به استقبال 22!

بیست و دومین فصل از لیگ برتر ایران، جذابیتی انکارنشدنی خواهد داشت. دلیل مهم این تمایز نسبت به چند فصل گذشته، در درجه اول ورود چند مربی خوب خارجی است. ورود همزمان سه مربی خارجی به لیگ برتر، می‌تواند این لیگ را به لحاظ فنی در سطح بهتری قرار بدهد. علاوه بر این چند خرید خارجی خوب در باشگاه‌های مختلف و همچنین بازگشت برخی لژیونرها و ملی‌پوش‌ها، هیجان این لیگ را بیشتر خواهد کرد. بد نیست به همین بهانه، بخشی از جذاب‌ترین نبردهای نیم‌فصل اول لیگ برتر را مرور کنیم.

آریا   رهنورد

 

بهترین شروع ممکن

هفته اول لیگ برتر در نوع خودش بی‌نهایت هیجان‌انگیز خواهد بود. این هفته یک «دربی» بین فولاد خوزستان و نفت آبادان در خودش دارد. فولاد در فصل نقل و انتقالات به هر شکل مانع جدایی مربی‌اش شد اما نفت با یک مربی جدید لیگ را آغاز خواهد کرد. در همین هفته، یک نبرد تماشایی بین استقلال و سپاهان در آزادی برگزار می‌شود. مسابقه‌ای که انتظار می‌رود با استقبال بسیار خوبی نیز از سوی تماشاگرها روبه‌رو شود. ساپینتو و مورایس در اولین تجربه رسمی حضور در فوتبال ایران روبه‌روی هم قرار می‌گیرند و یک محک جدی را پشت سر می‌گذارند. مهدی رحمتی و ساکت الهامی نیز در همین هفته با هم روبه‌رو می‌شوند. این دو نفر فصل گذشته در فینال جام حذفی مقابل هم قرار گرفتند و ماجرای قفل بودن رختکن مهمان در آزادی، منجر به درگیری‌شان شد. این درگیری بعدها به استادیوم اراک نیز کشیده شد تا رابطه بین رحمتی و ساکت، تیره و تار شود. ساکت اخیرا یک درگیری جدی دیگر را نیز در اردوی ترکیه پشت سر گذاشته است. نبرد هیجان‌انگیز دیگر این هفته نیز برخورد مهدی تارتار با پرسپولیس است. تارتار در آخرین دیدار با قرمزها برخلاف همه حرف و حدیث‌ها این تیم را متوقف کرد و دو امتیاز از سرخ‌ها گرفت. بعد از جدایی غیرمنتظره سینا اسدبیگی و پیوستن او به پرسپولیس و البته شکایت ذوبی‌ها، رابطه بین این دو باشگاه درگیر تنش شده و همین مساله این مسابقه را جذاب خواهد کرد.

شاید باورنکردنی باشد اما در هفته پنجم لیگ برتر، نیمی از بازی‌ها دربی هستند. مهم‌ترین شهرآورد این هفته بین سپاهان و ذوب آهن برگزار می‌شود. مهدی تارتار و تیمش  فصل گذشته سپاهان را آزار دادند اما در این فصل روبه‌روی ترکیب کاملا متفاوتی از سپاهان قرار می‌گیرند

نکو-یحیی و هیجان سن‌سیروس

دوئل جواد نکونام و یحیی گل‌محمدی یکی از مسابقه‌های فوق‌العاده جذاب این فصل خواهد بود که در هفته دوم اتفاق می‌افتد. فصل گذشته در لیگ برتر یحیی موفق به شکست جواد شد اما در مسابقه سوپرجام این نکو بود که توانست حریف را شکست بدهد. تعداد زیاد پرسپولیسی‌های فولاد با نفراتی مثل مهدی شیری، سعید آقایی و احسان پهلوان، این مسابقه را به شدت جذاب خواهد کرد. این بازی همچنین اولین میزبانی فصل پرسپولیس در آزادی نیز هست. اتفاق مهم دیگر این هفته، برگزاری اولین دیدار خانگی ملوان در لیگ برتر بعد از چند فصل خواهد بود. آنها باید اولین میزبانی را روبه‌روی استقلال سپری کنند. هرچند که هنوز وضعیت استادیوم سیروس قایقران برای انجام چنین مسابقه‌ای مشخص نشده و معلوم نیست که آیا این ورزشگاه شرایط برگزاری بازی را خواهد داشت یا اینکه ملوان باید برای انجام این نبرد به شهر دیگری برود.

