آریا رهنورد

استقلال و شکست پرسپولیس در یک روز، وزنه قهرمانی را به طرف آبی‎ها سنگین کرده است. نقش علیرضا منصوریان و تیمش در این ماجرا به شدت پررنگ به نظر می‌رسد. آنها این هفته با یک نمایش کاملا برتر، تیمی را شکست دادند که در 20 هفته گذشته فقط یک بار زمین را به عنوان تیم بازنده ترک کرده بود. نکته جالب در مورد این مسابقه، تکرار اتفاقی است که ظاهرا قرار است همیشه بین منصوریان، لک، پرسپولیس و یک تیم نفتی درست در آخرین هفته‌های فصل رخ بدهد.

اشتباه وحشتناک حامد لک در همان لحظات ابتدایی مسابقه با نفت آبادان، یاد و خاطره سوشا مکانی را برای پرسپولیسی‌ها زنده کرد. اگر این اشتباه از یک گلر جوان مثل گوهری سر می‌زد، قابل قبول بود اما حامد لک در این شرایط سنی و بعد از چند سال بازی برای پرسپولیس، دیگر حق چنین اشتباهی را ندارد. او با این حرکت باورنکردنی، عملا روحیه تیم را به هم ریخت و قرمزها حتی تا پایان مسابقه به لحاظ ذهنی به شرایط آرمانی برنگشتند. این یک اتفاق تلخ برای سرخ‌ها بود و نمایش این تیم در آبادان را به شدت تحت تاثیر قرار داد. البته که تیم یحیی در جریان این مسابقه، چند موقعیت گل‌زنی بسیار خوب هم داشت اما بی‌دقتی مهدی عبدی و کمال کامیابی‌نیا در کنار تلاش قابل تحسین اما بی‌سرانجام شرزود تمیروف و کمی هم بدشانسی، اجازه نداد این تیم آبادان را با امتیاز ترک کند. این باخت در بدترین زمان ممکن برای پرسپولیسی‌ها اتفاق افتاد و این عملا بدترین سناریوی ممکن برای آنها بود. اینکه استقلال در یک روز یکی از تیم‌های قدرتمند لیگ را شکست بدهد و آنها روبه‌روی یکی از تیم‌های متوسط لیگ بازنده شوند، اصلا امیدوارکننده به نظر نمی‌رسد. ریشه همه این ماجراها را می‌توان در یک اشتباه فردی خلاصه کرد. وقتی در حساس‌ترین شرایط فصل که تک تک صحنه‌ها و امتیازها بی‌نهایت اهمیت دارند، یک گلر به همین سادگی توپ را به طرف دروازه خودی هدایت می‌کند، طبیعی است که سرخ‌ها از کورس قهرمانی عقب بمانند.

این باخت در بدترین زمان ممکن برای پرسپولیسی‌ها اتفاق افتاد و این عملا بدترین سناریوی ممکن برای آنها بود. اینکه استقلال در یک روز یکی از تیم‌های قدرتمند لیگ را شکست بدهد و آنها روبه‌روی یکی از تیم‌های متوسط لیگ بازنده شوند، اصلا امیدوارکننده به نظر نمی‌رسد

این اولین بار نیست که حامد لک چنین اشتباه‌های مهلکی را روبه‌روی تیم‌های علیرضا منصوریان انجام می‌دهد. در آخرین هفته از لیگ برتر چهاردهم، لک سنگربان اصلی تراکتورسازی روبه‌روی نفت تهران بود. تراکتور برای قهرمانی لیگ در آن فصل، برد می‌خواست و در نیمه اول حریف را با نتیجه پرگل سه بر یک شکست داد. همه چیز آماده به نظر می‌رسید تا جام مقابل تی تی‌ها به کاپیتان تراکتور برسد اما دو اشتباه بسیار بزرگ حامد لک روی دو ارسال بازیکنان نفت، شرایط را تغییر داد. آن بازی مساوی شد و در نهایت این سپاهان بود که با بردن سایپا در نبرد همزمان به قهرمانی لیگ برتر دست پیدا کرد. لک خوش‌شانس بود که ماجراهای عجیب و غریب آخر مسابقه اتفاق افتاد و داستان بلندگوهای ورزشگاه، او را از سوژه اصلی این فاجعه به یک سوژه فرعی تبدیل کرد اما در تراکتور دیگر جایی برای این گلر وجود نداشت. یک سال بعد، منصوریان با همان تیم نفت در هفته‌های پایانی لیگ برتر مقابل پرسپولیس قرار گرفت و توانست این تیم را شکست بدهد. پرسپولیس حتی در صورت کسب تساوی در آن جدال، صدرنشین لیگ برتر می‌شد و شرایط خوبی برای قهرمانی داشت اما در نهایت شانس بردن لیگ را به استقلال خوزستان واگذار کرد. آن هم در شرایطی که تنها تفاضل گل کم‌تری از این حریف داشت. حالا این داستان به نوع دیگری تکرار شده و باختن به منصوریان، شرایط تلخی برای تیم یحیی ساخته است. نکته جالب اینجاست که نفت این برد را در اوج شایستگی به دست آورد و کاملا سزاوار نتیجه‌ روی اسکوربرد بود. آنها به خصوص در دقایقی از نیمه دوم، فراتر از حد انتظار ظاهر شدند و با پاسکاری‌های دقیق و گردش درست توپ، نفس پرسپولیس را گرفتند. این در حالی بود که بهترین بازیکن آنها یعنی طالب ریکانی نمی‌توانست به دلیل مصدومیت تیمش را همراهی کند و ناچار بود مسابقه را از روی سکوها ببیند.

بدون یک گلر درجه یک، قهرمانی لیگ برای هر تیمی دست‌نیافتنی خواهد بود. حامد لک در فصل گذشته، عملکرد درخشانی داشت، در اوج تمرکز برای تیم به میدان می‌رفت و مرتکب اشتباه نمی‌شد اما او حالا دوباره به همان حامد لکی تبدیل شده که بدون اعتماد به نفس و تمرکز، تهدیدی برای تیم خودی محسوب می‌شود. لک در دو بازی اخیرش برای قرمزها، دو اشتباه وحشتناک انجام داده و معلوم نیست با این روحیه تخریب شده، در بازی‌های بعدی برای تیمش به میدان برود یا اینکه جایش را به احمد گوهری بدهد. برای پی بردن به سطح مدیریت فعلی پرسپولیس هم کافی است بدانید آنها قبل از هر بازیکن دیگری، قرارداد حامد لک را برای چند فصل دیگر تمدید کردند. یعنی درویش از بین همه ستاره‌های مهم پرسپولیس، برای تمدید به سراغ کسی رفته که هوادارها در انتظار تبدیل شدنش به اولین خروجی فصل در پنجره بعدی نقل و انتقالات هستند!