آریا طاری

از همان اولین ثانیه‌های فینال لیگ قهرمانان آسیا بین الهلال و پوهانگ، واضح به نظر می‌رسید که تیم عربستانی شرایط به مراتب بهتری برای بردن جام دارد. آنها خیلی زود به گل رسیدند، خیلی خوب مسابقه را کنترل کردند و در نهایت با یک برتری محسوس نسبت به حریف، جام قهرمانی را به دست آوردند. حالا آنها اولین تیم تاریخ هستند که چهار قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا را جشن می‌گیرد. الهلال از این حیث، حالا به تنهایی پرافتخارترین باشگاه آسیا به حساب می‌آید. باشگاهی که برای بردن این جام، همه چیز داشت.

رئیس آبی‌پوش قاره

اگر به سال 2013 برگردیم، الهلال را در موقعیتی می‌بینیم که شباهت چندانی به وضعیت فوق‌العاده امروز باشگاه ندارد. در سال 2013 الهلال دو قهرمانی در آسیا داشت اما از آخرین تجربه حضورش در فینال این رقابت‌ها 13 سال سپری شده بود. الهلالی‌ها دیگر رسیدن به فینال آسیا را از یاد برده بودند اما تلاش‌های باشگاه برای ساخت یک ترکیب کهکشانی از سال 2014 کلید خورد. آبی‌ها ظرف سه سال، دو بار به فینال آسیا رسیدند و هر دو بار هم روبه‌روی نماینده شرق آسیا شکست خوردند. این ناکامی‌ها می‌توانست باشگاه را در مسیر ناامیدی قرار بدهد اما الهلال تسلیم نشد و به تلاش برای بردن لیگ قهرمانان ادامه داد. حالا این باشگاه در سه دوره گذشته، دو بار فینالیست آسیا شده و هر دو بار هم قهرمانی را به دست آورده است. آنها با عبور از پوهانگ، حالا به تنهایی پرافتخارترین تیم قاره هستند. تیمی که رکورد چهار قهرمانی را در اختیار دارد و با چهار نایب‌قهرمانی در این زمینه هم رکورددار است. در واقع باید پذیرفت که آنها در حال حاضر از هر باشگاه دیگری در قاره آسیا بزرگ‌تر هستند. بی‌جهت نیست که خیلی‌ها الهلال را رئال مادرید قاره آسیا می‌دانند.

هدف مهم باشگاه الهلال را نمی‌توان در همین نقطه محدود کرد. آنها با ستاره‌هایی مثل پریرا، گومیس و مارگا، قصد دارند در جام باشگاه‌های جهان هم بدرخشند. الهلال به دنبال مطرح شدن در مقیاس جهانی است و تنها به بردن لیگ قهرمانان رضایت نخواهد داد

هدیه‌ای که هیثم فرستاد

قهرمانی الهلال در اوج اقتدار به دست آمد. آنها به خصوص در قدم‌های پایانی روبه‌روی پرسپولیس، النصر و پوهانگ، فوق‌العاده نشان دادند و کاملا سزاوار این موفقیت بودند. با این حال چیزی نمانده بود که همین تیم، در دور گروهی از تورنمنت حذف شود. الهلال در دور اول عملکرد خوبی نداشت و حتی شکست سنگینی را روبه‌روی استقلال تاجیکستان تجربه کرد. آنها شانس صدرنشینی گروه را هم از دست دادند و با توجه به شکست روز آخر، کافی بود الاهلی بتواند الدحیل قطر را در گروه دیگر شکست بدهد تا الهلال حتی در جمع بهترین تیم‌های دوم هم قرار نگیرد. در آخرین ثانیه‌های ان مسابقه، الاهلی صاحب یک موقعیت فوق‌العاده شد و دو بازیکن این تیم روبه‌روی گلر حریف قرار گرفتند. کافی بود «هیثم» این توپ را به هم‌تیمی‌اش پاس بدهد تا گل الاهلی از راه برسد و سند حذف الهلال امضا شود اما هیثم با خودخواهی به آن توپ ضربه زد و همین اتفاق در نهایت موجب صعود الهلال شد. حالا هواداران الهلال مدام از هیثم به خاطر آن صحنه خاص تشکر می‌کنند و او را یکی از عوامل مهم قهرمانی تیم‌شان در این فصل از لیگ قهرمانان می‌دانند.

این شرایط «برابر» نبود

در شایستگی الهلال برای قهرمانی تردیدی وجود ندارد اما نمی‌توان انکار کرد که شرایط این تیم برای قهرمانی با شرایط سایر رقبا اصلا «برابر» نبوده است. آبی‌ها در دور حذفی، میزبانی متمرکز بازی‌ها را بر عهده گرفتند. ابتدا قرار بود استادیوم‌های دیگری در عربستان میزبان لیگ قهرمانان باشند اما ورزشگاه خانگی الهلال برای این کار انتخاب شد. سپس تصمیم بر این شد که آنها از همه ظرفیت استادیوم استفاده کنند و این روند تا دیدار فینال هم ادامه داشت. انجام یک مسابقه آن هم در استادیوم خانگی الهلال با حضور ده‌ها هزار تماشاگر برای فینال آسیا، تا حدودی نقض‌کننده عدالت در رقابت‌های این فصل لیگ قهرمانان به شمار می‌رود.

یک مربی بزرگ

از همان روزی که ژاردیم سرمربی الهلالی‌ها شد، تصور می‌شد که این باشگاه در مسیر درستی قرار خواهد گرفت. این مربی قبلا در موناکو ثابت کرده بود که چه مربی بزرگی است و چه توانایی فنی جالب توجهی دارد. جالب اینکه در زمان انتخاب او به عنوان سرمربی الهلال، بعضی طرفداران این باشگاه به این انتخاب معترض بودند و مربی بزرگ‌تری برای خودشان می‌خواستند اما به مرور زمان مشخص شد که این انتخاب، کاملا درست و منطقی بوده و ژاردیم دقیقا همان مردی است که الهلال برای قهرمانی در آسیا به او نیاز داشته است.

باشگاه هیولاها

هدف مهم باشگاه الهلال را نمی‌توان در همین نقطه محدود کرد. آنها با ستاره‌هایی مثل پریرا، گومیس و مارگا، قصد دارند در جام باشگاه‌های جهان هم بدرخشند. الهلال به دنبال مطرح شدن در مقیاس جهانی است و تنها به بردن لیگ قهرمانان رضایت نخواهد داد. این تیم می‌خواهد دست به کارهای بزرگ‌تری بزند و زمان احتمالا نشان خواهد داد که آنها چقدر می‌توانند به این هدف مهم نزدیک شوند. هدفی که با حفظ این مربی، جذب ستاره‌های جدیدتر و تقویت پایه‌های قدرت باشگاه دست‌یافتنی خواهد بود. الهلال فعلا امپراتور قاره است اما می‌خواهد از این مرز هم عبور کند.