صدر سرخ!

صدمین دربی پایتخت روز گذشته در هفته بیست‌وهفتم لیگ برتر فوتبال ایران برگزار شد. رقابتی مهیج و البته مثل همیشه حاشیه‌دار که این بار برنده داشت. در شهرآورد صدم پایتخت پرسپولیس با تک‌گل بازی که عیسی آل‌کثیر وارد دروازه حریف کرد، جشن پیروزی گرفت.

آریا رهنورد

 

    

در دقیقه پنج بازی، مهدی قایدی پس از حضور در محوطه جریمه تیم فوتبال پرسپولیس توپ را به صورت عرضی پاس داد که پس از تماس با گولسیانی معتقد به خطای هند و اعلام پنالتی بود که داور چنین مساله‌ای را قبول نداشت و تصمیم به ادامه بازی گرفت. نظری بحث‌برانگیز که برخی داورها با آن موافق و برخی مخالف بودند. قایدی در دقیقه هفت با یک حرکت انفرادی زیبا کار خود را از پشت محوطه جریمه آغاز کرد و چهار بازیکن پرسپولیس را تا محوطه 6 قدم دریبل کرد که در نهایت علیرضا بیرانوند و مرتضی پورعلی‌گنجی سد راه وی شدند و اجازه پیش روی بیشتر به این بازیکن ریزنقش و تکنیکی استقلال ندادند.

به گزارش ایسنا، در دقیقه 20 نوبت پرسپولیس بود که خود را به دروازه حریف نزدیک کند. در این دقیقه پاس در عمق وحید امیری به مهدی ترابی نرسید و یک موقعیت خوب برای پرسپولیس از دست رفت. مجددا مهدی ترابی با حرکتی در عمق پاس مهدی عبدی را صاحب شد اما به خوبی از فرصت پیش آمده استفاده نکرد و در حالی که فرصت شوت‌زنی داشت با تعلل موجب شد که استقلالی‌ها توپ را در اختیار گیرند.

در دقیقه ۲۱، استقلالی‌ها می‌توانستند صاحب دو موقعیت خوب شوند که پاس‌های در عمق ارسالی برای پیمان بابایی و قایدی به سرانجام نرسید و هر دو توپ با دخالت بیرانوند برای استقلالی‌ها از دست رفت. در دقیقه ۲۹ قایدی توانست روی ضد حمله سرلک را پشت سر بگذارد و صاحب یک فرصت خوب برای استقلال شود اما با خطای هافبک دفاعی پرسپولیس متوقف و بازیکن پرسپولیس با کارت زرد داور جریمه شد.

تلاش‌های استقلالی‌ها تا پایان بازی برای رسیدن به گل جواب نداد تا پرسپولیس با 57 امتیاز صعودی موقت به صدر جدول داشته باشد. همچنین سپاهان با ۵۵ امتیاز و یک بازی کمتر دوم است و استقلال هم با ۵۵ امتیاز به رده سوم سقوط کرد

در دقیقه ۳۹ سروش رفیعی در میانه میدان توپ را از هافبک های استقلال دزدید و با پاس به سعید صادقی وی را صاحب توپ کرد. این بازیکن پرسپولیس نیز پس از فریب مدافع استقلال در محوطه جریمه با پای چپ به سمت دروازه استقلال شوت زد که ضربه نه چندان خوب او با عکس العمل سید حسین حسینی همراه شد و از دست رفت. در ادامه این صحنه توپ بین مهدی عبدی و یامگا قرار گرفت و در نهایت از سوی مدافعان استقلال دفع شد اما مهاجم پرسپولیس معتقد بود که از سوی یامگا روی وی خطای پنالتی صورت گرفته که داور مسابقه چنین اعتقادی نداشت. در نهایت نیز یامگا به دلیل همین برخورد با برانکارد از میدان خارج و جای خود را به صالح حردانی داد. در دقیقه ۲+۴۵ مهدی عبدی می‌توانست صاحب یک موقعیت تک به تک با دروازه‌بان استقلال شود که عارف غلامی به خوبی خود را به صحنه رساند و توپ را دفع کرد تا دست مهاجم پرسپولیس از یک موقعیت خوب کوتاه بماند و دو تیم با تساوی بدون گل راهی رختکن‌ها شوند.

