خوب، بد، اوت

یک پیروزی دیگر برای پرسپولیس در لیگ برتر، این تیم را دوباره در جایگاه یک مدعی بسیار جدی برای قهرمانی لیگ قرار داده است. جالب است بدانید این فصل هیچ تیمی در «زمین» بیشتر از آنها امتیاز به دست نیاورده و تنها پرونده گل گهر، مانع صدرنشینی این تیم در لیگ شده است. با این وجود همه نشانه‌ها در مورد پرسپولیس هم امیدوارکننده نیستند. اطراف یحیی این روزها با مجموعه‌ای از نکات مثبت و منفی پر شده است. در ادامه فصل وزن هر کدام از این نکات که بیشتر باشد، پرسپولیس به آن سمت سوق داده خواهد شد.

آریا رهنورد

شکست دادن تراکتور، یک اتفاق بسیار مثبت برای پرسپولیس بود و نکات امیدوارکننده زیادی داشت. اول اینکه این تیم در پنج مسابقه اخیرش در لیگ و جام حذفی برنده شده و این آمار برای آنها بسیار مهم به نظر می‌رسد. تجربه نشان می‌دهد که آنها در چند فصل گذشته همواره در مقطعی از فصل اوج گرفته‌اند و به کمک همین اوج گرفتن، صدر جدول را به دست آورده‌اند. آن مقطع برای پرسپولیس در این فصل هم حالا شروع شده است. پرسپولیس از 12 امتیاز آخر در لیگ برتر 12 امتیاز کامل گرفته و در هشت هفته اخیر لیگ، 6 بار برنده بوده است. به هیچ وجه نمی‌توان به سادگی از کنار این آمار درخشان گذشت. علاوه بر این، گل‌زنی دوباره عیسی آل‌کثیر بعد از چند هفته نه‌چندان خوب، نکته مهمی برای این تیم به حساب می‌آید. عیسی یکی از ستاره‌های کلیدی تیم گل‌محمدی است و اگر اعتماد به نفس خوبی نداشته باشد، تیم در گل‌زنی به مشکل خواهد خورد. آل‌کثیر روی صحنه رقم خوردن گل اول پرسپولیس، بسیار خوب عمل کرد و با یک ضربه دقیق و به موقع، توانست دروازه تراکتور را باز کند. نکته مثبت دیگر در این مسابقه برای سرخ‌ها، بازگشت به بازی بود. پرسپولیس خیلی زود گل تساوی را از حریف دریافت کرد و این می‌توانست برای فروپاشی روحیه تیم کافی باشد اما آنها به سرعت به بازی برگشتند و در شروع نیمه دوم روبه‌روی دفاع فشرده حریف به گل دوم رسیدند. گلی که نشان داد حتی شوک روحی گل تساوی حریف، نتوانسته ذهنیت و روحیه این تیم را به هم بریزد. همه این نکات نشان می‌دهند که پرسپولیس می‌خواهد برای ششمین بار متوالی، قهرمان رقابت‌های لیگ برتر شود. دو مسابقه بعدی این تیم هم جدال‌هایی نسبتا ساده روبه‌روی تیم‌های پایین جدولی فجر و پدیده است. جدال‌هایی که می‌توانند این تیم را به قهرمان نیم‌فصل اول فوتبال ایران تبدیل کنند.

تجربه نشان می‌دهد که آنها در چند فصل گذشته همواره در مقطعی از فصل اوج گرفته‌اند و به کمک همین اوج گرفتن، صدر جدول را به دست آورده‌اند. آن مقطع برای پرسپولیس در این فصل هم حالا شروع شده است

در جریان نبرد با تراکتور اما چند نکته نگران‌کننده هم وجود داشت. اول از همه، مصدومیت‌ها این روزها پرسپولیس را آزار می‌دهند. حامد پاکدل در یک ماه گذشته مصدوم شده و نتوانسته تیم را همراهی کند. در پایان نیمه اول مسابقه با تراکتور نیز سیدجلال حسینی آسیب دید و به خاطر درد در زانوی چپ، نتوانست در ادامه مسابقه به میدان برود. این مصدومیت برای امید عالیشاه هم اتفاق افتاد و نام او اصلا در فهرست دیدار با تراکتور نبود. چند بازیکن دیگر پرسپولیس هم این شرایط را دارند و فشردگی بازی‌ها تهدیدی برای این تیم به شمار می‌رود. مساله نگران‌کننده دیگر در مورد تیم یحیی، فرم بازیکنان تازه‌وارد تیم است. مهره‌هایی که انگار همچنان نتوانسته‌اند خودشان را با پرسپولیس هماهنگ کنند. رضا اسدی که به عنوان یک مهره گرانقیمت به این تیم ملحق شده، همچنان نیمکت‌نشین است و تنها دقایق کمی فرصت بازی به دست می‌آورد، دو مهره خارجی این تیم هم هنوز آی‌تی‌سی دریافت نکرده‌اند. مهره‌هایی که قاعدتا باید از شروع فصل برای پرسپولیس به میدان می‌رفتند اما هنوز حتی یک بازی برای این تیم انجام نداده‌اند و احتمالا در بازگشت به اردوی تیم ملی کشورشان در فیفادی، همچنان بدون مسابقه خواهند بود. شرایط نه‌چندان خوب مهدی ترابی هم یکی دیگر از نگرانی‌های یحیی را می‌سازد. مهدی فوتبالیست درجه یکی است و در چند فصل گذشته همیشه گره دیدارهای حساس را برای تیمش باز کرده. کیفیت او در این فصل اما اصلا قابل دفاع به نظر نمی‌رسد. او این بار هم یک پنالتی را به سادگی از دست داد تا یک روز بد را برای خودش کامل کند. این اولین پنالتی از دست رفته ترابی با پیراهن پرسپولیس در رقابت‌های لیگ برتر بود.

پدیده، فجر و فولاد، سه حریف بعدی پرسپولیس تا قبل از تعطیلات لیگ و شروع اردوهای تدارکاتی تیم ملی هستند. قرمزها بین این مسابقه‌ها هم باید در جام حذفی روبه‌روی ذوب قرار بگیرند. چهار مسابقه حساس و فشرده در یک ماه که برای پرسپولیس به شدت حیاتی خواهند بود. بردن این چهار مسابقه، هم پرسپولیس را به مرحله بعدی جام حذفی می‌برد و هم احتمال صدرنشینی این تیم در لیگ برتر را به اوج می‌رساند. به نظر می‌رسد آنها باید با تمام توان برای انجام این نبردهای دشوار آماده شوند و در اوج خودشان را برای این دیدارهای تعیین‌کننده مهیا کنند.