ترابی؛ حاکم دوشنبه

روبه‌رو شدن با استقلال تاجیکستان برای پرسپولیسی‌ها اصلا تجربه ساده‌ای به نظر نمی‌رسید. آنها که به دلیل برگزار نشدن رقابت‌های لیگ کاملا دور از فرم مسابقات بودند، باید روبه‌روی حریفی قرار می‌گرفتند که در کوران رقابت‌های لیگ داخلی قرار داشت. حریفی که مقابل تماشاگرانش در یک جو سنگین به میدان می‌رفت و البته چمن استادیومش هم مصنوعی بود. استقلال تاجیکستان با شیوه‌ای بسیار تدافعی روبه‌روی پرسپولیس قرار گرفت اما سرانجام این مهدی ترابی بود که با یک گل سرنوشت‌ساز، پرسپولیس را به مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا رساند.

آریا رهنورد

ناجی همیشگی

در چند فصل گذشته هیچ بازیکنی به اندازه مهدی ترابی برای پرسپولیسی‌ها گل سه امتیازی به ثمر نرسانده است. بازیکنی که انگار متخصص گل زدن در شرایطی است که تیم بیشتر از همیشه به او نیاز دارد. پرسپولیس در مواجهه با لایه‌های دفاعی پرشمار تاجیکی‌ها، موقعیت چندانی درست نکرد و شانس خوبی برای گل زدن به دست نیاورد اما این مهدی ترابی بود که اجازه نداد مسابقه به وقت‌های تلف‌شده کشیده شود. معلوم نیست که آیا او قصد سانتر کردن توپ را داشت یا اینکه می‌خواست مستقیما دروازه استقلال دوشنبه را باز کند اما به هر حال این گل، پرسپولیس را از شر یک گره کور نجات داد. مهدی دوباره در نقش ناجی ظاهر شد و تیم یحیی، توانست به ادامه ماجراجویی در آسیا امیدوار باشد.

به موقع بود، حامد

استقلال دوشنبه با رویکردی کاملا تدافعی به این مسابقه قدم گذاشته بود. گل نخوردن، اولویت اول آنها به شمار می‌رفت و تلاش برای استفاده از تک موقعیت‌ها، اولویت بعدی‌شان بود. این تیم در هر دو نیمه، یک موقعیت گل نسبتا خوب به وجود آورد اما هر بار با سد محکمی به اسم حامد لک روبه‌رو شد. لک یک بار در نیمه اول راه گل‌زنی حریف را مسدود کرد و یک بار هم در ثانیه‌های پایانی، قرص و محکم ظاهر شد. حامد در این جدال تحت فشار نبود و به سیوهای متعددی نیاز نداشت اما در بهترین لحظات به کمک تیمش آمد. گل خوردن پرسپولیس روبه‌روی این رقیب تدافعی، کار را برای بردن در دوشنبه بیش از حد دشوار می‌کرد.

خریدهای جدید؛ قبولی با نمره معمولی

از بین همه مهره‌های تازه‌وارد باشگاه پرسپولیس، فقط اسدی در ترکیب اصلی تیمش قرار گرفت. او به همراه میلاد سرلک، زوج پرسپولیس را در میانه میدان تشکیل دادند. اسدی در اولین بازی‌‌اش با لباس پرسپولیس، کمی سردرگم به نظر می‌رسید اما در مجموع توانست وظایفش در زمین را به خوبی انجام بدهد. حامد پاکدل هم در دقایق پایانی این مسابقه وارد زمین شد و کمی عجولانه فوتبال بازی کرد. او برخلاف اسدی، زمان زیادی در این مسابقه در اختیار نداشت. هر دو مهره جدید پرسپولیس، نمره قبولی از این نبرد را البته با یک عدد بسیار معمولی به دست آوردند. تردیدی وجود ندارد که پرسپولیس برای رسیدن به یک موفقیت بزرگ در آسیا، به درخشش خاص مهره‌های جدید نیاز خواهد داشت.

در چند فصل گذشته هیچ بازیکنی به اندازه مهدی ترابی برای پرسپولیسی‌ها گل سه امتیازی به ثمر نرسانده است. بازیکنی که انگار متخصص گل زدن در شرایطی است که تیم بیشتر از همیشه به او نیاز دارد

وحید و عادت به تغییر

ستاره‌ای که در دو مسابقه اخیر تیم ملی یک بار در پست دفاع چپ و یک بار در پست هافبک چپ به میدان رفته بود، حالا در تاجیکستان در نقطه متفاوتی از زمین قرار گرفت تا ثابت کند که توانایی بازی در هر پست را دارد. وحید در جریان این جدال مهاجم دوم پرسپولیسی‌ها به شمار می‌رفت و تلاش می‌کرد با دوندگی بالا، دفاع حریف را تحت فشار قرار بدهد. البته که عملکرد او به عنوان مهاجم دوم، به اندازه پست‌های قبلی‌اش درخشان نبود اما به هر حال نمی‌توان این حقیقت را نادیده گرفت که وحید، انعطاف‌پذیرترین مهره این روزهای فوتبال ایران است.

خسته نباشید آقای گزارشگر

ظاهرا گزارشگر تلویزیونی این مسابقه اصلا برای گزارش این نبرد آماده نشده بود. او که انگار حتی کوچک‌ترین شناختی از مهره‌های حریف نداشت و کوچک‌ترین جست‌وجویی در مورد آنها انجام نداده بود، حتی اسم کشور میزبان را هم اشتباه به زبان می‌آورد. سیانکی در طول بازی بارها و بارها تیم استقلال را تیمی از کشور «ترکمنستان» معرفی کرد و حتی در لحظه رقم خوردن گل مهدی ترابی، مرتکب این اشتباه بزرگ شد. این بازی به خودی خود نبرد جذاب و پرموقعیتی نبود و گزارش سیانکی هم تحمل تماشای این نبرد را کمی سخت‌تر کرد. به نظر می‌رسد این روزها بحران گزارشگر در فوتبال ایران از بحران آب هم جدی‌تر است.

در انتظار رقیب بعدی

پرسپولیس حالا تنها بازمانده ایرانی لیگ قهرمانان آسیا در این فصل به شمار می‌رود. آنها یکی از چهار تیم باقی مانده در منطقه غرب آسیا هستند. پرسپولیسی‌ها در دور بعدی بر اساس قرعه‌کشی با الوحده، الهلال یا النصر برخورد خواهند کرد. الوحده، همگروه سرخ‌ها در دور مقدماتی بود و الهلال و النصر هم از قدرت‌های بزرگ فوتبال عربستان هستند. از آن‌جایی که دور بعد در کشور عربستان برگزار می‌شود و قرار است تورنمنت به صورت متمرکز دنبال شود، قطعا سرخ‌ها ترجیح می‌دهند در اولین مسابقه حذفی با الوحده امارات بازی کنند.