آیا کارلوس کی‌روش، تیم ملی را ترک خواهد کرد؟ این سوالی است که سرمربی پرتغالی در همه این سال‌ها بارها تلاش کرده تا به آن پاسخ مثبت بدهد. با وجود اصرار «ظاهری» به ترک نیمکت تیم ملی، کی‌روش شرایط خوب کاری‌اش در ایران را رها نمی‌کند و حتی برای در امان نگه داشتن موقعیت شغلی‌اش، با لشکری از گزینه‌های احتمالی جایگزینی‌اش می‌جنگد. کارلوس نیز درست مثل همه مربی‌ها یک «لیست سیاه» برای خودش دارد. او البته مقابل این فهرست، کمی «انعطاف ‌ناپذیرتر» از سایر مربیان به نظر می‌رسد. در صورت رقم خوردن تغییر روی نیمکت تیم ملی، احتمالا ستاره‌های بااستعدادی که در این سال‌ها پشت دروازه‌های این تیم مانده‌اند، دوباره ملی‌پوش خواهند شد. مربی جدید البته احتمالا لیست سیاه تازه‌ای برای خودش می‌نویسد و این بار نوبت نفرات دیگری خواهد بود تا پشت خط تیم ملی بمانند. 

شجاع خلیل‌زاده 

شاید هیچ بازیکنی به اندازه شجاع در انتظار رقم خوردن یک تغییر بزرگ روی نیمکت تیم ملی نباشد. مدافع میانی پرسپولیس، فصل فوق‌العاده‌ای را پشت سر گذاشته و علاوه بر درخشش در لیگ برتر، یکی از بهترین‌های لیگ قهرمانان آسیا بوده است. تا پیش از این تصور می‌شد اخطارهای زیاد و عصبانیت همیشگی شجاع در زمین، بین این ستاره و تیم ملی فاصله به وجود آورده اما مرد شماره سه قرمزها حتی پس از برطرف کردن همه این ضعف‌ها، همچنان جایی در تیم ملی ندارد. کی‌روش به هیچ قیمتی حاضر به دعوت خلیل‌زاده نمی‌شود و ترجیح می‌دهد به جای او، از نفراتی مثل محمدحسین کنعانی‌زادگان و محمدرضا خانزاده در تیمش استفاده کند. به نظر می‌رسد به جز جدایی کی‌روش، هیچ راه دیگری برای دعوت از شجاع به تیم ملی وجود ندارد. او شایستگی حضور در ترکیب تیم ملی را دارد اما سلیقه فعلی کادر فنی، این اجازه را برای او فراهم نمی‌کند.

سروش رفیعی 

رابطه کارلوس کی‌روش با مهره‌های فانتزی، هیچ‌وقت چندان ایده‌آل نبوده است. با این وجود مربی پرتغالی سروش رفیعی را با تیم ملی به جام ملت‌های آسیا برد و حتی از او در این تورنمنت استفاده کرد. سروش اما بعد از این جام، دوباره جایگاهش در تیم ملی را از دست داد و دیگر نتوانست نظر مثبت کی‌روش را برای حضور دوباره در اردوها جلب کند. حتی در روزهای درخشان حضور در پرسپولیس، رفیعی جایی در تیم ملی نداشت. اگر کی‌روش روی نیمکت ماندگار شود، بعید به نظر می‌رسد سروش پس از بازگشت به تیم برانکو بتواند در ترکیب تیم ملی به میدان برود. 

فرشید اسماعیلی 

ستاره تکنیکی استقلال، سابقه حضور در اردوهای تیم کارلوس کی‌روش را دارد اما هرگز در این تیم به اندازه کافی جدی گرفته نشده است. او هنوز در انتظار برای تجربه اولین بازی ملی به سر می‌برد و به نظر می‌رسد تا زمانی که کی‌روش روی نیمکت حضور داشته باشد، اسماعیلی نمی‌تواند در این تیم جایگاهی برای خودش دست و پا کند. مرد شماره هشت آبی‌های پایتخت نمایش بسیار خوبی در این تیم داشته و حالا یکی از بهترین و موثرترین مهره‌های تیم وینفرد شفر به شمار می‌رود. او ویژگی‌های جالب توجهی برای کمک به تیم ملی در ساق‌هایش دارد. از دریبل و پاس‌های تماشایی تا شلیک‌های مهار نشدنی به طرف دروازه. 

فرشاد احمدزاده 

بسیاری از نفراتی که در زمان حضور در لیگ برتر به فهرست‌های کی‌روش دعوت نمی‌شدند، به محض انتقال به فوتبال اروپا در این لیست‌ها قرار گرفتند اما این قانون برای فرشاد احمدزاده تکرار نشد. کی‌روش حتی حاضر نیست نام او را در فهرست اردوهای اولیه قرار بدهد. احمدزاده اساسا شکننده‌تر از آن است که با سبک مورد علاقه بازی کی‌روش همخوانی داشته باشد. تصور می‌شد لیگ لهستان، رابطه احمدزاده و کی‌روش را برقرار خواهد کرد اما دیگر بعید به نظر می‌رسد هیچ رابطه‌ای میان آنها شکل بگیرد. با این وجود بسیاری از مربیان وطنی شیفته بازیکنان تکنیکی هستند و شاید اگر جایگزین کارلوس یک مربی ایرانی باشد، فرشاد نیز بتواند در تیم ملی به میدان برود. 

کمال کامیابی‌نیا 

هافبک دفاعی پرسپولیس برای مدتی در ترکیب اصلی تیم کی‌روش قرار می‌گرفت و حتی موفق شد با لباس تیم ملی، گل‌زنی کند. این بازیکن اما در نهایت به فهرست سیاه منتقل شد و در نهایت با این تیم به جام جهانی روسیه نیز نرفت. مصدومیت‌های پشت سر هم از ناحیه کتف، شاید دلیلی برای خط خوردن‌های کمال از تیم کارلوس کی‌روش باشد. در صورت تغییر کادر فنی، ستاره پرسپولیس شانس خوبی برای دعوت به اردو خواهد داشت.

دانیال اسماعیلی‌فر

در لباس ذوب‌آهن به یکی از پدیده‌های لیگ برتر تبدیل شد و در تراکتورسازی توانست استعدادهایش را تثبیت کند. دانیال که دوران سربازی را سپری می‌کند، همین فصل چند بار با شوت‌های فوق‌العاده‌اش هواداران تراکتور را به وجد آورده است. چشم‌های کی‌روش اما این بازیکن را نگرفته‌اند و او همچنان فرصت عرض اندام در تیم ملی را نداشته است. 

محسن مسلمان 

در ذوب‌آهن آنقدر از دوران اوج فاصله گرفته که دیگر هیچ‌کس از لزوم دعوت این بازیکن به تیم ملی صحبت نمی‌کند. محسن اما حتی در بهترین حالت، به تیم کی‌روش دعوت نمی‌شد. او حتی اگر دوباره به سطح بهترین پاسور لیگ برگردد، تا زمانی که کی‌روش روی نیمکت حضور داشته باشد نمی‌تواند پیراهن تیم ملی را بر تن کند.

پیام نیازمند 

گلر جوان سپاهان، یکی از بهترین‌های این فصل فوتبال ایران بوده اما بیرو،حسینی، عابدزاده و حتی رشید مظاهری، برای کارلوس کی‌روش گزینه‌های مهم‌تری به شمار می‌روند. نیازمند با ادامه همین روند درخشان شانس خوبی خواهد داشت تا در دوران پساکی‌روش، پیراهن تیم ملی را حداقل به عنوان سنگربان شماره دو بر تن کند.