شمال به یاد می‌آورد!

دربی شمال بین نساجی و ملوان یکی از آن نبردهایی است که هواداران فوتبال در این فصل برایش لحظه‌شماری خواهند کرد. این مسابقه در سومین هفته لیگ برتر در ورزشگاه وطنی قائمشهر برگزار می‌شود. انتظار می‌رود جو جالبی در این مسابقه حاکم باشد. مسابقه مهم دیگر هفته سوم، نبرد آلومینیوم با پرسپولیس در اراک خواهد بود. سرخ‌ها در این هفته دوباره باید به استادیومی برگردند که اصلا خاطره خوبی از آن ندارند. پرسپولیس در دو فصل گذشته در این استادیوم روبه‌روی آلومینیوم بازنده بوده و نتایج خوبی را در این ورزشگاه تجربه نکرده است. حالا تیم یحیی خیلی زود باید با کابوس بازی در اراک روبه‌رو شود.

ساپینتو و مورایس در اولین تجربه رسمی حضور در فوتبال ایران روبه‌روی هم قرار می‌گیرند و یک محک جدی را پشت سر می‌گذارند. مهدی رحمتی و ساکت الهامی نیز در همین هفته با هم روبه‌رو می‌شوند

تقابل حمله و دفاع

یکی از دربی‌های کرمان در این فصل، در هفته چهارم لیگ برتر بین تیم تازه صعودکرده مس کرمان و گل گهر سیرجان برگزار می‌شود. این فصل از لیگ برتر در مجموع 6 دربی کرمانی خواهد داشت! تماشایی‌ترین نبرد هفته چهارم اما برخورد سپاهان با فولاد است. تیمی که گفته می‌شود با مورایس بسیار هجومی خواهد بود باید خودش را برای عبور از خط دفاعی نفوذناپذیر فولاد آماده کند. این می‌تواند یکی از تماشایی‌ترین مسابقه‌های نیم‌فصل اول لیگ برتر باشد.

هفته دربی‌خیز

شاید باورنکردنی باشد اما در هفته پنجم لیگ برتر، نیمی از بازی‌ها دربی هستند. مهم‌ترین شهرآورد این هفته بین سپاهان و ذوب آهن برگزار می‌شود. مهدی تارتار و تیمش  فصل گذشته سپاهان را آزار دادند اما در این فصل روبه‌روی ترکیب کاملا متفاوتی از سپاهان قرار می‌گیرند. یکی دیگر از دربی‌های هفته نیز بین نفت آبادان و نفت مسجدسلیمان برگزار می‌شود. این هفته دو دربی تهران هم دارد. جایی که پرسپولیس روبه‌روی هوادار قرار می‌گیرد و استقلال هم با پیکان مسابقه می‌دهد. استقلال و پیکان در هفته پنجم فصل گذشته نیز با هم روبه‌رو شده بودند.

هفته‌ای برای جنجال

هفته هفتم لیگ برتر بدون تردید یکی از جنجالی‌ترین هفته‌های این فصل خواهد بود. در این هفته تیم‌هایی با هم روبه‌رو می‌شوند که فصل گذشته نبردشان به کمیته انضباطی کشیده شد. در هفته هفتم لیگ برتر، پرسپولیس میزبان تراکتور است. دیدار برگشت دو تیم در فصل گذشته به دلیل سنگ‌پراکنی ناتمام ماند. نبرد مهم دیگر این هفته بین گل گهر سیرجان و استقلال برگزار می‌شود. سال گذشته گل گهر به دلیل استفاده از بازیکن غیرمجاز در این دیدار سه بر صفر بازنده اعلام شد. جالب اینکه بایناما بعد از چند ماه حضور در لیگ تاجیکستان، حالا به شکل قانونی به گل گهر برگشته و در این فصل برای این باشگاه به میدان خواهد رفت.

