دستیار، فهرست و پرونده!

تیم ملی ایران روزهای بسیار حساسی را پشت سر می‌گذارد. روزهای حساس و تعیین‌کننده‌ای که تاثیر زیادی در سرنوشت آینده ایران خواهند داشت. در روزهای آینده باید به سوال‌های زیادی در مورد این تیم پاسخ داده شود. از انتخاب دستیارها تا پرونده فیفا، چیزهای زیادی در فوتبال ایران مشخص خواهد شد. اولین فهرست کارلوس کی‌روش نیز با حضور ستاره‌های شاغل در لیگ ایران اعلام شده است. فهرستی که البته تفاوت چندانی با فهرست‌های دراگان اسکوچیچ ندارد.

آریا   رهنورد

 

معمای پیچیده  مرد همیشه ساکت

درست مثل دراگان اسکوچیچ، وحید هاشمیان هم این روزها هیچ صحبتی با رسانه‌ها انجام نمی‌دهد. کسی که شاید جعبه سیاه تیم ملی در سال‌های گذشته باشد. وحید ابتدا دستیار ویلموتس شد و در کنار این مربی روی نیمکت نشست. او سپس دستیار دراگان اسکوچیچ شد و در مسیر رسیدن به جام جهانی نیز در کنار این مربی حضور داشت. هاشمیان فعلا از تیم ملی کنار رفته اما در فدراسیون زمزمه‌هایی از حضور احتمالی او در ترکیب کادر فنی کی‌روش به گوش می‌رسد. به خصوص اگر مذاکره نکو با فدراسیون جواب ندهد، بعید نیست گزینه نهایی فدراسیون‌نشین‌ها وحید هاشمیان باشد. تا امروز برای چند سال از هاشمیان در این تیم استفاده شده اما این ماجرا هنوز خروجی خاصی نداشته است. وحید اساسا مربی بسیار کم‌حرفی است و با این روند شاید نتواند کمک بزرگی به تیم ملی بکند. او در صورت ماندن در کادر فنی، باید رویکرد متفاوتی نسبت به گذشته اتخاذ کند. وحید باید بتواند کمی بیشتر به تیم ملی کمک کند و نقش مهم‌تری در این تیم داشته باشد. هاشمیان تا امروز ماجراهای زیادی در تیم ملی داشته و خیلی‌ها منتظرند که او بتواند کارهای مهم‌تری در این تیم انجام بدهد.

اولین لیست کارلوس کی‌روش بعد از بازگشت به فوتبال ایران نیز اعلام شد. فهرستی که نسبت به لیست‌های اسکوچیچ تفاوت خاصی نداشت. نکته جالب، دعوت از بازیکنانی به تیم ملی بود که در دوران اسکوچیچ حضورشان در اردوی تیم به ماجراهایی مثل آپشن قرارداد گره خورده بود

فهرستی با کم‌ترین تغییر

اولین لیست کارلوس کی‌روش بعد از بازگشت به فوتبال ایران نیز اعلام شد. فهرستی که نسبت به لیست‌های اسکوچیچ تفاوت خاصی نداشت. نکته جالب، دعوت از بازیکنانی به تیم ملی بود که در دوران اسکوچیچ حضورشان در اردوی تیم به ماجراهایی مثل آپشن قرارداد گره خورده بود. مهدی شیری بازیکنی بود که دعوت شدنش به اردوی تیم ملی در دوران قبلی سروصدای زیادی به پا کرد اما او در فهرست تیم کی‌روش هم دیده شده است. اگر دعوت از این بازیکنان به تیم ملی ناشی از دلالی بود، آیا مربیان جدید تیم ملی هم دلال هستند؟ شاید وقتش رسیده که از اسکوچیچ در فوتبال ایران رفع اتهام شود و احترام بیشتری به دستاوردهای او گذاشته شود. به هر حال این ماجرا در نوع خودش جالب به نظر می‌رسد. هرچند که این فهرست هم نهایی نیست و از بین این نفرات، تعداد کمی راهی جام جهانی خواهند شد. همه منتظرند که فهرست نهایی کی‌روش در فوتبال ایران را ببینند. فعلا اولین اقدام جدی او بازگرداندن رامین رضاییان به تیم ملی بوده است. بازیکنی که در دوران دراگان اسکوچیچ اصلا به تیم ملی دعوت نمی‌شد و جایی در فهرست‌های سرمربی کروات سابق تیم ملی نداشت.

پرونده‌ای که هنوز باز است

یکی از تهدیدهایی که در مسیر تیم ملی قرار دارد، باز بودن پرونده بازی ایران و لبنان در فیفا است. ماجرایی که ممکن است منجر به محرومیت و سلب میزبانی از تیم ملی ایران در میادین جهانی شود. البته شاید این مساله نقش مهمی در ورود بانوان به استادیوم‌های ایران داشته است. به هر حال این خطر هنوز به طور کامل برآورده نشده و فدراسیون جدید باید فیفا را درباره اتفاقات آن مسابقه مجاب کند. اگر فیفا متقاعد نشود، برخورد سنگینی با فوتبال ایران خواهد کرد. در صورت رسیدن به موفقیت اما این خطر از فوتبال ایران رفع خواهد شد.

برای زیدان پول داریم،

برای فاریا   نه!

از زمان مطرح شدن شایعه بازگشت کی‌روش، همواره صحبت از حضور یک چهره سرشناس به عنوان دستیار در کنار او بود. گفته می‌شد روی فاریا که زمانی در کنار ژوزه مورینیو حضور داشته و مدتی نیز به عنوان سرمربی در چند باشگاه آسیایی فعالیت کرده، دستیار کی‌روش در ایران خواهد شد. با این حال حالا گفته می‌شود که پیشنهاد مالی کم فدراسیون فوتبال ایران، موجب شده که روی فاریا به این پیشنهاد چشم ببندد و حاضر به پذیرفتن حضور در تیم ملی ایران نشود. نکته جالب اینجاست که وزیر ورزش همین چند روز قبل، از وعده جالبش به فدراسیون فوتبال برای جذب زیدان صحبت کرده بود. چطور می‌شود که وزارت ورزش پول جذب زیدان را داشته باشد اما برای جذب کسی مثل روی فاریا به فدراسیون فوتبال کمک نکند؟ آیا این وعده‌ها هرگز قرار نیست به مرحله عمل برسند؟ آیا قرار نیست فوتبال ایران از اسم‌های بزرگ‌تری روی نیمکتش استفاده کند؟ به نظر می‌رسد در فدراسیون مهدی تاج، باید قید مربی خارجی را بزنیم. نقشه راه او نیز بعد از کی‌روش، انتخاب مربی ایرانی خواهد بود. این ترسیم برای آینده تیم ملی چندان امیدوارکننده به نظر نمی‌رسد. ترسیمی که شاید مانع پیشرفت همه‌جانبه فوتبال ایران در آینده شود.