آریا طاری

خبر جدایی زین‌الدین زیدان از رئال مادرید، از مدت‌ها قبل به گوش رسیده بود و سرانجام در پایان این فصل، تایید شد. با این حال سرمربی فرانسوی تا همین حالا در خصوص این تصمیم سکوت کرده بود. زیزو بالاخره سکوتش را شکست و دلایل رفتنش از باشگاه را شرح داد. دلایلی که برای هواداران رئال مادرید شوکه‌کننده به نظر می‌رسیدند. واضح است که رابطه خوب همیشگی مرد فرانسوی با فلورنتینو پرز، حالا دیگر دستخوش تغییر شده است. این بار اگر فلورنتینو مثل تجربه قبلی در انتخاب جانشین زیدان مرتکب اشتباه شود، خودش هم در آستانه ترک تیم قرار خواهد گرفت.

دو تجربه «جدایی» زین‌الدین زیدان از رئال مادرید در قامت مربی، در دو فضای کاملا متفاوت اتفاق افتادند. اولین بار او در اوج موفقیت‌های بزرگ و در حالی که به تازگی سومین قهرمانی متوالی‌اش را در اروپا جشن گرفته بود، نیمکت مادرید را ترک کرد. زیدان به گفته خودش، این تصمیم را گرفته بود تا فضای تازه‌ای را در رئال به وجود بیاورد. او و تیمش انگار از رسیدن به موفقیت‌های بزرگ اشباع شده بودند و چاره‌ای به جز رقم زدن یک تغییر در رئال وجود نداشت. پس از جدایی زیدان، یولیان لوپتگی و سانتیاگو سولاری هر کدام برای مدتی سرمربی باشگاه شدند اما هرگز نتوانستند انتظارات را برآورده کنند. پرز که عملا به بن‌بست رسیده بود، چاره‌ای به جز پیشنهاد دوباره مربیگری به زیدان نداشت و زیزو با یک تصمیم غافلگیرکننده، به این پیشنهاد پاسخ مثبت داد. او حالا پس از دو فصل، در شرایطی کاملا متفاوت با تجربه اول از رئالی‌ها جدا شده است. این بار کهکشانی‌ها یک فصل «بدون جام» را سپری کرده‌اند. رئال مادرید این فصل در سوپرکاپ اسپانیا روبه‌روی بیلبائو شکست خورد و حتی به دیدار نهایی این تورنمنت چهارجانبه نرسید. آنها در جام حذفی هم یک ناکامی باورنکردنی را تجربه کردند و روبه‌روی تیمی از دسته‌های پایین‌تر حذف شدند. این تیم در لالیگا هم جام را به تیم همشهری‌اش واگذار کرد و با وجود رسیدن به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان، در این مرحله روبه‌روی چلسی حذف شد و از تورنمنت کنار رفت. خیلی‌ها تصور می‌کردند دلیل جدایی زیزو، سپری کردن همین فصل ناموفق بوده و این مربی، نمی‌خواسته در شرایطی قرار بگیرد که از سوی باشگاه برکنار شود اما حالا مرد اول نیمکت سفیدها، دست به یک افشاگری بزرگ زده و دلیل تصمیم جنجالی‌اش را با هواداران باشگاه در میان گذاشته است.

«من می‌روم چون احساس می‌کنم این باشگاه دیگر نه اعتقادی به من دارد و نه حمایتی برای ساختن پروژه‌های مدنظر من در میان‌مدت یا بلندمدت ارائه می‌دهد». این جمله زیدان، شاید مهم‌ترین جمله‌ای باشد که او در نامه‌اش برای هواداران رئال مادرید در توضیح تصمیمش برای جدایی نوشته است. حالا مشخص شده که دلیل این تصمیم نه نتایج بد رئال مادرید، بلکه نوع رفتار مدیران باشگاه و شخص پرز بوده است. زیزو اعلام کرده که در رئال، خواهان امتیازهای ویژه‌ای نبوده اما انتظار داشته «احترام» بیشتری از مدیران باشگاه دریافت کند و قدردانی بیشتری به خاطر دستاوردهای مهمش با این تیم ببیند. او بیشتر از هر چیزی، از رفتار رسانه‌های مادریدی عصبانی به نظر می‌رسد و از این موضوع نیز شاکی است که پرز، هرگز در زمان منتشر شدن شایعه‌هایی مثل برکناری زیدان در صورت روبه‌رو شدن با شکست، از این مربی حمایت نکرده و دست به تکذیب این شایعات نزده است. او تاکید کرده که از این پس به عنوان یک «هوادار» در کنار رئالی‌ها حضور خواهد داشت. در مورد آینده زیزو، حرف و حدیث‌های زیادی وجود دارد. از یک طرف، او به نیمکت تیم ملی فرانسه لینک شده و ممکن است در یورو به این تیم ملحق شود. از سوی دیگر هم این احتمال وجود دارد که او برای مدتی در حال استراحت باشد و با خانواده‌اش وقت بگذراند. احتمال بازگشت این مربی به رئال مادرید را هم نباید هرگز نادیده گرفت. چراکه او برای طرفداران باشگاه همیشه چیزی فراتر از یک مربی بوده است. با این وجود به نظر می‌رسد زیدان تنها در شرایطی به رئال برمی‌گردد که پرز دیگر در این تیم حضور نداشته باشد.

حالا همه در انتظار حرکت فلورنتینو هستند. او همیشه یک سیاستمدار بوده و این حرکت را هم بی‌جواب نخواهد گذاشت. شاید فلورنتینو همین روزها در یک برنامه تلویزیونی حاضر شود و به سکوت در مورد ماجرای زیدان پایان بدهد. قدم مهم‌تر برای او اما انتخاب جانشین برای سرمربی فرانسوی خواهد بود. تا امروز از کونته و آنچلوتی به عنوان گزینه‌های جدی هدایت رئال نام برده می‌شود. باشگاه هنوز قرارداد راموس را هم تمدید نکرده و نگرانی‌ها در مورد جدایی او پس از زیدان، هنوز برطرف نشده‌اند. پرز روزهای بسیار سختی را در رئال مادرید سپری می‌کند. یک اشتباه در انتخاب سرمربی جدید و یک انفعال در خرید مهره‌های تازه کافی به نظر می‌رسد تا دوران این مدیر در باشگاه اسپانیایی، ناگهان به پایان برسد.