ال‌کلاسیکو از راه رسید

یکی از نبردهایی که بدون تردید بسیاری از هواداران فوتبال ایران در انتظارش هستند، مسابقه سپاهان و پرسپولیس خواهد بود. یک جدال تماشایی که همیشه حساسیت‌های خاص خودش را در فوتبال ایران داشته است. این دو تیم فصل گذشته هر دو نبرد رفت و برگشت را در استادیوم‌های بی‌طرف برگزار کردند. این مسابقه در هفته هشتم لیگ برتر برگزار خواهد شد. جالب اینکه در همین هفته، استقلال و فولاد هم با هم مسابقه می‌دهند. نبردی بین نکو و تیمی که در تابستان پیشنهاد پیوستن به نیمکتش را رد کرد. این مسابقه هم همواره تماشایی بوده است. استقلال فصل گذشته با بردن همین فولاد، قهرمانی‌اش را در لیگ برتر قطعی کرد.

مازیار و پرسپولیس، رحمتی و استقلال

هفته دهم لیگ برتر هم چند مسابقه بسیار دیدنی خواهد داشت. در این هفته، سپاهان روبه‌روی تراکتور قرار می‌گیرد تا اولین مچ‌اندازی مورایس و بردی‌اف در فوتبال ایران به ثبت برسد. برخورد مازیار زراع با پرسپولیس هم دیدنی خواهد بود. او چند سال برای این تیم به میدان رفته اما در بین هوادارهای این باشگاه اصلا محبوب نیست. مازیار به عنوان بازیکن، سابقه مهار پنالتی روبه‌روی پرسپولیس را هم دارد. جدال جذاب دیگر هفته دهم، برخورد مهدی رحمتی و تیمش با استقلال خواهد بود.

و سرانجام... شهرآورد

دربی پایتخت در دوازدهمین هفته از لیگ برتر برگزار می‌شود. این اولین تجربه حضور ساپینتو در دربی تهران خواهد بود. مسابقه‌ای که برای یحیی و تیمش هم حساسیت زیادی دارد. بازگشت ستاره‌هایی مثل بیرانوند و کاوه رضایی که هر دو سابقه درخشش در این بازی را دارند در کنار لیست خرید جذاب هر دو تیم، این مسابقه را فوق‌العاده هیجان‌انگیز خواهد کرد. با هر فرمی از سوی دو تیم و با هر شرایطی در جدول رده‌بندی، این مسابقه بی‌نهایت حساس و دیدنی از کار درمی‌آید.

پایان هیجان‌انگیز

هفته آخر نیم‌فصل اول نیز در نوع خودش تماشایی است. جایی که قربان بردی‌اف و تراکتور باید روبه‌روی استقلال و مربی پرتغالی‌اش قرار بگیرند. این مسابقه هم حساسیت‌های بسیار زیادی دارد و همواره نفس‌گیر بوده است. اگر استقلال و تراکتور تا پایان این فصل لیگ مدعی قهرمانی باشند، این مسابقه بی‌نهایت جذاب خواهد شد. هر دو تیم تا امروز ستاره‌های زیادی را در فصل نقل و انتقالات به خدمت گرفته‌اند و با ترکیب بسیار قدرتمندی فصل را شروع خواهند کرد. این بازی برای پیمان بابایی نیز اهمیت زیادی خواهد داشت. بازیکنی که علی‌رغم میل تراکتور در شروع فصل از تبریز به تهران رفت تا لباس آبی را به تن کند.