در ابتدای نیمه دوم هم این استقلال بود که روی دروازه پرسپولیس به موقعیت رسید. در دقیقه ۴۷ پاس بلند و عمقی استقلالی‌ها به محوطه جریمه پرسپولیس رسید و اگر ارتفاع توپ پایین‌تر بود، قایدی می‌توانست با ضربه سر یک موقیعت خیلی خطرناک را در شرایط تک به تک با علیرضا بیرانوند ایجاد کند.

سرانجام در دقیقه 50 برای تنها گل بازی به ثمر رسید. مهدی ترابی با یک پاس در عمق زیبا عیسی آل‌کثیر را که در نیمه دوم به میدان آمده بود، در موقعیت مناسب قرار داد. مهاجم سرخپوشان با یک سرتوپ زیبا عارف غلامی را از پیش رو برداشت و ضربه خود را روانه دروازه کرد که توپ پس از اصابت به صالح حردانی به تیرک دروازه استقلال برخورد کرد و درون دروازه جا گرفت تا یحیی گل محمدی با یک تعویض طلایی پرسپولیس را از حریف سنتی خود پس بیندازد.

در دقیقه ۵۹ سعید صادقی از سمت راست توپ خوبی را برای وحید امیری ارسال کرد اما بازیکن چپ پای پرسپولیس نتوانست توپ را کنترل کند و خود را در یک موقعیت خیلی خوب در محوطه جریمه پرسپولیس قرار دهد تا خبری از گل دوم برای قرمزها نباشد.

در دقیقه 78 مرتضی پورعلی‌گنجی دقیقا پشت محوطه جریمه روی سعید مهری مرتکب خطا شد تا برای استقلالی‌ها یک ضربه کاشته در موقعیت بسیار مناسب به دست آید. مهدی قایدی ضربه خوبی را روانه دروازه کرد اما توپ به سر دیوار دفاعی سرخپوشان برخورد کرد و به کرنر رفت تا خطر از بیخ گوش دروازه پرسپولیس رفع شود. در دقیقه 81 باز هم یک موقعیت برای ارسال توپ برای استقلال به دست آمد و ارسلان مطهری پس از ارسال سانتر با ضربه سر دروازه پرسپولیس را تهدید کرد اما موقعیت به وجود آمده به گونه‌ای نبود که دروازه علیرضا بیرانوند را به خوبی تهدید کند و توپ در آغوش دروازه‌بان پرسپولیس آرام گرفت.

تلاش‌های استقلالی‌ها تا پایان بازی برای رسیدن به گل جواب نداد تا پرسپولیس با 57 امتیاز صعودی موقت به صدر جدول داشته باشد. همچنین سپاهان با ۵۵ امتیاز و یک بازی کمتر دوم است و استقلال هم با ۵۵ امتیاز به رده سوم سقوط کرد. با نتیجه بازی دیروز، تعداد بردهای پرسپولیس در شهرآوردها با استقلال برابر شد. به این ترتیب دو تیم در دربی‌ها به 26 برد و 48 مساوی رسیده‌اند.

رضا درویش مدیرعامل باشگاه پرسپولیس پس از این برد از پاداش ویژه‌ای که برای تیم در نظر گرفته خبر داد. در پایان بازی هم تماشاگران به همراه بازیکنان پرسپولیس با تشویق ایسلندی این برد را جشن گرفتند.

از حواشی این بازی می‌توان به درگیری مهدی عبدی مهاجم پرسپولیس با یکی از ماموران امنیتی ورزشگاه در پایان بازی اشاره کرد که باعث شد او را به اتاق نیروهای امنیتی هدایت کنند. بعد از این ماجرا، افشین پیروانی، سرپرست پرسپولیس به اتاق نیروهای امنیتی فراخوانده شد و بعد از وساطت او، درگیری عبدی با نیروهای امنیتی به پایان رسید و این مهاجم راهی رختکن پرسپولیس شد. از دیگر اتفاقات مهم این بازی، صادر شدن اجازه ورود تماشاگران به طبقه دوم ورزشگاه برخلاف اعلام قبلی بود. هرچند درنهایت تماشاگران حاضر در این قسمت در میانه‌های بازی به دلیل خطر سقوط سکوهای خود را ترک کردند و در ضلع شمالی ورزشگاه قرار گرفتند.