آریا طاری

همیشه بعد از بازی‌های بزرگ حرف زدن در مورد این بازی‌ها ساده‌ترین کار ممکن است. گاهی هوادارها تصور می‌کنند که اگر جای مربی تیم بودند، نتایج نتیجه بهتری به دست می‌آوردند. با این حال این ماجرا به این سادگی نیست. حقیقتی که آبی‌ها باید با آن کنار بیایند شکست خوردن در دربی پایتخت است. آنها بعد از مدت‌ها و در بدترین زمان ممکن با برچسب بازنده روبه‌رو شدند. برچسبی که شانس این تیم برای قهرمانی لیگ را به حداقل خواهد رساند.

اثر منفی

به نظر می‌رسد پیروزی پرگل روبه‌روی هوادار بیشتر از آنکه به سود استقلال باشد، به ضرر این تیم تمام شده است. آنها بعد از آن برد سنگین تا حدودی دچار غرور شدند و تصور کردند که می‌توانند این بلا را بر سر همه رقبای لیگ برتری بیاورند. مصاحبه ساپینتو در روز قبل از دربی نیز نشان می‌داد که او بیش از حد به تیمش اطمینان دارد. البته اطمینان یک مربی به بازیکنان اتفاق بدی نیست اما کری خواندن برای حریف و اشاره به اینکه آبی‌ها حتی از رئال مادرید نمی‌هراسند موضع‌گیری درستی در این شرایط حساس به شمار نمی‌رود. استقلالی‌ها تصور می‌کردند که این بازی را می‌برند و برای شکست دادن پرسپولیس با دردسر زیادی روبه‌رو نمی‌شوند. در زمین مسابقه اما اتفاق دیگری افتاد و این پرسپولیس بود که با یک پیروزی فراموش نشدنی به خانه رفت.

تیمی که کوبنده نبود

استقلال در چند دقیقه اول بازی نمایش نسبتا خوبی داشت اما نتوانست این فرم را در ادامه این نبرد نیز حفظ کند. مشکل بزرگ و کلیدی تیم ساپینتو بعد از خوردن گل اول شروع شد. معمولا استقلال در نیم‌فصل دوم لیگ توانسته بازی خودش را به تیم‌های حریف تحمیل کند و گل اول بازی‌ها را نیز به ثمر برساند. آنها بعد از خوردن گل اول اما آشکارا برنامه ویژه‌ای برای بازگشت به بازی نداشتند.

راهی برای مهار استقلال

به نظر می‌رسد پرسپولیسی‌ها راه مهار استقلال را به همه تیم‌های لیگ برتری نشان دادند. ظاهرا متوقف کردن کناره‌های استقلال این تیم را کاملا از کار می‌اندازد. یحیی در این بازی دانیال اسماعیلی‌فر و علی نعمتی را در دو سمت خط دفاعی قرار داد و از این دو بازیکن خواست در جریان بازی نفوذ نکنند و مراقب محبی و قایدی باشند. اتفاقی که موجب شد دو وینگر بوشهری استقلال در این بازی کارایی چندانی نداشته باشند و نتوانند به تیم کمک کنند.

ریکاردو، بازنده نبردهای بزرگ

ساپینتو در این فصل مربی خوبی برای استقلال بوده است. مردی که در اوج مشکلات بزرگ و کوچک در کنار تیم مانده و به جنگیدن ادامه داده است. با این حال در کارنامه اولین فصل حضور این مربی در فوتبال ایران یک نقطه ضعف بسیار بزرگ دیده می‌شود؛ او در نبردهای بزرگ این فصل روبه‌روی سایر تیم‌های مدعی نتایج فاجعه‌باری را پشت سر گذاشته است. آنها از دو بازی رفت و برگشت مقابل پرسپولیس فقط یک امتیاز گرفتند، در دو بازی رفت و برگشت برابر سپاهان نیز بازنده شدند و دیدار رفت مقابل تراکتور را نیز واگذار کردند. درواقع تیم ساپینتو در پنج بازی با سه تیم درجه یک این فصل فوتبال ایران چهار بار بازنده شده و تنها یک امتیاز کسب کرده است.

هنوز تمام نشده است

این فصل برای استقلال حتی با وجود شکست در دربی هنوز به پایان نرسیده است. این تیم همچنان روی کاغذ برای قهرمانی لیگ شانس دارد و حداقل می‌خواهد سه بازی بعدی را با پیروزی پشت سر بگذارد. از یاد نبریم که استقلال هنوز در جدول جام حذفی نیز هست و با قرعه خوب پارس جنوبی فاصله زیادی با رسیدن به مرحله نیمه‌نهایی این تورنمنت نخواهد داشت. در نتیجه آنها نباید تصور کنند که همه چیز را باخته‌اند. آنها نباید انگیزه درخشیدن در چند مسابقه باقیمانده را از دست بدهند.