جنگ دنباله‌دار!

شاید خیلی‌ها تصور کنند که پرسپولیس و سپاهان، همیشه در رقابت همزمان بر سر قهرمانی در لیگ فوتبال ایران بوده‌اند اما چنین نگاهی خیلی هم درست نیست. چراکه در بهترین سال‌های سپاهان در لیگ، پرسپولیس مشکلات زیادی داشت و در بهترین سال‌های پرسپولیس نیز، سپاهان آن تیم همیشگی نبود. با این حال هر وقت که دو تیم به شکل همزمان برای بردن لیگ رقابت کرده‌اند، اتفاق‌های جذاب و نفس‌گیری میان آنها رخ داده است. در فاصله چند روز به پایان این فصل لیگ برتر، یکی از این دو تیم در نهایت قهرمان لیگ بیست و دوم خواهد شد.

آریا رهنورد

 

لیگ دوم؛  رفت و برگشت با علی انصار

لیگ دوم، اولین فصل از لیگ برتر بود که سپاهان و پرسپولیس همزمان مدعی قهرمانی‌اش به شمار می‌رفتند. تیم پروین مدافع عنوان قهرمانی لیگ بود و سپاهان با فرهاد کاظمی و ستاره‌هایی مثل ادموند بزیک، عزمش را برای قهرمانی جزم کرده بود. آن فصل مسابقه رفت دو تیم در آزادی، نبردی تماشایی بود. جایی که بزیک برای سپاهان به تیم سابقش گل زد، علی انصاریان بازی را به تساوی کشاند اما پنالتی دیرهنگام محرم، یک برد مهم به سپاهان هدیه کرد. وقتی بازی برگشت از راه رسید، فاصله دو تیم در جدول زیاد شده بود و دیگر تردید چندانی نسبت به قهرمانی سپاهان وجود نداشت. گل دیرهنگام علی انصاریان در جواب گل فرشباف اما جلوی شکست قرمزها در اصفهان را گرفت. نبرد قهرمانی آن فصل سرانجام به سود سپاهان تمام شد تا آنها دومین قهرمان تاریخ لیگ برتر و اولین قهرمان شهرستانی این لیگ لقب بگیرند.

هنوز هم هیچ رقابتی در تاریخ لیگ برتر به اندازه رقابت پرسپولیس و سپاهان در لیگ هفتم، داغ به نظر نمی‌رسد. پرسپولیس با افشین قطبی، فصل را به عنوان یک تیم کاملا متحول‌شده شروع کرد و سپاهان نیز با بوناچیچ مثل همیشه حرف‌های زیادی برای گفتن داشت

لیگ هفتم؛ معجزه سرخ

هنوز هم هیچ رقابتی در تاریخ لیگ برتر به اندازه رقابت پرسپولیس و سپاهان در لیگ هفتم، داغ به نظر نمی‌رسد. دو تیمی که به لحاظ فنی، فوق‌العاده بودند و نمایش‌های درخشانی را در زمین ارائه می‌کردند. پرسپولیس با افشین قطبی، فصل را به عنوان یک تیم کاملا متحول‌شده شروع کرد و سپاهان نیز با بوناچیچ مثل همیشه حرف‌های زیادی برای گفتن داشت. دو تیم در آخرین هفته از نیم‌فصل اول با هم روبه‌رو شدند و تیم قطبی که تا آن روز در لیگ برتر شکست نخورده بود، بالاخره نتیجه را واگذار کرد. گل به خودی نصرتی و ضربه عماد رضا، سپاهان را به دو گل رساند و تنها گل عباس آقایی نتوانست پرسپولیس را به بازی برگرداند. آن رقابت اما یک اتفاق عجیب دیگر هم داشت. ماجرای سرباز احمدی و از دست رفتن بینایی او، در همان بازی اتفاق افتاد و موجب کسر پنج امتیاز از سپاهان شد. هرچند که استیناف این حکم را سبک‌تر کرد و حکم به از دست رفتن دو امتیاز برای سپاهان داد. اتفاق بد بعدی برای سپاهانی‌ها، جدایی لوکا بوناچیچ بود که به یک تیم عربی ملحق شد. باشگاه ژورون ویه‌را را جایگزین این مربی کرد. با این حال پرسپولیس هم با یک مشکل کلیدی روبه‌رو شد. آنها به دلیل پرونده بدهی به بازیکنان خارجی، با کسر 6 امتیاز روبه‌رو شدند تا برتری‌شان نسبت به حریف در جدول لیگ را از دست بدهند. این رقابت تا آخرین هفته ادامه پیدا کرد و بازی آخر، عملا به فینال لیگ برتر تبدیل شد. نبردی نفس‌گیر بین پرسپولیس و سپاهان مقابل صد هزار تماشاگر. محسن خلیلی گل اول پرسپولیس را به زیبایی زد اما حاج‌صفی بازی را به تساوی کشاند تا سپاهان در آستانه قهرمانی لیگ قرار بگیرد. ضربه سر سپهر حیدری در دقیقه نود و ششم اما قهرمان جدیدی برای لیگ برتر ایران ساخت.

لیگ هجدهم؛ یک تساوی خون‌آلود

بعد از قهرمانی دراماتیک پرسپولیس، سال‌های طلایی سپاهان در لیگ شروع شد و این تیم حتی سه قهرمانی متوالی در فوتبال ایران را تجربه کرد. در آن‌ سال‌ها اوضاع پرسپولیس چندان خوب نبود. وقتی دوران طلایی قرمزها با برانکو شروع شد نیز سپاهان شرایط بدی داشت. با این حال در لیگ برتر هجدهم، دوباره نبردی بین آنها شکل گرفت. هر دو تیم برای قهرمانی مبارزه می‌کردند و در جدول فاصله نزدیکی با هم داشتند. هر دو بازی‌‌شان در لیگ هم جنجالی شد. سپاهانی‌ها به پنالتی بازی رفت در آخرین ثانیه‌ها به سود پرسپولیس معترض بودند. صحنه‌ای که قرمزها را از یک شکست جدا کرد. بازی برگشت هم درگیری عجیبی بین سکوها اتفاق افتاد و طرفداران زیادی آسیب دیدند. مسابقه‌ای که با تساوی بدون گل تمام شد. در نهایت هم این تیم برانکو بود که قهرمانی لیگ را در پایان آن سال جشن گرفت.

لیگ بیستم؛ بهترین نایب‌قهرمان تاریخ

تیم‌های محرم و یحیی از لحاظ فنی، بهترین تیم‌های لیگ برتر بیستم به شمار می‌رفتند. آن فصل بازی رفت دو تیم در تهران و بازی برگشت دو تیم در اصفهان به تساوی کشیده شد. در جدول هم رقابت نزدیکی بین دو تیم وجود داشت اما در نهایت این پرسپولیس بود که جام را از آن خودش کرد. سپاهان نیز با هدایت محرم 65 امتیازی شد تا بهترین نایب‌قهرمان تاریخ رقابت‌های لیگ برتر باشد. رکوردی که شاید تیم مورایس در این فصل با آن برابر شود.