لطفا تکرار نکن!

چرا تیم ملی ایران به انگلیس باخت؟ حالا دیگر این سوال مهم نیست. حالا فقط مهم این است که تیم ملی روبه‌روی ولز نمایش خوبی داشته باشد و بتواند به خوبی به تورنمنت برگردد. ایران باید روحیه‌اش را حفظ کند و ناامید نشود. تنها راه پیش روی تیم ملی برای برنده شدن، تکرار نکردن اشتباه‌های دیدار با انگلیس است. اگر کی‌روش این اشتباه‌ها را تکرار نکند، تیم ملی شانس خوبی برای موفقیت خواهد داشت. هنوز دو مسابقه دست نخورده باقی مانده و تیم ملی هنوز پتانسیل عبور از این مرحله را دارد.

آریا رهنورد

 

با دفاع تازه

اولین سوال بزرگ درباره بازی با انگلیس، حضور روزبه چشمی در ترکیب اصلی است. چرا روزبه ناگهان به ترکیب اصلی اضافه شد؟ چرا بازیکنی که در دو فصل گذشته در خط هافبک استقلال به میدان رفته، ناگهان مدافع میانی تیم ملی شد؟ حقیقت آن است که بدون هیچ شک و تردیدی، روزبه یکی از عوامل بسیار موثر شکست ایران در این نبرد بود. بازیکنی که یارگیر مستقیم هری مگوایر روی کرنرها به شمار می‌رفت اما سه بار متوالی روبه‌روی مگوایر اشتباه کرد. یک بار صحنه‌ای مشکوک به پنالتی رخ داد، یک بار توپ به تیر دروازه برخورد کرد و یک بار دیگر نیز پاس گل به ساکا از راه رسید. نمایش تیم ملی در این جدال افتضاح بود و روزبه یکی از دلایل مهم این ماجرا به شمار می‌رفت. روزبه روی صحنه گل سوم نیز بسیار بد عمل کرد تا یکی از بدترین روزهای دوران فوتبالش را سپری کند. حالا انتظار می‌رود روبه‌روی ولز، بازیکن دیگری به جای او در قلب دفاع قرار بگیرد.

 

 

شوک بیرو

مصدومیت زودهنگام بیرو نیز شوک بزرگی به تیم ملی ایران بود. بیرو در هر سه بازی قبلی جام جهانی در ترکیب تیم ملی قرار داشت اما این بار تنها دقایقی بعد از شروع بازی آسیب دید و نتوانست تیم ملی را همراهی کند. از دست دادن گلر اول تیم ملی، یک ضربه روحی بزرگ برای این تیم بود. سیدحسین حسینی نیز به جای او وارد زمین شد و نتوانست سیو خاصی در جریان بازی انجام بدهد. البته سیدحسین مقصر این وضعیت نبود و روی بیشتر گل‌ها، اصلا نقش بدی ایفا نکرد. با این حال از دست دادن ستاره‌ای مثل بیرانوند، چیزی شبیه یک ضربه برای تیم ملی بود و ایران را در شرایط ناخوشایندی قرار داد. حالا دوباره سیدحسین درون دروازه می‌‌ایستد. این بار تیم ملی نباید با اشتباه‌های دوباره، کار را برای گلرش سخت کند.

 

دفاع سه نفره، تصمیمی که جواب نداد

عجیب‌ترین تصمیم کی‌روش، به زمین فرستادن تیم ملی با سه دفاع بود. جالب اینکه تیم ملی تا امروز حتی یک بار هم با این روش بازی نکرده بود. این روش نیاز به هماهنگی بسیار زیادی دارد و بازیکنان تیم اصلا نمی‌توانستند خودشان را در زمین پیدا کنند. ناهماهنگی شدید خط دفاعی تیم ملی کاملا محسوس بود و زمینه را برای فروپاشی روحی تیم فراهم کرد. این حقیقت را هم از یاد نبریم که اساسا تیم‌های کارلوس کی‌روش بعد از خوردن گل، شدیدا دچار افت روحی می‌شوند و نمی‌توانند به خوبی به زمین مسابقه برگردند. این ویژگی قبلا هم در بازی‌های زیادی برای این تیم دردسرساز شده بود. معضلی که معلوم نیست چه زمانی در این تیم برطرف خواهد شد. انتظار می‌رود تیم ملی امروز با دفاع چهار نفره روبه‌روی ولز قرار بگیرد.

 

سعید عزت، یک جای خالی بزرگ

تصمیم عجیب دیگری که کارلوس کی‌روش گرفت، قرار دادن سعید عزت‌اللهی روی نیمکت تیم ملی بود. او در تصمیمی حیرت‌آور، علی کریمی را از ابتدا در ترکیب قرار دارد. بازیکنی که در دو سال گذشته هرگز در تیم ملی بازی نکرده بود. سعید در نیمه دوم وارد زمین مسابقه شد و با حضورش شرایط بهتری برای تیم ملی ایران به وجود آورد. حالا دیگر کی‌روش متوجه شد که نباید در چنین بخشی از زمین، دست به چنین ریسک بزرگی بزند. سعید عزت، یک ستاره برای تیم ملی ایران است و هر وقت که در ترکیب اصلی بازی کرده، یک سروگردن بالاتر از نفرات دیگر بوده است. غیبت او یک اشتباه نابخشودنی فنی از سوی کارلوس کی‌روش به شمار می‌رفت.

 

فاجعه جهانبخش و بازگشت با سردار

یکی از ناامیدکننده‌ترین ستاره‌های ایران در این نبرد، جهانبخش بود. بازیکنی که نشان داد به لحاظ فنی، اصلا قابل اعتماد نیست. او در نیمه اول صاحب موقعیت خوبی شد اما توپ را به شکل ناامیدکننده‌ای به بیرون زد تا نشان بدهد که اصلا قابل اعتماد نیست. جهانبخش در خط حمله ایران اصلا خوب نبود و در نیمه دوم هم تعویض شد. با ورود سردار تیم ملی اوضاع بهتری پیدا کرد و به خصوص در فاز هجومی، بهتر و بهتر شد. بدون شک در بازی دوم باید سردار آزمون از ابتدا در ترکیب تیم ملی قرار بگیرد. دیگر هیچ دلیلی برای نیمکت‌نشینی این ستاره در تیم ملی وجود نخواهد داشت. نیمکت‌نشینی سردار در این بازی، یک اشتباه فنی بزرگ دیگر از سوی کی‌روش بود. اشتباهی که نیمکت تیم ملی را پرستاره و ترکیب اصلی را خلع سلاح کرد. این تصمیمی بود که دیگر به هیچ قیمتی نباید در تیم ملی تکرار شود.

 

سوتیتر: از دست دادن ستاره‌ای مثل بیرانوند، چیزی شبیه یک ضربه برای تیم ملی بود و ایران را در شرایط ناخوشایندی قرار داد. حالا دوباره سیدحسین درون دروازه می‌‌ایستد. این بار تیم ملی نباید با اشتباه‌های دوباره، کار را برای گلرش سخت کند