یکسره در صدر

در یک دهه گذشته، کم‌تر تیمی به اندازه تیم ملی عراق در قاره آسیا فوتبال ایران را با چالش روبه‌رو کرده است. آنها تیم ملی را از جام ملت‌های استرالیا خارج کردند، در دوره بعدی به ایران نباختند و در دور قبلی مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ هم موفق به شکست تیم ملی شدند. این روند بالاخره تغییر کرد و ایران با اسکوچیچ بعد از نزدیک به یک دهه، عراقی‌ها را در یک نبرد رسمی شکست داد. این حریف سرسخت، امشب دوباره روبه‌روی تیم ملی قرار خواهد گرفت. حریفی که برای شکست دادنش، باید برای هر لحظه از جدال، برنامه‌ای دقیق و مبتنی بر جزئیات داشته باشیم.

آریا رهنورد

این یک نبرد «ذهنی» است

قبل از هر چیزی در مورد این مسابقه، یک حقیقت کلیدی وجود دارد و آن این است که عراقی‌ها صرفا برای فوتبال بازی کردن به زمین قدم نخواهند گذاشت. سون هیونگ مین هم بعد از روبه‌رو شدن با عراق، بارها به این حقیقت اشاره کرده است. حریف هم به شدت وقت تلف می‌کند و هم انتظار می‌رود مهره‌های این تیم به لحاظ ذهنی، روی اعصاب ملی‌پوشان ایرانی باشند. باید به خوبی بدانیم که برخورد با عراق، به شدت یک مسابقه ذهنی خواهد بود. در مسابقه رفت دور قبلی، به این تیم باختیم چون هنوز کاملا آماده روبه‌رو شدن با آنها نبودیم و در دور برگشت، عراق را شکست دادیم چون ذهنیت کاملا برتری نسبت به این رقیب داشتیم. حالا هم بسیار مهم است که به لحاظ روحی و روانی در چه شرایطی خواهیم بود. اگر تیم بتواند با اعتماد به نفس بالا به زمین برود و بازی خودش را به عراق تحمیل کند، شانس پیروزی ایران در این نبرد بسیار زیاد خواهد بود.

بسیار مهم است که به لحاظ روحی و روانی در چه شرایطی خواهیم بود. اگر تیم بتواند با اعتماد به نفس بالا به زمین برود و بازی خودش را به عراق تحمیل کند، شانس پیروزی ایران در این نبرد بسیار زیاد خواهد بود

هنر محتاط بودن

تیم ملی باید مقابل عراق، کاملا محتاط نشان بدهد. محتاط بودن البته به معنای کسالت‌آور بودن نیست اما دلیلی ندارد که ایران در این مسابقه که اساسا یک نبرد خارج از خانه به شمار می‌رود، بی‌محابا به طرف دروازه حریف حمله کند و با نفرات پرشمار در خط حمله به این مسابقه قدم بگذارد. «نباختن» باید اصلی‌ترین اولویت تیم باشد. نتیجه‌ای که می‌تواند تیم را با چهار امتیاز در صدر جدول گروه نگه دارد. تیم اسکوچیچ در این جدال باید به دنبال فرصت‌های مناسب و روزنه‌های کلیدی در راستای تخریب ساختار دفاعی عراق برود. حریفی که امشب روبه‌روی تیم ملی قرار می‌گیرد، همیشه دفاع خوبی داشته و به راحتی به هیچ رقیبی موقعیت نمی‌دهد. آنها مقابل کره جنوبی هم در دفاع به شدت منسجم بودند و مرتکب اشتباه بزرگی نشدند. ستاره‌های هجومی تیم ملی اما به کمک خلاقیت‌شان، می‌توانند هر دفاعی را به دردسر بیندازند.

یک تیم و دو بازگشت

بهترین اتفاق در مورد شرایط فعلی تیم ملی، بازگشت دو فرد بسیار مهم به این تیم است. اول اینکه دراگان اسکوچیچ بالاخره دوران بیماری را پشت سر گذاشته و به تیمش برمی‌گردد. البته تست کرونای اسکو قبل از نبرد با سوریه هم منفی شده بود اما به دلیل قوانین سختگیرانه، اجازه نشستن او روی نیمکت وجود نداشت. اسکو بالاخره به اردوی تیم رسیده و حالا قرار است دوباره روی نیمکت تیم دیده شود. بازگشت سرمربی بدون شک اتفاق مثبتی برای تیم ملی خواهد بود. چراکه غیبت او در نبرد قبلی، برای تیم کمی دردسرساز شده بود. به جز دراگان، سردار آزمون هم دوباره می‌تواند به ترکیب تیم ملی برگردد. او در مسابقه قبلی به دلیل محرومیت نمی‌توانست همراه تیم ملی باشد. تاثیرات این غیبت در نمایش تیم ملی، کاملا محسوس به نظر می‌رسید. چراکه آزمون همیشه یکی از وزنه‌های هجومی تیم ملی بوده و مهره‌ای کلیدی برای این تیم به شمار می‌رود. نسخه‌ای که هفته قبل از تیم ملی ایران روبه‌روی سوریه قرار گرفت، نسخه چندان کاملی به شمار نمی‌رفت. حالا با بازگشت اسکو و سردار، تیم آماده‌تر خواهد شد تا خودش را در معرض یک محک به مراتب جدی‌تر قرار بدهد.

از کارت‌ها فرار کنید

یکی از انتقادبرانگیزترین مسائل در مورد نمایش تیم ملی روبه‌روی سوریه، تعداد بالای کارت‌های زرد این تیم بود. ستاره‌های تیم ملی در آن مسابقه به سادگی هرچه تمام‌تر اخطار می‌گرفتند. اتفاقی که می‌تواند تیم ملی ایران را در نبردهای بعدی با مشکلات جدی روبه‌رو کند. چراکه دو کارت زرد برای محرومیت هر بازیکنی در این مرحله کافی خواهد بود. علاوه بر این، در این مسابقه از کمک داور ویدئویی استفاده می‌شود. این همان جایی است که فوتبالیست‌های ایرانی در آن با مشکلات روبه‌رو می‌شوند. اگر در مسابقه قبلی هم وی.ای.آر وجود داشت، صحنه آرنج زدن مهدی طارمی می‌توانست تیم ملی ایران را به شدت با دردسر روبه‌رو کند. بازیکنان ایران در جدال حساس و تعیین کننده امشب، باید به هر قیمتی از کارت گرفتن فاصله بگیرند. اگر آنها خودشان را در معرض اخطار قرار بدهند، شرایط برای تیم ملی نگران‌کننده خواهد شد. فراموش نکنید که ایران در دور رفت هنوز با رقبایی مثل کره جنوبی و امارات روبه‌رو نشده است. هر محرومیتی در این مسیر دشوار، به تیم ملی ایران لطمه خواهد زد.