آریا رهنورد

از پنج لیگ معتبر فوتبال اروپا، سرنوشت قهرمانی دو لیگ مشخص شده و سرنوشت یک لیگ دیگر نیز در آستانه مشخص شدن است. با این وجود حتی در این لیگ‌ها نیز رقابت بسیار هیجان‌انگیزی برای رسیدن به سهمیه اروپا یا فرار از سقوط وجود دارد. جذاب‌ترین نبردها بر سر قهرمانی نیز در انگلیس و ایتالیا شکل گرفته است. در هر کدام از این لیگ‌ها دو تیم کورس بسیار نزدیکی برای قهرمانی شکل داده‌اند و همه چیز به روزهای پایانی کشیده خواهد شد. یک فصل جذاب دیگر در فوتبال باشگاهی اروپا با همه اتفاق‌های ریز و درشتش در حال به اتمام رسیدن است.

انگلیس؛ فراتر از یک کورس

در دو فصل گذشته، حدس ‌زدن قهرمان لیگ برتر انگلیس کار سختی نبود. دو سال پیش، لیورپول فاصله معناداری با سیتی ایجاد کرد و در فصل گذشته نوبت سیتیزن‌ها بود که چنین فاصله‌ای به وجود بیاورند. حالا اما همه چیز متفاوت شده و رقابت بین دو باشگاه برتر فوتبال انگلیس به اوج خودش رسیده است. در پایان هفته سی و سوم لیگ برتر، سیتی با 80 امتیاز صدرنشین است و لیورپول با 79 امتیاز در تعقیب این تیم دیده می‌شود. تک تک امتیازها و نتایج در ادامه فصل، نقش بسیار مهمی در تعیین تیم قهرمان دارند. چلسی تیم سوم جدول است و برای ایستادن در رده چهارم، رقابت نزدیک دیگری بین آرسنال و تاتنهام دیده می‌شود. آرسنال با آرتتا در نیم‌فصل دوم جان تازه‌ای گرفته و فراتر از حد انتظار ظاهر شده است. این تیم بعد از بردن چلسی و یونایتد در دو بازی بسیار سخت، حالا برنامه نسبتا مطلوبی برای رسیدن به دیدارهای فصل آینده لیگ قهرمانان اروپا خواهد داشت. آرسنال با 60 و تاتنهام با 58 امتیاز رقابت بسیار نزدیکی در جدول دارند و سه هفته دیگر باید در یک بازی مستقیم روبه‌روی هم به میدان بروند. این رقابت هم درست به اندازه جنگ قهرمانی جذاب به نظر می‌رسد. در انتهای جدول، سقوط نوریچ تقریبا قطعی شده و واتفورد هم شانس چندانی برای ماندن در لیگ ندارد. قرار گرفتن اورتون در رده هجدهم جدول اما باورنکردنی به نظر می‌رسد. تیم فرانک لمپارد البته یک بازی کم‌تر از برنلی انجام داده و اگر برنده آن مسابقه شود، می‌تواند خودش را یک پله از منطقه سقوط بالا بکشد.

سری آ؛ جام در میلان می‌ماند

در مورد سرنوشت قهرمانی این فصل سری آ، یک حقیقت محض وجود دارد و آن، این است که جام قهرمانی نهایتا در میلان باقی خواهد ماند. چراکه یکی از دو تیم اینتر و میلان برنده این جام می‌شوند و ناپولی دیگر شانسی برای قهرمانی ندارد. فصل گذشته، اینتر با کونته قهرمان لیگ ایتالیا شد و حالا سیمونه اینزاگی، امیدوار است این موفقیت را در رقابت نزدیک با تیم پیولی تکرار کند. این هفته میلان در آستانه از دست دادن امتیاز برابر لاتزیو بود اما با وجود شکست در نیمه اول، به خوبی به بازی برگشت و بعد از به تساوی کشاندن کار، این ساندرو تونالی بود که در دقیقه نود و سوم گل برتری روسونری را زد تا میلان موقتا خودش را به صدر جدول برساند. میلان در 34 بازی توانسته 74 امتیاز کسب کند و اینتر در 33 بازی، 72 امتیاز دارد. فعلا سرنوشت در دستان اینتر است اما در ادامه فصل هر اتفاقی می‌تواند رخ بدهد. جالب اینکه بعد از سال‌های متمادی، یووه این بار در کورس قهرمانی سری آ نیست اما سهمیه را تا حدود زیادی قطعی کرده و تنها دو امتیاز دیگر برای رسیدن به دیدارهای فصل آینده لیگ قهرمانان فاصله دارد. در انتهای جدول، وضعیت دو تیم تازه‌وارد این فصل سری آ اصلا خوب به نظر نمی‌رسد. ونزیا و سالرنیتانا به همراه جنوا در منطقه سقوط دیده می‌شوند اما رقابت نزدیکی با کالریا و سمپدویا دارند. اسپتزیا نیز فعلا توانسته خودش را نجات بدهد و کمی بالاتر از منطقه سقوط آفتابی شود.

