زلزله در لندن، سوت در پاریس!

تعطیلات بازی‌های ملی در دنیای فوتبال، این بار چندان طولانی نبود و نبردهای زیادی هم در این مدت برگزار نشد. خیلی زود بازیکنان دوباره به تیم‌های‌شان برگشتند تا مهیای نبردهای حساسی در مقطع پایانی فصل شوند. این چند ماه برای همه تیم‌ها اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. چراکه سرنوشت همه چیز به همین دیدارهای باقی‌مانده گره خواهد خورد. حتی در کشورهایی مثل اسپانیا و ایتالیا که تیم قهرمان تقریبا مشخص شده، رقابت برای تصاحب سهمیه و فرار از سقوط رقابت جذابی به نظر می‌رسد. فوتبال اروپا این هفته، ماجراهای تماشایی زیادی داشت.

آریا رهنورد

 

لندن امن نیست!

در فاصله بین تعطیلات فیفا و شروع دوباره رقابت‌های لیگ برتر انگلیس، ماجراهای زیادی رقم خورد. اول اینکه تاتنهامی‌ها دست به کار شدند و آنتونیو کونته را برکنار کردند. بعد از مصاحبه تند و تیز آخر کونته علیه بازیکنان اسپرز، به نظر می‌رسید ادامه دادن او با این باشگاه غیرممکن شده است. دستیار کونته یعنی استلینی فعلا تا پایان فصل به عنوان سرمربی جدید این تیم انتخاب شده است. کونته اما تنها چهره‌ای نبود که این هفته در لندن، شغلش را از دست داد. مالکان باشگاه چلسی نیز بعد از شکست ناباورانه روبه‌روی استون ویلا، تصمیم به برکنار کردن گراهام پاتر گرفتند. پاتر در این تیم جایگزین توخل شده بود اما هیچ‌وقت نتوانست نتایج خوبی در استمفوردبریج به دست بیاورد و حالا ناگلزمان گزینه جانشینی این مربی به شمار می‌رود. این هفته از لیگ برتر، چند ماجرای جالب دیگر هم داشت. در ورزشگاه اتحاد، پپ و تیمش با وجود دریافت گل اول از صلاح، لیورپول را تحقیر کردند. چهره خیره‌کننده این بازی هم جک گریلیش بود. ستاره‌ای که حالا بالاخره درخشش در ترکیب آبی‌ها را کلید زده است. تیم آرتتا نیز چهار گل به لیدز زد تا همچنان در صدر جدول لیگ برتر مهارنشدنی بماند. ویروس فیفا اما شامل حال یونایتد شد و تیم تن‌هاگ در بازگشت از تعطیلات روبه‌روی نیوکاسل شکست خورد تا شرایط سختی برای تصاحب سهمیه داشته باشد. حضور نیوکاسل در رده سوم جدول آن هم تنها یک سال بعد از ورود مالکان عربستان، نشان می‌دهد پول چقدر در فوتبال امروز صاحب اهمیت شده است.

از توخل تا سردار

در شرایطی که بیشتر بازیکنان بایرن در اردوی ملی به سر می‌بردند و یولیان ناگلزمان نیز با همسرش به تعطیلاتی کوتاه رفته بود، مدیران باشگاه بایرن در یک اقدام باورنکردنی تصمیم به برکناری این مربی گرفتند و با توماس توخل قرارداد بستند. یک شوک بزرگ که هنوز هم به طور کامل در فوتبال آلمان هضم نشده است. به هر حال توخل روی نیمکت مونیخی‌ها نشست و در اولین بازی، یک برد دلچسب را جشن گرفت. او و تیمش در همان لحظات ابتدایی، کار دورتموند را تمام کردند. البته که اشتباه مهلک سنگربان دورتموند نیز تاثیر زیادی روی رقم خوردن این شکست بزرگ برای زردها داشت. به هر حال بایرن با این پیروزی بزرگ، صدر جدول بوندس‌لیگا را از دورتموند پس گرفت و الیور کان نیز روی سکوها، مشغول لبخند زدن به این نتیجه بود. اتفاق مهم این هفته بوندس‌لیگا برای هواداران فوتبال ایران، گلزنی دوباره سردار آزمون بود. ستاره تیم ملی که این اواخر در اردوی تیم ملی دیده نشده بود، با یک ضربه سر تماشایی دروازه شالکه را باز کرد تا نشان بدهد که در اوج آمادگی است. سردار در تیم ژابی آلونسو، تولد دوباره‌ای را تجربه کرده و در ادامه این فصل از بوندس لیگا و یورولیگ نیز ماموریت‌های بزرگی روی دوش این ستاره خواهد بود. لورکوزن که ابتدای فصل در انتهای جدول دیده می‌شد و برای فرار از سقوط مبارزه می‌کرد، حالا فقط چهار امتیاز تا صعود به لیگ اروپا و 6 امتیاز تا سهمیه لیگ قهرمانان فاصله دارد. به نظر می‌رسد دنیای فوتبال باید آماده معرفی شدن یک سرمربی بزرگ جدید یعنی ژابی آلونسو شود. او تحول عظیمی را در بای آره‌نا رقم زده است.

