روز گذشته روز مهمی برای کشتی فرنگی ایران بود. روزی که دو کشتی‌گیر ایران موفق شدند با حضور در فینال رقابت‌های گزینشی المپیک قاره آسیا جواز حضور در مسابقات المپیک توکیو را به دست بیاورند. به این ترتیب تیم فرنگی تا الان موفق به کسب پنج سهمیه شده است و حالا برای کامل شدن تیم، باید در قهرمانی جهان بلغارستان تلاش کرد.

روز گذشته محمدرضا گرایی در وزن 67 کیلوگرم که پیش‌بینی کار بسیار سختی با توجه به حضور رقبای قدرتمند سبک وزنش داشته باشد، بسیار پرقدرت ظاهر شد. او در دور اول برای پیروزی بر «شروز اوچیلوف» از تاجیکستان حتی یک دقیقه هم زمان لازم نداشت و توانست با نتیجه هشت بر صفر خود را به مرحله بعد برساند.

 او در دومین دیدار مقابل «احمد داحشان» از اردن قرار گرفت و با تکرار نتیجه هشت بر صفر به نیمه‌نهایی رسید. گرایی در این مرحله «آشو» دارنده مدال برنز آسیا از هند را با نتیجه ۹ بر صفر مغلوب کرد و ضمن راهیابی به دیدار فینال، سهمیه المپیک توکیو را نیز کسب کرد. او در حالی این سهمیه را گرفت که حتی یک امتیاز هم به رقبا نداد.

محمدهادی ساروی دیگر نماینده ایران در این رقابت‌ها بود که در وزن 97 کیلوگرم به میدان رفت. او پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم با نتیجه هشت بر صفر جهانگیر «توردیف» دارنده مدال نقره آسیا از ازبکستان را از پیش رو برداشت و راهی مرحله نیمه نهایی شد. وی در این مرحله با با نتیجه ۱۰ بر دو یانان چن از چین را مغلوب کرد و ضمن کسب سهمیه المپیک به دیدار فینال راه یافت. اما حسین نوری نماینده وزن 87 کیلوگرم که از شانس‌های مسلم کسب سهمیه بود، موفق نشد کار را با موفقیت به پایان ببرد.

او در کشتی اول با نتیجه ۹ بر صفر «شاگلدی آنایف» از ترکمنستان را مغلوب کرد و به مرحله نیمه نهایی راه یافت. وی در این مرحله مقابل «فی پنگ» دارنده مدال برنز بازی‌های آسیایی از چین با تساوی چهار - چهار مغلوب شد و سهمیه المپیک را از دست داد.

نوری در حالی المپیکی نشد که در پایان وقت اول مسابقه‌اش با نماینده چین دو بر صفر جلو بود اما با تساوی ناباورانه از رسیدن به سهمیه المپیک بازماند. موضوعی که به شدت باعث ناراحتی علیرضا دبیر رییس فدراسیون شد و در نخستین واکنشش نسبت به نتایج کشتی‌گیران فرنگی از نوری انتقاد کرد. او گفت:«حسین نوری متاسفانه اشتباه کرد وگرنه باید سه سهمیه را می‌گرفتیم تا ۶ سهمیه کشتی فرنگی کامل شود. سهمیه المپیک را اول به کسی می‌دهند که اشتباه نکند. ای کاش سه سهمیه را می‌گرفتیم و مربیان تا المپیک از الان تمرکز می‌کردند و برای انتخاب نفرات مدنظرشان برنامه‌ریزی داشتند اما همین یک وزن کار را سخت‌تر کرد. این که به راحتی سهمیه را از دست دادیم سخت بود. مربیان هم حتما از این موضوع ناراحت هستند. امیدوارم تدبیری داشته باشند که سهمیه وزن ۸۷ کیلوگرم را نیز در مسابقات بلغارستان بگیرند، هرچند کار در آنجا سخت‌تر از این رقابت‌ها خواهد بود.»

با پایان کار کشتی فرنگی، نوبت تیم ملی کشتی آزاد است که برای کسب سه سهمیه باقی‌مانده تلاش کند. کادر فنی کشتی آزاد برای انجام این ماموریت حساب ویژه‌ای روی امیرمحمد یزدانی، یونس امامی و محمدحسین محمدیان باز کرده‌اند تا جای خالی سهمیه‌های اوزان 65، 74 و 97 کیلوگرم نیز پر شود. کار شاگردان غلامرضا محمدی از فردا (یکشنبه) آغاز می‌شود و باید دید که آیا آنها با دست پر از تشک خارج می‌شوند یا نه. چنانچه در مسابقات یکشنبه سهمیه‌ای کسب نشود، آزادکاران هم باید در جهانی از آخرین فرصت المپیکی شدن استفاده کنند.