آریا   طاری

از همان ابتدای فصل نیز مشخص بود که لیگ برتر بیست و دوم با چند دوره قبلی تفاوت دارد و مهم‌ترین دلیل این تفاوت نیز، حضور چند مربی سرشناس خارجی در تیم‌های مدعی است. حالا 11 هفته بعد از شروع لیگ و درست در زمان آغاز تعطیلات طولانی‌مدت، می‌توان به تحلیلی از عملکرد این مربی‌ها در لیگ برتر ایران رسید. مردانی که هم روزهای خوب داشته‌اند و هم روزهای بد اما در مجموع بدون هیچ شک و تردیدی، نمره قبولی را دریافت می‌کنند. فوتبال ایران به ماندن این چهره‌ها و حتی اضافه شدن تعداد مربیان خارجی لیگ نیاز دارد.

ریکاردو ساپینتو؛ نه او شفر نیست!

در زمان ورود ریکاردو ساپینتو به فوتبال ایران، خیلی‌ها باور داشتند که او یک وینفرد شفر دیگر برای فوتبال ایران است و اساسا بیشتر از خود فوتبال، روی مسائل دیگر تمرکز دارد. چنین باوری اما اصلا درست نبود. ساپینتو کارش را با تمرکز زیادی شروع کرد. او به اندازه‌ای شهامت داشت که سرمربی تیم قهرمان و بدون شکست فصل گذشته لیگ برتر شود. شکست در اولین مسابقه لیگ روبه‌روی سپاهان بعد از 30 هفته بدون شکست بودن فرهاد مجیدی، در قدم اول کار ساپینتو را سخت کرد. شاید یک مربی کم‌تجربه در این مقطع دچار بحران می‌شد اما ریکاردو که در کشورها و قاره‌های زیادی کار کرده، خیلی زود ماجرا را جمع و جور کرد. از نیمه دوم بازی دوم با ملوان، استقلال شیوه بازی‌اش را تغییر داد. تیمی که دفاع سه نفره داشت و همان شیوه فصل گذشته را ادامه می‌داد، به دفاع چهار نفره برگشت و تیم ریکاردو در همین نقطه متولد شد. آبی‌ها در این فصل نوسان نسبتا زیادی داشته‌اند. آنها روبه‌روی ملوان، نساجی، فولاد و هوادار خوب بازی کرده‌اند و البته در چند مسابقه هم چنگی به دل نزده‌اند. با این وجود این تیم بعد از مسابقه هفته اول، 10 بازی را بدون باخت سپری کرده، عملکرد دفاعی درخشانی با تنها چهار گل خورده در 11 بازی داشته و ساپینتو نیز تلاش کرده تا فلسفه فوتبال مالکانه را در تیمش پیاده کند. او و تیمش به دنبال فوتبال بازی کردن هستند و می‌خواهند این کار را خیلی خوب انجام بدهند. شاید تنها ایراد این مربی، اعتراض‌های مداوم او به داور باشد. شاید در بعضی از موارد حق با ساپینتو است اما به نظر می‌رسد اعتراض اساسا شیوه مربیگری او را می‌سازد. اگر این اعتراض‌ها و به دنبال آن محرومیت‌ها کاهش پیدا کنند، شرایط این مربی در استقلال بهتر هم خواهد شد.

در زمان ورود ریکاردو ساپینتو به فوتبال ایران، خیلی‌ها باور داشتند که او یک وینفرد شفر دیگر برای فوتبال ایران است و اساسا بیشتر از خود فوتبال، روی مسائل دیگر تمرکز دارد. چنین باوری اما اصلا درست نبود

ژوزه مورایس؛ کروات خاص!

حضور دستیار سابق مورینیو در  فوتبال ایران، تجربه هیجان‌انگیزی بود. او فصل را فوق‌العاده شروع کرد و در همان اولین بازی، قهرمان فصل گذشته لیگ را بعد از مدت‌ها شکست داد. سپاهان در بازی دوم با نساجی هم برنده شد اما برای چند هفته، اوضاع در این باشگاه چندان خوب پیش نرفت. با این حال آنها دوباره به مسیر برد برگشتند. سپاهان حالا در 11 بازی 20 امتیاز گرفته که اصلا میانگین امتیازی بدی نیست. با این حال شاید انتظارها از تیم مورایس، کمی بیشتر از این باشد. سپاهان با 15 گل زده، بعد از گل گهر صاحب دومین خط حمله برتر لیگ است. تیمی با ضدحمله‌های مرگبار که در بسیاری از هفته‌ها یک تیم سرگرم‌کننده بوده است. به نظر می‌رسد سپاهانی‌ها با مورایس، قادر به انجام کارهای بزرگی هستند و باید به اندازه کافی به این مربی زمان بدهند. مردی که قبلا در کره و عربستان هم تیمش را قهرمان لیگ کرده است. یکی از نکات جالب در مورد این مربی، علاقه‌اش به استفاده از مهره‌های جـــوان اسـت. مهره‌هایی که لابه‌لای ستاره‌های سپاهان، فرصت بازی برای این تیم را به دست می‌آورند.

قربان بردی‌اف؛ زمان، زمان و زمان!

11 هفته بعد از شروع فصل جدید لیگ برتر، تراکتور به زحمت در بین تیم‌های نیمه بالای جدول جا شده اما نباید ارزش کار بردی‌اف را پایین آورد. او در شروع فصل یک خرید فوق‌العاده برای قرمزها انجام داد و ریکاردو آلوز را به تبریز برد. بازیکنی که تا امروز در این فصل از لیگ برتر هفت پاس گل داده است. احیای عباس‌زاده و اخباری نیز موفقیت دیگر بردی‌اف بود. یکی از این بازیکن‌ها دوباره به تیم ملی دعوت شده و دیگری نیز یکی از بهترین گلزنان لیگ است. حتی رضا اسدی نیز بعد از فصل ناموفق در پرسپولیس، روزهای خوبی را در تراکتور سپری می‌کند. رسیدن همه این نفرات به فرم خوب، اصلا تصادفی به نظر نمی‌رسد و بدون شک بردی‌اف نقش مهمی در این ماجرا داشته است. او در این فصل مربی به شدت محترم و موقری بوده و هیچ‌وقت نیز به داوری معترض نشده است. بردی‌اف تخصص خاصی در تیم ساختن و پروژه داشتن دارد و باشگاه تراکتور باید زمان کافی را در اختیار این مربی قرار بدهد. اگر این اتفاق بیفتد، تراکتور ظرف چند سال به یکی از بهترین تیم‌های فوتبال ایران تبدیل خواهد شد.