای هر دو تیم بسیار کلیدی خواهد بود. یک طرف ماجرا، تیم مورایس است که یک امتیاز از پرسپولیس کم‌تر دارد و طرف دیگر، تیم فرزاد حسین‌خانی که اگر این هفته کم‌تر از نفت امتیاز بگیرد، راهی دسته پایین‌تر خواهد شد

قرمزها در 6 فصل اخیر، پنج بار قهرمان لیگ برتر شده‌اند و حالا به ششمین قهرمانی در هفت فصل اخیر فکر می‌کنند. جامی که می‌تواند یحیی را در ردیف برانکو، به موفق‌ترین مربی قرمزها در رقابت‌های لیگ برتر تبدیل کند. آنها برای بردن این جام اما نباید هیچ لغزشی را پشت سر بگذارند. حتی یک اشتباه ساده، می‌تواند پرسپولیس را به دردسر بیندازد و جام را در آخرین نفس‌ها از این تیم بگیرد. بدون شک این یکی از مهم‌ترین جدال‌های این چند سال فوتبال ایران خواهد بود. این دوئل، چند رویارویی جذاب هم دارد. از این سو، گولسیانی روبه‌روی یکی از تیم‌های سابقش در فوتبال ایران قرار می‌گیرد و امید عالیشاه، مهدی عبدی و چند پرسپولیسی دیگر در استان زادگاه‌شان به میدان می‌روند. از سوی دیگر نیز علیرضا حقیقی و علی شجاعی باید با یکی از تیم‌های قبلی‌شان روبه‌رو شوند. قرمزها خوش‌شانس هستند که حمید مطهری دیگر روی نیمکت نساجی دیده نمی‌شود. چراکه اگر او هنوز سرمربی این تیم بود، از همین حالا حرف و حدیث‌های زیادی در مورد مسابقه این هفته به راه می‌افتاد.

سرنوشت قهرمانی پرسپولیس به نقطه‌ای از ایران کشیده شده که این چند سال، بیشترین بازیکن را به این باشگاه داده است. امروز یکی از دو جام، به قائمشهر می‌رود و شاید برای اولین بار، جشن قهرمانی لیگ برتر در این شهر برگزار شود

مس کرمان-سپاهان؛

اندوه سقوط، امید معجزه

اگر بازی پرسپولیس و نساجی فقط روی وضعیت یک تیم در جدول اثر می‌گذارد، مسابقه مس و سپاهان برای هر دو تیم بسیار کلیدی خواهد بود. یک طرف ماجرا، تیم مورایس است که در این فصل عالی نتیجه گرفته اما هنوز یک امتیاز از پرسپولیس کم‌تر دارد و طرف دیگر، تیم فرزاد حسین‌خانی که فعلا در منطقه بقا دیده می‌شود اما اگر این هفته کم‌تر از نفت امتیاز بگیرد، راهی دسته پایین‌تر خواهد شد. تیم مورایس در سراسر لیگ بیست و دوم، نمایش‌های بسیار خوبی داشته و تیم شایسته‌ای بوده اما امتیاز از دست رفته دیدار برگشت با ملوان، ضربه بزرگی به این تیم زده است. تا قبل از آن مسابقه، هنوز همه چیز در دست خود سپاهانی‌ها بود اما آن تساوی، سرنوشت را کاملا تغییر داد.

با این حال طلایی‌ها در جدال قبلی با پیکان نشان دادند که به هیچ قیمتی قصد کوتاه آمدن ندارند و همچنان دست از تعقیب صدر جدول برنخواهند داشت. سپاهانی‌ها بازی رفت لیگ را از مس بردند اما قبل از آن در چهار بازی متوالی در لیگ و حذفی، نتوانسته بودند حریف کرمانی‌شان را شکست بدهند. انتظار می‌رود هواداران مس امروز ورزشگاه را برای تیم محبوب‌شان پر کنند. چراکه این بازی، آخرین شانس بقای نارنجی‌ها در لیگ خواهد بود. اگر مس امروز برنده شود، تحت هر شرایطی در لیگ خواهد ماند. اگر مس امروز مساوی کند و نفت برنده نشود، باز هم مس در لیگ برتر می‌ماند. اگر مس مساوی کند و بازی نفت هم مساوی شود، باز این تیم در لیگ خواهد ماند. با این حال اگر مس مساوی کند و نفت آبادان ببرد، جای این دو تیم در جدول با هم عوض خواهد شد. اگر مس ببازد، نفت با یک تساوی هم در لیگ ماندنی خواهد بود. یکی از دو جام قهرمانی، امروز به کرمان خواهد رفت. با این حال شاید این جام بدون استفاده بماند و اصلا سکویی برای جشن قهرمانی ساخته نشود. سپاهانی‌ها سابقه سرقت جام در آخرین هفته لیگ برتر را دارند. تیم اصفهانی در لیگ چهاردهم، در حالی روی سکوی اول قرار گرفت که تراکتور تا قبل از پایان لیگ، در صدر جدول دیده می‌شد. حالا تیم مورایس می‌خواهد خاطره تیم فرکی را تکرار کند. هنوز هم آن تجربه، آخرین قهرمانی سپاهانی‌ها در لیگ برتر به شمار می‌رود. تجربه‌ای که شاید در کرمان بعد از چندین سال تکرار شود.

