پشت برگزاری سالانه یک رقابت فوتبال در جریان مسابقات کشورهای عربی حوزه خلیج فارس آن هم در بدترین زمان تقویم و با ترکیب ناقصی از تیم‌ها، چه فلسفه‌ای وجود دارد؟ آیا این جام واقعا با انگیزه‌ای فوتبالی برگزار می‌شود؟ آیا این همه سروصدا صرفا به بهانه فوتبال شکل می‌گیرند؟

باور این ماجرا اصلا ساده نیست. به نظر می‌رسد دلایل دیگری برای این کار و تحریف نام خلیج فارس وجود دارند. اول از همه، مانور بیش از حد روی یک اسم جعلی برای خلیج فارس به وضوح نشان می‌دهد که چه اهدافی پشت برگزاری این تورنمنت است. جالب اینکه میزبانان این رقابت که قاعدتا در روزهای فیفا نیز برگزار نمی‌شود، رییس اصلی‌ترین تشکیلات فوتبال در جهان را به بصره می‌کشانند و او نیز در اوج وقاحت از یک اسم دروغین برای خلیج همیشه فارس استفاده می‌کند و این اسم از سوی صفحه رسمی فیفا در اینستاگرام نیز به نمایش گذاشته می‌شود.

کنار هم چیدن قطعات این پازل اصلا خوشایند نیست. به خصوص با علم به این حقیقت که اینفانتینو عملا در کشورهای عربی ذوب شده و بعد از مراودات سنگین با قطر، نوع رابطه‌اش با این کشورها را به شکل تازه‌ای تنظیم کرده است. جالب اینکه فدراسیون فوتبال ایران بعد از کمی سکوت، یک اعتراض کاملا معمولی به این ماجرا داشته و سپس در تصمیمی تاریخی(!) بنا دارد رقابت‌های جام حذفی را با عبارت خلیج فارس برگزار کند.

مگر همین حالا اسم لیگ برتر ایران خلیج فارس نیست اساتید؟ اینکه یک رقابت داخلی را با این اسم برگزار کنیم، واقعا چه تاثیری دارد؟ این صدا زمانی شنیده می‌شود که پای یک برنامه بین‌المللی وسط باشد.

این ماجرا زمانی اهمیت دارد که بتوان یک تورنمنت با حضور بسیاری از تیم‌های بین‌المللی و روسای فیفا برگزار کرد. به هر حال پیام اعتراض ایران اصلا جدی گرفته نشده و فیفا نیز هیچ قدمی در جهت اصلاح این ماجرا برنداشته است. حداقل تا امروز هیچ تلاشی در این زمینه دیده نشده و این رویه اصلا امیدوارکننده نیست. فوتبال ایران باید به دنبال راهی برای پایان دادن به این سوءاستفاده باشد.

بعضی‌ها در این بین از پس گرفتن اسم خلیج فارس حرف می‌زنند اما قرار است ما چه چیزی را پس بگیریم؟ مگر این اسم هرگز تغییر کرده که پس گرفته شود؟ این اسم ماندنی‎است، نه پس گرفتنی. تاریخ را هم نمی‌توان به همین سادگی نادیده گرفت و تحریف کرد. این اسم ماندنی‌تر از آن است که با یک مشت تحرک مشکوک از دست برود اما به هر حال باید بیشتر از این مراقب حفظ نمادهای تاریخ‌مان باشیم. حتی نهادهایی بالاتر از فدراسیون نیز باید به این ماجرا ورود کنند و از رفتار حیرت‌آور مدیران فیفا توضیح بخواهند.

قطعا آنها خوب می‌دانند که مشغول انجام چه کاری هستند. نام خلیج فارس روی نقشه دنیا هم آنقدر واضح است که نتوان به راحتی نادیده‌اش گرفت. قطعا رییس فیفا هم یک نقشه جهان در خانه‌اش دارد! او این کار را به شکل هدف‌دار انجام می‌دهد و حتما از عواقب این کار نیز آگاه است. این رفتار دیگر نباید به هیچ قیمتی تکرار شود.