آریا رهنورد

بعد از تساوی هفته گذشته در سیرجان، پرسپولیسی‌ها قهرمانی لیگ را در خطر می‌بینند. پنج امتیاز فاصله با تیم صدرنشین موضوعی نیست که به راحتی نادیده گرفته شود. واضح است که آنها دیگر فرصتی برای لغزش و از دست دادن امتیاز ندارند. مسابقه امروز آنها اما روبه‌روی یکی از تیم‌های شگفتی‌ساز این فصل لیگ برتر برگزار می‌شود. تیمی که فراتر از حد انتظار ظاهر شده و در این فصل نتایج فوق‌العاده‌ای به دست آورده است. برخورد شاگردان یحیی و پسران ربیعی یک جدال تاکتیکی و یک نبرد جذاب و تماشایی خواهد بود.

تعداد شکست‌های این فصل پرسپولیس هنوز روی عدد یک متوقف شده است. آنها بسیار خوب نتیجه گرفته‌اند و امتیازهای زیادی به دست آورده‌اند. با این حال آمادگی بالای استقلالی‌ها شرایط را برای این تیم کمی پیچیده کرده است. در شرایط عادی پرسپولیس می‌توانست با این امتیاز صدرنشین رقابت‌های لیگ برتر باشد اما آمار استثنایی تیم بدون شکست استقلال موجب شده که همچنان فشار زیادی روی شانه‌های پرسپولیس احساس شود. مسابقه امروز با مس رفسنجان برای این تیم به شدت تعیین‌کننده خواهد بود چراکه پرسپولیس هفته گذشته در سیرجان دو امتیاز را از دست داده و حالا دیگر به هیچ قیمتی نمی‌خواهد امتیاز از دست بدهد. قرمزها در مسابقه رفت نمایش خوبی روبه‌روی مس نداشتند و در نهایت با یک ضربه پنالتی به بازی برگشتند. بوژیدار رادوشوویچ که در آن مسابقه درون دروازه پرسپولیس بود و یک گل بد هم خورد، حالا دیگر دروازه‌بان این تیم نیست. با این وجود خیال قرمزها از خط دروازه هرگز راحت نشده است. اشتباه مهلک حامد لک در خروج از دروازه در مسابقه گذشته نگرانی‌ها در مورد این نقطه از زمین را برای پرسپولیس به اوج رسانده است.حتی گفته می‌شود که احتمال دارد احمد گوهری مسابقه امروز را به عنوان مرد شماره یک خط دروازه شروع کند. چرا که حامد لک به شکل واضحی اعتماد به نفسش را از دست داده است. نعمتی هم همچنان در مصدومیت به سر می‌برد و نمی‌تواند تیمش را امروز نیز همراهی کند. به نظر می‌رسد یحیی تا حدودی ترکیب اولیه تیمش برای این فصل را شناخته است. استفاده از وحدت هنانوف در دفاع مرکزی و همچنین بازی دادن به حامد پاکدل در نوک حمله تصمیم‌هایی است که در چند هفته گذشته اتفاق افتاده و احتمالا در مسابقه امروز نیز تکرار خواهد شد. با این وجود روبه‌رو شدن با تیمی مثل مس رفسنجان اصلا ساده نیست. تیمی که در این فصل همه معادله‌های لیگ را به هم زده و به یکی از بهترین تیم‌های لیگ بیست و یکم تبدیل شده است.

بین پرسپولیس و مس رفسنجان در جدول رده‌بندی لیگ برتر تنها دو رده فاصله وجود دارد. با این حال اختلاف امتیازی دو تیم عدد ۹ را نشان می‌دهد که اصلا عدد کمی نیست. تیم یحیی گل‌محمدی در این فصل برنده ۱۲ مسابقه شده و تیم محمد ربیعی ۹ مسابقه را با برد به پایان رسانده است. پرسپولیس فقط یک باخت داشته و مس رفسنجان چهار بار بازنده بوده است. پرسپولیس ۱۲ گل خورده و تعداد گل‌های خورده تیم رفسنجانی عدد ۱۷ بوده است. با این وجود مس در یک آمار نسبت به پرسپولیس برتری دارد و آن تعداد گل‌های زده است. آنها در این فصل توانستند ۲۹ بار دروازه رقبا را باز کنند؛ یعنی یک بار بیشتر از تیم یحیی که ۲۸ بار توپ را از خط دروازه عبور داده است. نکته جالب در مورد نارنجی‌های لیگ برتر صدرنشینی آنها در هر دو جدول گل‌زنان و پاسورهای لیگ برتر به حساب می‌آید. گادوین‌منشا تا این لحظه آقای گل رقابت‌های لیگ به شمار می‌رود و نامش در بالاترین رده جدول ‌گل‌زنان دیده می‌شود. او البته گل‌های زیادی را نیز از روی نقطه پنالتی به ثمر رسانده است. محسن آذرباد نیز تا اینجا بهترین پاسور فصل بوده تا رفسنجانی‌ها ترین‌های فردی لیگ را به تسخیر خودشان در بیاورند. جدال رفت دو تیم با نتیجه تساوی به پایان رسید و حالا هم پرسپولیس و هم مس رفسنجان برای برد به این مسابقه قدم خواهند گذاشت. پرسپولیس برای تعقیب تیم صدرنشین چاره‌ای جز رسیدن به پیروزی در این نبرد ندارد و مس رفسنجان برای تکمیل شگفتی‌های این فصل باید رقبای بزرگ‌تر را هم شکست بدهد. این یک مسابقه بسیار غیرقابل پیش‌بینی و غافلگیرکننده خواهد بود. نبردی که در آن هر دو تیم از پتانسیل لازم برای شکست دادن حریف برخوردار هستند. جدالی که بعید است یک مسابقه دفاعی و آرام باشد چراکه به نظر می‌رسد هر دو تیم با انگیزه بردن به آن قدم می‌گذارند.

پرسپولیسی‌ها در آستانه جذب یک مهاجم خارجی برای تیم‌شان هستند اما این اتفاق هنوز رخ نداده و معلوم نیست شرزود تمیروف بالاخره در چه زمانی به ترکیب تیم ملحق می‌شود. آنها چاره‌ای به جز اعتماد به داشته‌های فعلی‌شان ندارند و باید به مهاجمانی مثل حامد پاکدل و مهدی عبدی تکیه کنند. رویارویی دوباره گادوین منشا با پرسپولیس نیز در نوع خودش جالب به نظر می‌رسد. بازیکنی که یکی از مهم‌ترین گل‌های آسیایی تاریخ باشگاه را به ثمر رسانده اما در جدا‌ل‌های بعدی روبه‌روی این تیم معمولا نمایش‌های موفقی را ارائه نکرده است.