آریا رهنورد

چند روز بعد از برگزاری مراسم قرعه‌کشی جام جهانی، تب و تاب این تورنمنت جذاب همچنان فروکش نکرده است. چندین ماه تا شروع رسمی این تورنمنت باقی مانده اما نمی‌توان از اخبار و ماجراهای جام جهانی دست کشید. این یک رقابت بسیار تماشایی است که در درونش، دوئل‌های فوق‌العاده‌ای قرار گرفته‌اند. شاید خیلی‌ها باور دارند که هیجان جام جهانی در مرحله حذفی شروع می‌شود اما در همین دور گروهی نیز، برخوردهای بسیار هیجان‌انگیزی شکل خواهد گرفت و لحظه‌های ایده‌آلی خلق خواهد شد.

رویای رونالدو برای قهرمانی در دنیا، چهار سال قبل با شکست خوردن از اروگوئه متوقف شد. پرتغال در حالی به جام جهانی روسیه قدم گذاشت که مدت کوتاهی از قهرمانی‌اش در اروپا می‌گذشت اما آنها در این تورنمنت اصلا موفق نبودند و در نهایت اروگوئه از جام حذف‌شان کرد

هیولا علیه پسر رعدآسا

یکی از دوئل‌های ناب و تماشایی مرحله گروهی، با برخورد سادیو مانه و ویرجیل فن‌دایک در همان گروه اول مسابقه‌ها شکل خواهد گرفت. ظاهرا مانه قرار نیست از هم‌تیمی‌هایش در لیورپول در رده ملی دست بکشد. او در ماه‌های اخیر یک بار صلاح را در فینال جام ملت‌های آفریقا شکست داده و یک بار به صلاح در انتخابی جام جهانی غلبه کرده است. مانه بعد از این برد تاریخی، حالا در جام‌جهانی با یکی دیگر از هم‌تیمی‌ها در لباس قرمز برخورد خواهد کرد. دیداری که جذابیت‌های بسیار زیادی خواهد داشت.

به یاد آن هند تاریخی

دوازده سال قبل، غنا می‌توانست اولین تیم آفریقایی تاریخ باشد که به نیمه‌نهایی جام جهانی می‌رسد. آنها در آخرین ثانیه‌ها فرصت رسیدن به گل برتری را داشتند اما لوئیس سوارز با دست مانع ورود توپ به دروازه شد و آساموآ جیان، ضربه پنالتی‌اش را خراب کرد. غنا در نهایت آن مسابقه را باخت تا تنفر از سوارز و اروگوئه در این کشور به اوج برسد. حالا دو تیم بعد از سال‌ها در دور گروهی جام جهانی روبه‌روی هم قرار می‌گیرند. یک نبرد بسیار خاص که انگیزه‌های هر دو طرف برای نتیجه گرفتن در آن بسیار زیاد خواهد بود.

مرگ و زندگی

تنها گروه جام جهانی که دو تیم بسیار بزرگ در آن قرار گرفته‌اند، گروه اسپانیا و آلمان است. دو تیمی که سابقه رقابت‌های جذابی را با هم دارند. اسپانیا در فینال یورو 2008 موفق به شکست دادن آلمان شد و فرصت فتح یورو را از تیم یوگی لوو گرفت. دو سال بعد دو تیم در نیمه‌نهایی جام جهانی با هم روبه‌رو شدند و این بار باز هم ماتادورها آلمان را شکست دادند تا به بزرگ‌ترین کابوس آن سال‌های آلمان تبدیل شوند. جالب اینکه این تنها برد اسپانیا روبه‌روی آلمان در تمام ادوار جام جهانی بوده است.

تکرار جنگ توپ طلا

آخرین باری که مسی و لواندوفسکی در یک مسابقه مشترک به میدان رفتند، تیم لوا موفق شد هشت گل به تیم مسی بزند! با این حال این بار همه چیز متفاوت خواهد بود. آرژانتین که بدون شکست و با اقتدار به جام جهانی رسیده، در دور گروهی این تورنمنت با لهستانی روبه‌رو می‌شود که به سختی و بعد از حذف دستوری روسیه، از مرحله پلی‌آف به جام جهانی رسید. نبرد دوباره لوا و مسی، تکرار جنگ برای بردن توپ طلا نیز هست. آنها دو نفر از بهترین مهاجمان چند دهه اخیر دنیای فوتبال هستند و این احتمالا آخرین باری است که در رده ملی با هم روبه‌رو می‌شوند.

کریس و رویای انتقام

رویای رونالدو برای قهرمانی در دنیا، چهار سال قبل با شکست خوردن از اروگوئه متوقف شد. پرتغال در حالی به جام جهانی روسیه قدم گذاشت که مدت کوتاهی از قهرمانی‌اش در اروپا می‌گذشت اما آنها در این تورنمنت اصلا موفق نبودند و در نهایت اروگوئه از جام حذف‌شان کرد. حالا کریس و هم‌تیمی‌ها با توپ پر برگشته‌اند تا انتقام حذف چهار سال گذشته از اروگوئه را بگیرند و این تیم را در دور گروهی جام جهانی 2022 قطر، با شکست بدرقه کنند.

فراتر از فوتبال

البته که فوتبال از هر چیزی مهم‌تر است و منازعات سیاسی اصلا نباید روی این بازی زیبا اثر بگذارند اما به هر حال نمی‌توان انکار کرد که مسابقه بین ایران و آمریکا، اصلا شباهتی به یک نبرد معمولی ندارد. این دو تیم فقط یک بار در تاریخ جام‌های جهانی به مصاف هم رفته‌اند و آن مسابقه هنوز هم به عنوان یکی از بهترین بازی‌های قرن به یاد آورده می‌شود. حالا نوبت یک نمایش قرن دیگر بین این دو کشور است. دو تیم که با دو نسل جوان و آماده، قصد دارند بهترین نتایج تاریخ‌شان در جام جهانی را به دست بیاورند.

تاتا علیه کشورش

برخوردهای مکزیک و آرژانتین هم از گذشته در جام جهانی همیشه خاص و متفاوت بوده است. این بار چیزی که به این دوئل هیجان بیشتری می‌بخشد، حضور یک آرژانتینی روی نیمکت مکزیک است. تاتا مارتینو در جام جهانی روبه‌روی تیم ملی کشورش قرار خواهد گرفت. مردی که در بارسا نیز سرمربی مسی بود و یک فصل را در این باشگاه بدون بردن جام سپری کرد. این یکی از بازی‌های خاص آرژانتین و مکزیک در ادوار مختلف جام جهانی خواهد بود. یک برخورد دیدنی بین دو تیمی که همیشه طرفدار فوتبال جذاب و هجومی بوده‌اند.