بوندس‌لیگا؛

سردار برای سهمیه می‌جنگد

همانند همیشه، لیگ فوتبال آلمان اولین لیگ معتبر اروپایی بود که سرنوشت قهرمانش مشخص شد. مونیخی‌ها با شکست دادن دورتموند برای دهمین بار متوالی قهرمان لیگ فوتبال آلمان شدند. موفقیتی که البته انتقادهایی را نیز به همراه داشته است. فیلیپ لام، کاپیتان سابق بایرن از این وضعیت انتقاد کرده و مدعی شده که مفهوم رقابت در جنگ قهرمانی بوندس لیگا کاملا از بین رفته و این لیگ به یک لیگ کاملا تک قطبی بدل شده است. به هر حال تیم ناگلزمن در پایان هفته سی و یکم قهرمانی را جشن گرفته و دومی دورتموند هم تقریبا قطعی شده است. در جدول بوندس لیگا چهار تیم هم برای رده‌های سوم و چهارم و رسیدن به لیگ قهرمانان اروپا مبارزه می‌کنند. لورکوزن، لایپزیک، فرایبورگ و یونیون برلین این چهار تیم هستند که جنگ جذابی را در ادامه فصل خواهند داشت. در انتهای جدول، سقوط گروتر فورث قطعی شده و این تیم فصل آینده باید به رقابت‌های بوندس‌لیگای دو برگردد. آرمینیا بیله فلد با 26 امتیاز و اشتوتگارت با 28 امتیاز در منطقه سقوط هستند. این تیم‌ها امیدوارند که هرتابرلین یا آگزبورگ در هفته‌های پایانی دچار لغزش شوند و شرایط انتهای جدول بوندس‌لیگا کمی تغییر کند. برای فوتبال ایران، حضور دوباره سردار آزمون در لیگ قهرمانان حائز اهمیت خواهد بود.

لالیگا؛ یک امتیاز تا جشن قهرمانی

در فاصله بین دو بازی با سیتی، رئال مادرید در لالیگا از اسپانیول میزبانی می‌کند. آنها در صورت کسب حتی یک امتیاز در این بازی هم قهرمان لیگ می‌شوند. طبیعی به نظر می‌رسد که کارلتو در چنین شرایطی به ستاره‌های کلیدی تیمش استراحت بدهد و آنها را در ترکیب اصلی به زمین نفرستد. رئال با آنجلوتی برای قهرمانی در لیگ آماده می‌شود و به نظر می‌رسد که سهمیه‌های اروپایی نیز سهم بارسا، سویا و اتلتیکومادرید خواهد شد. بعید به نظر می‌رسد که رئال بتیس بتواند این تیم‌ها را برای رسیدن به لیگ قهرمانان به چالش بکشد. بتیس احتمالا به همراه سوسیه‌داد یا ویارئال راهی لیگ اروپا خواهد شد. آلاوس، لوانته و گرانادا سه تیم در خطر سقوط از رقابت‌های این فصل لالیگا هستند. رقابت در انتهای جدول، فوق‌العاده هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد. چراکه اختلاف بین تیم‌های پایین جدولی در اسپانیا اصلا زیاد نیست و کادیز، مایورکا و ختافه نیز به شدت خطر سقوط را احساس می‌کنند. در واقع در جدول لالیگا از رده پانزدهم به بعد همه تیم‌ها با این خطر جدی روبه‌رو هستند و باید مراقب وضعیت باشند. در مجموع این یکی از بهترین فصل‌های لالیگا نبود و هیجان فزاینده‌ای نداشت اما در دل همین فصل متوسط، دو تیم اسپانیایی توانسته‌اند خودشان را به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا برسانند و حتی ممکن است یک فینال تمام اسپانیایی نیز در لیگ قهرمانان شکل بگیرد.

لوشامپیونه؛ باور می‌کنید؟

قهرمانی پی‌اس‌جی در لیگ فرانسه که از همان ابتدا واضح به نظر می‌رسید. چراکه اختلاف سطح بین این باشگاه و سایر تیم‌های این لیگ فوق‌العاده زیاد است. این اولین قهرمانی لیگ در کارنامه کاری پوچتینو هم به شمار می‌رود. مردی که می‌گویند حتی با وجود بردن این جام، ممکن است از کار برکنار شود و شانسی برای هدایت این باشگاه در سال‌های بعدی نداشته باشد. در فاصله چهار هفته به پایان لیگ فرانسه، پی‌اس‌جی بردن جام را جشن گرفته و مارسی، رن و موناکو برای اروپایی شدن مبارزه می‌کنند. فعلا مارسی و رن شانس بیشتری برای رسیدن به دیدارهای فصل آینده لیگ قهرمانان دارند. نکته عجیب در رقابت‌های این فصل لیگ فرانسه، افت فاحش لیون بود. تیمی که فصل گذشته در اروپا عالی کار کرد و در فرانسه نیز مدعی قهرمانی بود، حالا در رده هفتم جدول این لیگ قرار گرفته است. اتفاق باورنکردنی‌تر اما قرار گرفتن قهرمان سابق لیگ فرانسه یعنی بوردو در رده نوزدهم جدول است. متز، بوردو و سن اتین که هر سه از تیم‌های بسیار مهم و سرشناس فوتبال فرانسه هستند، حالا در خطر جدی سقوط قرار گرفته‌اند. سقوط متز تقریبا قطعی شده و دو تیم دیگر در یکی از عجیب‌ترین فصل‌های لیگ فرانسه، کار بسیار سختی برای ماندن در این لیگ پیش رو خواهند داشت.