استقلال-تراکتور؛

این بازی تشریفاتی نیست

شاید این بازی، تاثیری در وضعیت جدول نداشته باشد اما هرگز نمی‌توان به نبرد استقلال و تراکتور، به چشم یک مسابقه تشریفاتی نگاه کرد. جدال‌های دو تیم در تهران، همیشه بسیار تماشایی هستند و معمولا نیز با استقبال بسیار خوبی از سوی هواداران دو تیم روبه‌رو می‌شوند. این سومین برخورد فصل ساپینتو و خمز به شمار می‌رود و هر کدام از این مربیان، در یکی از نبردها به برتری دست پیدا کرده‌اند. از همین حالا، سوم شدن استقلال و چهارم شدن تراکتور قطعی شده اما تردیدی وجود ندارد که هر دو تیم این مسابقه را بسیار جدی می‌گیرند و با ترکیب اصلی‌شان وارد

زمین می‌شوند.

ساپینتو این فصل در لیگ برتر، حتی یک امتیاز از دو رقیب خارجی‌اش یعنی مورایس و خمز نگرفته و به دنبال تغییر این روند خواهد بود. خمز نیز این فصل در تراکتور فوق‌العاده بوده و حالا قصد دارد یک پایان آرمانی را برای این پروژه جذاب رقم بزند. این بازی برای تراکتوری‌ها از یک جهت دیگر هم مهم است. رضا اسدی و محمد عباس‌زاده از شانس‌های آقای گلی این فصل هستند و هنوز می‌توانند کفش طلایی لیگ را به دست بیاورند. باید منتظر ماند و دید که در نهایت چه سرنوشتی در این جدال تماشایی اتفاق خواهد افتاد.

گل گهر-صنعت نفت؛

برزیل و رویای بقا

تغییر سرمربی در این فصل، شرایط دو تیم را به شدت عوض کرد. گل‌گهر بعد از جدایی قلعه‌نویی، دیگر آن تیم سابق نشد. تیمی که برای تصاحب رده چهارم جدول مبارزه می‌کرد، در پنج هفته گذشته فقط دو امتیاز از دیدارهای لیگ برتر به دست آورده است. اوضاع برای صنعت نفت نیز با ورود عبدا... ویسی به شدت عوض شد. آنها یک تیم ناامید در معرض سقوط بودند اما پس از ویسی، جان تازه‌ای گرفتند و کاملا متحول شدند. حالا نفت تیمی است که حتی توانسته از استقلال در تهران امتیاز بگیرد.

با این حال به نظر می‌رسد نفتی‌ها در هفته آخر لیگ، کار سختی برای ماندن در رقابت‌ها دارند. نفت هفته گذشته مسابقه با ذوب را عالی شروع کرد اما اخراج طالب ریکانی، تیم را تحت تاثیر قرار داد و موجب شد آبادانی‌ها نتوانند سه امتیاز بازی را به دست بیاورند. حالا نفت برای ماندن در لیگ، حتما باید در هفته آخر بیشتر از مس امتیاز داشته باشند. امید نفتی‌ها این است که مس روبه‌روی سپاهان شکست بخورد و تیم خودشان حداقل یک تساوی از گل‌گهر بگیرد. با این حال برزیلی‌ها برای حفظ شدن در لیگ، باید با هدف پیروزی به زمین بروند و به نتیجه دیگری فکر نکنند.

چهار مسابقه معمولی

چهار مسابقه این هفته لیگ برتر نیز به لحاظ جدولی، حساسیتی ندارند. در اهواز دو استقلالی سابق با هم روبه‌رو می‌شوند. شاید این بازی برای علیرضا منصوریان و رحمتی مهم باشد اما در جدول تاثیری روی شرایط دو تیم ندارد. گلر آلومینیوم اما برای تصاحب کلین‌شیت هجدهم، انگیزه‌های زیادی خواهد داشت. در مسجدسلیمان نیز تیم سقوط‌کرده نفت، روبه‌روی ملوان قرار می‌گیرد. این آخرین تجربه نشستن مازیار زارع روی نیمکت انزلی‌چی‌ها خواهد بود. او به گفته خودش تحت هیچ شرایطی در فصل آینده لیگ برتر در ملوان حضور نخواهد داشت.

شاگردان مجتبی حسینی در پیکان نیز فصل را مقابل مس رفسنجان تمام می‌کنند. این بازی در حقیقت دوئلی بین دو گزینه جدی هدایت تیم ملی امید به شمار می‌رود. حسینی و ربیعی از گزینه‌های جدی فدراسیون هستند و حتی ممکن است نتیجه این بازی روی تصمیم نهایی فدراسیون نیز تاثیر داشته باشد. ذوب آهن و هوادار نیز فصل را روبه‌روی هم به پایان می‌رسانند. این از آن مسابقه‌هایی است که بعید به نظر می‌رسد هیچ تماشاگری داشته باشد. خود اصفهانی‌ها هم این هفته مشغول تماشای بازی سپاهان خواهند بود. با این حال بدون شک همه مربی‌ها به دنبال این هستند که یک پایان خوب را در این فصل برای خودشان رقم بزنند.