سرخ، زرد و سپس آبی!

تنها دو هفته به پایان لیگ برتر باقی مانده و معمای قهرمانی نیز خیلی زود حل خواهد شد. با نتایجی که این هفته در لیگ رقم خورد، تیم یحیی هنوز شانس اول قهرمانی است اما تیم مورایس نیز حریفش را سایه به سایه تعقیب می‌کند. استقلال اما کمی از کورس عقب مانده و برای قهرمانی، به رقم خوردن وضعیتی خارق‌العاده نیاز خواهد داشت. روی کاغذ حتی این احتمال وجود دارد که قهرمان لیگ همین هفته تعیین شود اما به نظر می‌رسد این نبرد جذاب تا آخرین هفته رقابت‌های لیگ برتر ادامه خواهد داشت.

آریا رهنورد

 

پرسپولیس؛ دو برد تا جام

وقتی ملوان زمین سپاهان را با امتیاز ترک کرد، در جدول همه چیز برای پرسپولیس عوض شده بود. حالا سرنوشت تیم یحیی در دست خودش بود و آنها می‌توانستند با سه برد متوالی، قهرمانی را جشن بگیرند. اولین برد این تیم روبه‌روی پیکان به دست آمد. بردی در یک مسابقه سخت و بسیار نزدیک که هیجان زیادی داشت و حتی ممکن بود صدرنشینی را از قرمزها بگیرد. فرمول آنها برای قهرمانی لیگ، کاملا روشن به نظر می‌رسد. پرسپولیس باید هر دو مسابقه باقی‌مانده‌اش را ببرد تا قهرمانی را بدون توجه به نتایج تیم‌های رقیب جشن بگیرد. بازی اول آنها روبه‌روی گل‌گهر در آزادی و بازی بعدی مقابل نساجی در قائمشهر برگزار خواهد شد. پرسپولیس تنها تیمی به شمار می‌رود که می‌تواند با پیروزی در دیدارهای خودش، سکوی اول را به دست بیاورد. آنها حتی در یک سناریو، می‌توانند در هفته بیست و نهم نیز قهرمان لیگ برتر شوند. اگر پرسپولیس این هفته گل‌گهر را ببرد و سپاهان روبه‌روی پیکان شکست بخورد، پرونده قهرمانی لیگ بسته خواهد شد. با این حال اگر پرسپولیس این هفته برنده شود و سپاهان حتی مساوی کند، باز هم سرنوشت قهرمانی به هفته پایانی می‌رود. در حقیقت تیم یحیی با وجود صدرنشینی لیگ، اصلا فرصتی برای لغزش ندارد. یعنی اگر پرسپولیس در دو دیدار آینده یک برد و یک مساوی داشته باشد و سپاهان هر دو بازی‌اش را ببرد، این زردهای اصفهان هستند که قهرمانی را جشن می‌گیرند. در نتیجه به نظر می‌رسد فقط یک راه برای قهرمانی سرخ‌ها وجود دارد و آن، پیروزی در هر دو بازی باقی‌مانده است. امتیاز بزرگ تیم یحیی این است که آنها مجبور نیستند در دو هفته پایانی، نتایج رقبا را در بازی‌های همزمان زیر نظر بگیرند. فعلا سرنوشت هنوز در دستان این تیم است و پرسپولیس، بخت شماره یک قهرمانی به حساب می‌آید.

سپاهان؛ دو برد و کمی شانس!‌

سرنوشت قهرمانی دیگر در دست سپاهان نیست اما آنها هنوز می‌توانند به بردن جام امیدوار باشند. سپاهان هفته آینده در اصفهان آخرین مسابقه خانگی فصل را روبه‌روی پیکان برگزار می‌کند و پس از آن به کرمان می‌رود تا مقابل مس قرار بگیرد. تیمی که به شدت در خطر سقوط قرار دارد. اگر سپاهان هر دو بازی بعدی‌اش را ببرد و پرسپولیس تنها در یک بازی امتیاز از دست بدهد، قهرمانی لیگ به تیم ژوزه مورایس خواهد رسید. سپاهان با یک برد و یک تساوی هم برای قهرمانی شانس دارد اما به شرطی که پرسپولیس در دو دیدار باقی‌مانده حداقل یک بار شکست بخورد. به شکل واضح‌تر سپاهان برای قهرمانی لیگ نیاز دارد که در دو هفته باقی‌مانده از مسابقه‌ها، یک امتیاز بیشتر از پرسپولیس به دست بیاورد. اگر امتیاز این دو تیم با هم برابر شود، این تیم اصفهانی است که به دلیل نتیجه بازی رودررو، دست بالا را برای بردن جام خواهد داشت. بدترین احتمال برای سپاهان این است که هر دو بازی‌اش را ببرد اما قهرمان لیگ نشود. آنها در این صورت صاحب 65 امتیاز می‌شوند و در جایگاه بهترین نایب‌قهرمان تاریخ رقابت‌های لیگ برتر قرار می‌گیرند.

تیم یحیی با وجود صدرنشینی لیگ، اصلا فرصتی برای لغزش ندارد. یعنی اگر پرسپولیس در دو دیدار آینده یک برد و یک مساوی داشته باشد و سپاهان هر دو بازی‌اش را ببرد، این زردهای اصفهان هستند که قهرمانی را جشن می‌گیرند

استقلال؛ یک درصد امید،  99 درصد تلاش!‌

توقف خانگی روبه‌روی نفت، کار استقلال را برای رسیدن به قهرمانی بیش از حد سخت کرده است. این تیم در دو هفته اخیر لیگ فقط یک امتیاز به دست آورده و تا حدودی از جنگ قهرمانی فاصله گرفته است. با این حال آبی‌ها هنوز روی کاغذ برای قهرمانی شانس دارند. شانسی که البته بسیار کم به نظر می‌رسد. اگر استقلال هر دو بازی آینده‌اش را با پیروزی پشت سر بگذارد و پرسپولیس از این دو بازی فقط یک امتیاز بگیرد، آبی‌ها در جدول بالاتر از این تیم قرار خواهند داشت. با این حال این شرط برای قهرمانی کافی نیست. چراکه تیمی به اسم سپاهان هم وجود دارد. استقلال در صورت دو برد، تنها در صورتی قهرمان می‌شود که پرسپولیس از این دو بازی نهایتا یک امتیاز و سپاهان نهایتا دو امتیاز بگیرد. در واقع حتی یک برد برای هر کدام از این رقبا، استقلال را کاملا از کورس خارج خواهد کرد. با این حال هواداران استقلال توقع دارند تیم‌شان تا آخرین ثانیه با حداکثر تلاش به زمین برود و 6 امتیاز از دو بازی باقی‌مانده در رقابت‌های لیگ برتر بگیرد.