قرمز، زرد و جام طلایی!

حالا فقط سه هفته تا پایان لیگ برتر بیستم باقی مانده و روی کاغذ، تنها سه تیم هنوز می‌توانند جام قهرمانی را به دست بیاورند. استقلال اما شانس زیادی برای بردن جام ندارد و رقابت بر سر قهرمانی، بین پرسپولیس و سپاهان شکل خواهد گرفت. فعلا قرمزها با دو امتیاز بیشتر، صدرنشین هستند اما حتی یک لغزش کوچک، می‌تواند صدر جدول را از این تیم بگیرد. درجه حرارت و حساسیت لیگ در هفته‌های پایانی، به اوج خودش خواهد رسید. سرنوشت بالای جدول در این فصل، اوایل مردادماه مشخص خواهد شد.

آریا رهنورد

پرسپولیس و سپاهان، تنها تیم‌هایی هستند که این فصل توانسته‌اند میانگین بیشتر از دو امتیاز به ازای هر مسابقه را به دست بیاورند. جالب اینکه در تاریخ فوتبال ایران، هرگز سابقه نداشته تیمی با میانگین بیشتر از دو امتیاز به ازای هر بازی، شانس قهرمانی لیگ برتر را از دست بدهد. هر طور که به جدول لیگ نگاه کنیم، پرسپولیس و سپاهان را شایسته‌ترین تیم‌ها برای قهرمانی خواهیم دید. ویژگی مهم تیم محرم نویدکیا، قدرت هجومی این تیم است. باشگاهی که توانسته در 27 بازی این فصل، 48 گل به ثمر برساند. آنها با اختلاف بسیار زیاد، صاحب بهترین خط حمله لیگ برتر هستند. پرسپولیس به عنوان دومین خط حمله برتر این فصل، 11 گل کم‌تر از این تیم به ثمر رسانده است. ویژگی کلیدی تیم یحیی نیز، قدرت تدافعی این باشگاه به شمار می‌رود. آنها در این فصل فقط 13 گل دریافت کرده‌اند. این در حالی است که دروازه سپاهان در این فصل 23 بار باز شده است. فعلا پرسپولیس دو امتیاز بیشتر از رقیبش دارد و صدرنشین جدول به شمار می‌رود. تفاضل گل سپاهان اما بهتر از حریف است. در حقیقت حتی اگر همین هفته پرسپولیس مساوی کند و سپاهان به پیروزی برسد، طلایی‌ها صدرنشین لیگ برتر خواهند شد. پرسپولیس با سه برد متوالی، تحت هر شرایطی قهرمان می‌شود. آنها با هفت امتیاز از سه دیدار باقی مانده، تنها در صورتی قهرمان نمی‌شوند که سپاهان هر سه مسابقه‌اش را ببرد و برتری‌اش را در تفاضل گل نیز حفظ کند. روی کاغذ، استقلال هنوز شانس قهرمانی دارد اما این شانس، به شدت کم به نظر می‌رسد. تیم فرهاد تنها در صورتی قهرمان خواهد شد که پرسپولیس در هر سه مسابقه‌اش شکست بخورد و یا نهایتا یک امتیاز به دست بیاورد. در این صورت، اگر سپاهان نیز در دو هفته پیش رو و قبل از نبرد با آبی‌ها نهایتا صاحب یک امتیاز شود، تیم فرهاد شانس رسیدن به قهرمانی را خواهد داشت! زردهای اصفهان و قرمزهای تهران، در یک روز و با یک شیوه از جدول جام حذفی کنار رفته‌اند. پرسپولیس در جدال با استقلال شکست خورد و سپاهان هم در پنالتی‌ها مغلوب فولاد شد. این دو شکست همزمان، انگیزه دو تیم را برای موفقیت در لیگ برتر به هر قیمتی به اوج می‌رساند. این دو تیم روی هم 11 بار قهرمان لیگ برتر شده‌اند و پرافتخارترین تیم‌های این لیگ به شمار می‌روند. این فصل پرسپولیس برای قهرمانی هفتم و سپاهان برای قهرمانی ششم تلاش می‌کنند. جالب اینکه تا امروز در مجموع 15 بار سکوهای اول و دوم لیگ به این دو تیم اختصاص پیدا کرده و این اتفاق در این فصل، به عدد 17 خواهد رسید. چراکه به احتمال بسیار زیاد یکی از آنها قهرمان لیگ می‌شود و دیگری، روی سکوی دوم قرار می‌گیرد. برنامه بازی‌های پرسولیس در نگاه اول، ساده‌تر از رقیب به نظر می‌رسد. آنها در این سه هفته باید با ماشین‌سازی، تراکتور و پیکان برخورد کنند. از بین این سه نبرد، تنها جدال با تراکتور بیرون از تهران رقم می‌خورد. سپاهان اما این سه هفته باید با پدیده، ذوب‌آهن و استقلال روبه‌رو شود. تنها بازی خانگی تیم محرم در ادامه لیگ، روبه‌روی ذوب‌آهن رقم خواهد خورد. اگر به نتایج نیم‌فصل اول دو تیم نگاه کنیم، پرسپولیسی‌ها هر سه مسابقه رفت روبه‌روی سه رقیب بعدی‌شان در لیگ برتر را با پیروزی پشت سر گذاشته‌اند. سپاهان اما روبه‌روی پدیده شکست خورد و سپس، ذوب و استقلال را شکست داد. اگر همین نتایج این هفته‌ها تکرار شوند، تیم گل‌محمدی برای پنجمین بار متوالی جام قهرمانی را بالای سر می‌برد. سپاهانی‌ها اما امیدوارند که این معادله را تغییر بدهند و پس از 6 سال، دوباره روی سکوی اول لیگ برتر بایستند.

پرسپولیس و سپاهان، تنها تیم‌هایی هستند که این فصل توانسته‌اند میانگین بیشتر از دو امتیاز به ازای هر مسابقه را به دست بیاورند. جالب اینکه در تاریخ فوتبال ایران، هرگز سابقه نداشته تیمی با میانگین بیشتر از دو امتیاز به ازای هر بازی، شانس قهرمانی لیگ برتر را از دست بدهد

270 دقیقه. این زمانی است که تا پایان فصل در اختیار هر کدام از این دو تیم قرار می‌گیرد. برای هر دوی آنها، جزئیات از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. هر پاس اشتباه، این دو تیم را از هدف‌شان دور می‌کند و هر ضربه درست به توپ، راهی برای رسیدن به یک جام ارزشمند تلقی می‌شود. به نظر می‌رسد جدال قهرمانی این دو تیم، تا هفته پایانی ادامه پیدا خواهد کرد. یک جدال جذاب که از هفته‌ها قبل شروع شده و همچنان هم ادامه دارد. تا این هفته از لیگ، پرسپولیس هشت هفته صدرنشینی را تجربه کرده و سپاهان نیز پنج هفته در بالاترین نقطه جدول بوده است. آن‌چه اهمیت دارد اما، صدرنشین آخرین هفته از لیگ برتر است.