این شب باورنکردنی

عجیب‌ترین نتیجه این هفته فوتبال اروپا، در ورزشگاه دیگو مارادونا رقم خورد. جایی که تیم صدرنشین ناپولی روبه‌روی میلان تحقیر شد. ناپولی در همه 27 بازی قبلی این فصل فقط دو بار شکست خورده بود اما در زمین خودش، یک شکست وحشتناک چهار گله را روبه‌روی میلان پشت سر گذاشت. این بازی با توجه به برخورد هفته آینده دو تیم در لیگ قهرمانان جالب توجه به نظر می‌رسد. قبل از این مسابقه، همه ناپولی را برنده قطعی آن دوئل می‌دانستند اما میلان هم نشان داد که چه قابلیت‌هایی دارد. تیم ژوزه مورینیو هم با برد این هفته، دوباره به کورس سهمیه لیگ قهرمانان برگشت. شکست اینتر مقابل فیورنتینا اما کام هواداران نراتزوری را تلخ کرد. حالا مدیران باشگاه اینتر فقط برای سه بازی بعدی به اینزاگی فرصت داده‌اند تا شرایط اینتر را تغییر بدهد. آنها حتی فهرستی از مربیان مختلف برای جانشینی سیمئونه در ذهن دارند و اگر روند نتایج این تیم تغییر نکند، ایجاد تغییر روی نیمکت دور از ذهن نخواهد بود. لاتزیو که یکی از پدیده‌های این فصل سری آ بوده نیز این هفته مونزا را شکست داد تا همچنان حضورش در رده دوم جدول این لیگ را تثبیت کرده باشد.

کریم و آنسو، بازگشت دو گلزن

اتفاق مهم این هفته لالیگا، بازگشت دو بازیکن گلزن بود. آنسو فاتی که فصل خوبی را در بارسا سپری نکرده و این اواخر به خاطر درگیری با فران تورس و مصاحبه‌ تند پدرش علیه باشگاه تحت فشار بوده، در ترکیب اصلی بارسا قرار گرفت و یک گل انفرادی فوق‌العاده به ثمر رساند. آنسو دوباره نشان داد که فوتبالش هنوز تمام نشده و همچنان می‌تواند مهره بسیار مهمی برای آینده بارسا باشد. کاتالان‌ها باز هم بردند و باز هم کلین‌شیت کردند تا عملا در یک قدمی رسیدن به قهرمانی قرار بگیرند. دیگر شاید حتی یک معجزه هم نتواند قهرمانی لالیگا در این فصل را از این باشگاه بگیرد. رئالی‌ها نیز این هفته روبه‌روی وایادولید، عملکرد بسیار خوبی داشتند. کریم بنزما با هت‌تریک در هفت دقیقه، نفس حریف را گرفت و دوباره به رقابت برای آقای گلی لیگ اسپانیا برگشت. این نمایش خوب درست قبل از ال کلاسیکوی جام حذفی، یک خبر بسیار مثبت برای کریم بنزما بود. او حالا دوباره به یک مهاجم مرگبار تبدیل

شده است.

مسی و بارسا، جدی‌تر از همیشه

تیم گالتیه این هفته هم در لیگ فرانسه شکست خورد و این بار نتیجه را به لیون واگذار کرد. نتیجه‌ای که نشان داد امباپه حق داشته تا نگران از دست رفتن قهرمانی در لیگ فرانسه باشد. در پایان این بازی هواداران پاریس لئو مسی را هو کردند تا زمزمه‌های بازگشت این ستاره به بارسا جدی‌تر شود. به نظر می‌رسد دیگر نه پاریسی‌ها از داشتن مسی لذت می‌برند و نه خود مسی دوست دارد در این تیم بماند. قرارداد لئو نیز با پاریس در پایان فصل تمام می‌شود و او می‌تواند انتخابی آزادانه برای مقصد بعدی‌اش داشته باشد. رابطه این بازیکن با مدیران باشگاه بارسا نیز ترمیم شده و بعید نیست دیر یا زود بازگشت او اتفاق بیفتد. حتی شنیده می‌شود یک شرکت تجهیز لوازم ورزشی، چکی 100 هزار یورویی از مسی دریافت کرده تا سالن بدنسازی خانه او در بارسلونا را دوباره تجهیز کند. دوران حضور لئو در لیگ فرانسه، دوران درخشانی نبوده و همه در انتظار بازگشت او به خانه‌اش هستند. هواداران بارسا هم هفته گذشته در جریان دیدارهای کینگز لیگ در نیوکمپ، به شدت مسی را تشویق کردند و توانستند تاثیر عمیقی روی این بازیکن بگذارند. به هر حال باید صبر کرد و دید که در نهایت چه اتفاقی در این پرونده رخ می‌دهد. فعلا بارسا برای بازگرداندن مسی مصمم است و مسی نیز علاقه زیادی به این بازگشت دارد. پاریسی‌ها نیز اصلا روزهای خوبی را سپری نمی‌کنند. به نظر می‌رسد آنها در انتظار یافتن یک مربی برای برکناری گالتیه باشند. شانس باقی ماندن گالتیه در پاریس برای فصل بعدی حتی از شانس ماندن مسی در این تیم هم کم‌تر به نظر می‌رسد. حالا پاریس فاصله زیادش را با تعقیب‌کننده‌ها از دست داده و فقط 6 امتیاز با لانس و مارسی در رده‌های بعدی جدول لوشامپیونه فاصله دارد.