نگار رشیدی

تیم ملی بسکتبال بالاخره به جام جهانی 2023 صعود کرد. صعودی که به آخرین پنجره انتخابی رسید و در حالی مسجل شد که بازی ایران و چین هنوز به پایان نرسیده بود. درواقع می‌توان گفت سلام تیم ملی بسکتبال به جام جهانی به لطف استرالیا رقم خورد. تیمی که با حضور نیافتن در ایران در پنجره ششم، یک برد بی‌دردسر را به تیم ملی هدیه داد و حالا با شکست دادن قزاقستان در پنجره پایانی، راه را برای ایران هموار کرد. ایران با یک برد بیشتر از قزاقستان چهارمین تیم گروه F شد که راهی جام جهانی شده است. ژاپن که به واسطه میزبانی‌اش در این مسابقات حضور دارد و پیش از این نیز استرالیا و چین جواز جام جهانی را به دست آورده بودند.

درست است که حضور در جام جهانی اتفاق خوبی برای بسکتبال ایران است و شکست قزاقستان مقابل استرالیا، نشان از شایستگی ایران دارد، اما نمی‌توان گفت که این صعود طعم شیرینی دارد. تیم ملی ایران که روزی در آسیا حرف‌های بسیاری برای گفتن داشت، در انتخابی‌ها آن‌طور که باید و شاید ظاهر نشد. آسمانخراش‌ها حتی در پنجره آخر که انتظار می‌رفت پرقدرت ظاهر شوند، عملکرد ضعیفی داشتند و هم مقابل ژاپن و هم مقابل چین تن به شکست دادند. البته نباید فراموش کرد که تیم ملی بدون بازی تدارکاتی و با شرایط پیچیده‌ای که جام باشگاه‌های آسیا و لیگ برتر پیش پایش قرار دادند در این دو بازی به میدان رفت. اما درست همین‌جاست که ضعف برنامه‌ریزی بار دیگر خودش را نشان می‌دهد. فدراسیون تلاش کرد تا در اردوی چند روزه در ژاپن چند بازی دوستانه تدارک ببیند که با مخالفت ژاپنی‌ها روبه‌رو شد. اما اگر برنامه‌ریزی در مسیر درست پیش برود و پلن‌های مختلفی وجود داشته باشد، دست تیم ملی این‌چنین در پوست گردو نمی‌ماند.  

در هر حال ایران که بازی با چین را خوب شروع نکرده بود، درنهایت با نتیجه 86 بر 74 شکست را پذیرفت تا خاطرات خوبی از این پنجره نداشته باشد. بهنام یخچالی در بازی با چین بهترین عملکرد را برای ایران داشت و 28 امتیاز به دست آورد اما درمجموع تیم ملی در تمام معیارهای ارزشمند مسابقه ضعیف‌تر از چین ظاهر شد. به عنوان مثال دقت شوت تیم ملی ایران در این دیدار ۳۳.۳۳ درصد برابر دقت شوت ۵۳.۷ درصدی چین بود. موضوعی که کادر فنی باید روی آن کار کنند.

بعد از پایان این بازی، فدراسیون جهانی بسکتبال هم به صعود ایران واکنش نشان داد و نوشت:«ایران آخرین بلیت جام جهانی را از مسابقات انتخابی آسیا به دست آورد. به دلیل شکست ۹۸ بر ۵۳ قزاقستان از استرالیا، ایران به آخرین بلیت جام جهانی ۲۰۲۳ دست یافت. شکست قزاقستان مهر تاییدی بود که این تیم در گروه F بهتر از ایران نیست و به همین دلیل ایران به جام جهانی رسید. این چهارمین حضور متوالی ایران در جام جهانی خواهد بود. ایران در جام جهانی گذشته با رتبه بیست و سوم، بالاترین رتبه آسیا را به خود اختصاص داد. بهترین عملکرد ملی‌پوشان ایران در جام جهانی ۲۰۱۰ ترکیه بود که در بین تمامی تیم‌ها، در رده نوزدهم قرار گرفتند.»

در هر حال بازی‌های انتخابی به پایان رسید. حالا تیم ملی باید نگاهش به آینده باشد و برای فراموشی آنچه در 6 پنجره اخیر اتفاق افتاده، باید از همین امروز کار را شروع کند. برنامه‌ریزی، مدیریت درست و بازی‌های دوستانه در موفقیت تیم ملی در جام جهانی بسیار اهمیت دارند. این تیم همچنین بازی‌های آسیایی هانگژو را هم پیش رو دارد و باید به خوبی خود را برای دو میدان مهم پیش رو آماده کند. شاید تا آن زمان، بار دیگر حامد حدادی هم به ترکیب تیم ملی برگردد و به تیم کمک کند.