المپیک همبستگی

پنجمین دوره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی امروز رسما در شهر قونیه افتتاح می‌شود. البته مثل بیشتر تورنمنت‌های دیگر مسابقات برخی رشته‌ها از قبل از مراسم افتتاحیه استارت خورده است. اما حالا امروز با رژه کاروان کشورهای حاضر در مسابقات، تب رقابت‌ها حسابی گرم می‌شود.

نگار   رشیدی

 

غایبان و حاضران

از 14 مرداد که کار ایران در این بازی‌ها آغاز شده، اتفاقات مختلفی رخ داده است. یکی از مهم‌ترین اخبار مربوط به ایران غیبت حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان در مراسم افتتاحیه است! شایعات درباره غیبت وزیر می‌گوید او برخلاف توصیه‌ها مبنی بر عدم حضور در انتخابات کمیته ملی المپیک، در کشور مانده تا برای ثبت‌نام اقدام کند.

رضا صالحی‌امیری رییس کمیته ملی المپیک هم آنطور که اعلام کرده قرار است 23 مرداد به قونیه برود. اما در عوض افرادی که همیشه در صف اول مسافرت‌ها قرار گرفته‌اند جای خالی وزیر و رییس کمیته المپیک را پر کرده‌اند. افرادی که فدراسیون ندارند و به عنوان عضو هیات اجرایی، قبل از افتتاح رسمی بازی‌ها خودشان را به قونیه رسانده‌اند. اما اینکه چرا این افراد در اولین اعزام‌ها به قونیه رفته‌اند، دلیل مشخصی ندارد! مجید کیهانی، علی دادگر، سیدعبدی افتخاری و علیرضا رحیمی که هیچ فدراسیونی ندارند در قونیه ترکیه حضور دارند و مشخص نیست آیا بابت این حضور حق ماموریت می‌گیرند؟ البته اعزام‌های غیرضروری مسئولان محدود به بازی‌های کشورهای اسلامی نمی‌شود. یکی از آخرین نمونه‌ها المپیک توکیو بود که حضور افراد بدون فدراسیون انتقادات بسیاری را ایجاد کرد. اگر قرار به اعزام کاروان کیفی به تورنمنت‌های مختلف است، مسئولان هم باید کیفی انتخاب شوند تا این اعزام‌ها حکم تور تفریحی پیدا نکند.

جریمه 10 هزار دلاری

همکاری نکردن تیم‌های لیگ برتری با تیم فوتبال امید، یک جریمه سنگین را روی دست ورزش ایران گذاشت. تیم فوتبال امید برای اینکه حضوری قدرتمند در بازی‌های کشورهای اسلامی داشته باشد نیاز داشت که بازیکنانش را در اختیار بگیرد اما با ممانعت تیم‌های لیگ برتری، درنهایت این تیم از حضور در بازی‌ها انصراف داد تا یک جریمه 10 هزار دلاری نصیب ایران شود.

میزبانی ضعیف قونیه

از همان اولین لحظاتی که ورزشکاران وارد قونیه شدند و به دهکده رسیدند، اعتراضات به میزبانی ترکیه آغاز شد. بالا بودن دمای شهر یکی از اساسی‌ترین مشکلاتی است که ورزشکاران با آن مواجه هستند. گرمای هوا به خصوص در زمان ظهر به قدری آزاردهنده است که کمیته ملی المپیک دست به کار شد و با وجود قوانین سخت دهکده ورزشکاران، پس از هماهنگی با کمیته برگزاری، پنکه‌ها نو را خریداری کرده و در اتاق ورزشکاران قرار داده است.

حدادی در VIP!

با اینکه ورزشکاران ایران در دهکده اسکان داده شده‌اند و البته رسم هم بر این است که ورزشکاران در محلی که به آنها اختصاص دارد سکونت کنند، اما احسان حدادی خود را از کاروان جدا کرده و در هتلی خارج از دهکده اقامت دارد. او همچنین همراه با تیم دوومیدانی هم وارد قونیه نشد. حسین توکلی هم همراه این ورزشکار اعزام شده که همراه با حدادی در هتلی بیرون از دهکده حضور دارد. اینکه اجازه چنین کاری به حدادی درست است یا نه، در این مطلب نمی‌گنجد اما باید دید او به اندازه شرایط ویژه‌اش مدال ویژه هم می‌گیرد یا نه؟

افرادی که همیشه در صف اول مسافرت‌ها قرار گرفته‌اند جای خالی وزیر و رییس کمیته المپیک را پر کرده‌اند. افرادی که فدراسیون ندارند و به عنوان عضو هیات اجرایی، قبل از افتتاح رسمی بازی‌ها خودشان را به قونیه رسانده‌اند

اولین مدال، نقره‌ای شد

آغاز کار نمایندگان ایران در بازی‌های کشورهای اسلامی با رشته دوچرخه‌سواری بود که البته مدال هم برای کاروان به همراه داشت. بهنام آرین در ماده اسکرچ دوچرخه‌سواری پیست روی سکوی دوم قرار گرفت تا چراغ مدال‌های ایران در این دور از بازی‌ها را روشن کند. ایران در اسکرچ زنان هم نماینده داشت اما صاحب مدال نشد. در دومین روز از بازی‌ها باز هم دوچرخه‌سواری نماینده ایران بود. رکابزنان ایران در ماده تعقیبی انفرادی به رقابت پرداختند اما درنهایت موفق به کسب مدال نشدند.

تنیس روی میز دیگر رشته‌ای بود که مسابقاتش در روز دوم برگزار شد. در رقابت‌های بخش انفرادی ایران یک اتفاق مهم رخ داد و آن انصراف نوشاد عالمیان از مسابقات بود. طبق گفته مهرداد علیقارداشی رییس فدراسیون، دلیل انصراف نوشاد ضعیف شدن او پس از ابتلا به کرونا بود. این اتفاق در حالی رقم خورد که نوشاد در بازی‌های کشورهای اسلامی سال 2017 که به میزبانی باکو برگزار شد، در بخش انفرادی عنوان قهرمانی را به دست آورد. از طرفی او بین بازیکنان ایران با ایستادن در رده 84 بهترین رنکینگ جهانی را دارد و امید اول جدول انفرادی بود. به این ترتیب نیما عالمیان و امیرحسین هدایی در جدول انفرادی حاضر شدند. زنان هندبال ایران هم در نخستین دیدار خود در یک بازی یک‌طرفه با نتیجه ۴۳ بر ۶ مقابل افغانستان به پیروزی رسیدند.

در ادامه مسابقات، باز هم این بهنام آرین بود که موفق به کسب مدال شد. او در ماده دور امتیازی دوچرخه‌سواری پیست مدال نقره گرفت. در این روز آیدین علیاری ملی‌پوش دوچرخه‌سواری ایران رکورد کشورمان را که پیش از این در اختیار خودش بود با ثبت زمان چهار دقیقه و ۲۵ ثانیه شکست. در رقابت‌های پاراشنا نیز در  ۴۰۰ متر آزاد سینا ضیغمی‌نژاد اول و شاهین ایزدیار دوم شد و در ۱۰۰متر پروانه سینا ضیغمی‌نژاد به مدال نقره رسید.

روز گذشته مسابقات هندبال مردان، دوومیدانی، پاراشنا، تنیس روی میز و فینال دوچرخه‌سواری پیست برگزار شد و امروز رقابت‌های والیبال، هندبال زنان، تکواندو، دوومیدانی، پاراشنا و تنیس روی میز برگزار می‌شود. در مسابقات والیبال ایران امروز به مصاف قطر می‌رود.