بونوچی از تو می‌ترسد!

اولین جام مهدی طارمی در لباس پورتو، با یک نمایش جذاب دیگر از ستاره ایرانی به دست آمد. او در همان نیمه اول مسابقه برای دومین جدال پیاپی، موفق به پنالتی‌گرفتن شد و دوباره هنرش را به پرتغالی‌ها نشان داد. مهدی حالا یک مهره ثابت برای سفید و آبی‌ها به شمار می‌رود و اصرار هوادارها برای فیکس شدن او، بالاخره نتیجه داده است. او به خوبی از اولین فرصت‌ها به عنوان بازیکن ثابت پورتو استفاده کرده و حالا دیگر بازگشتش به نیمکت، بیش از حد دور از ذهن به نظر می‌رسد.

آریا طاری

پنالتی ‌گرفتن برای مهدی طارمی، دیگر آنقدر عادی شده که حتی نمی‌توان آن را یک اتفاق غیرمنتظره به حساب آورد. این صحنه را آنقدر دیده‌ایم که با تماشای سرنگون شدن مهدی درون محوطه و اشاره دست‌های داور به نقطه پنالتی، دیگر جا نمی‌خوریم. با این حال پنالتی گرفتن از بنفیکا برای این ستاره، معنای خاص خودش را داشته است. چراکه قبل از پورتو، طارمی در فهرست نقل و انتقالات باشگاه بنفیکا قرار داشت. بنفیکا دو بار به صورت جدی برای خرید این ستاره اقدام کرد. این کار اولین بار در پنجره زمستانی نقل و انتقالات رقم خورد و باشگاه ریو آوه پیشنهاد بنفیکا را نپذیرفت. باشگاه تصمیم داشت حداقل تا پایان فصل ستاره ایرانی‌اش را حفظ کند. دومین بار هم مدیران باشگاه بنفیکا برای خرید طارمی قدم جلو گذاشتند اما سرمربی این تیم ژرژ ژسوس، اجازه این کار را نداد و نام مهدی را از فهرست خریدهای تیم خارج کرد. این مربی حالا دیگر خیلی خوب به ارزش‌های ستاره پورتو پی برده است. در دیدار سوپرکاپ اسپانیا، طارمی دوباره در حد و اندازه‌های یک ستاره ظاهر شد. او خیلی زود برای تیمش پنالتی گرفت تا پورتو قفل دروازه بنفیکا را باز کند. شاگردان کنسیسائو در ادامه بازی باز هم دروازه رقیب را باز کردند تا پورتو فاتح سوپرکاپ پرتغال شود. این اولین قهرمانی مهدی طارمی در فوتبال اروپا و اولین جام او با باشگاه پورتو به شمار می‌رفت. مهدی سهم مهمی در این موفقیت داشته است. او نشان داده که بی‌نهایت قابل اعتماد است و سرمربی تیم هم دیگر هیچ مقاومتی برای قرار دادن این ستاره در ترکیب اصلی از خودش نشان نمی‌دهد. او بارها نشان داده که به معنی واقعی کلمه یک ستاره است و حتی می‌تواند آرزوهایش را در سقفی بلندتر از باشگاه پورتو ببیند.

‌ پنالتی ‌گرفتن برای مهدی طارمی، دیگر آنقدر عادی شده که حتی نمی‌توان آن را یک اتفاق غیرمنتظره به حساب آورد. این صحنه را آنقدر دیده‌ایم که با تماشای سرنگون شدن مهدی درون محوطه و اشاره دست‌های داور به نقطه پنالتی، دیگر جا نمی‌خوریم. با این حال پنالتی گرفتن از بنفیکا برای این ستاره، معنای خاص خودش را داشته است

پنالتی‌ای که مهدی با فرار از عمق دفاع بنفیکا و غافلگیرکردن گلر حریف برای تیمش گرفت، بیست و سومین پنالتی دوران حرفه‌ای این بازیکن محسوب می‌شد. رکوردی که شاید حداقل برای فوتبالیست‌های ایرانی دست‌نیافتنی باشد. طارمی در دوران حضور در پرسپولیس 13 بار برای این باشگاه پنالتی گرفت. او در ریو آوه هم هفت بار تیمش را صاحب ضربه پنالتی کرد و حالا در باشگاه پورتو این اتفاق برای سومین بار رخ داده است. حالا باید منتظر برخورد جدی‌تر داوران پرتغالی با این فوتبالیست هم باشیم. زمانی در فوتبال ایران، آوازه تبحر او در پنالتی‌گرفتن همه جا پیچید و ناگهان داوران لیگ برتری تصمیم گرفتند به نوعی این ستاره را تحریم کنند. آن روزها حتی اگر یک مدافع با تبر به طارمی می‌زد، داورها برایش پنالتی نمی‌گرفتند. ممکن است در لیگ پرتغال هم چنین جوی علیه مهدی راه بیفتد اما این موضوع برای او نگران‌کننده نخواهد بود. چراکه «وی.ای.آر» در نهایت رای به این فوتبالیست خواهد داد. تکنیک پنالتی‌گرفتن مهدی طارمی اساسا مبتنی بر «تقلب» نیست. او کارش را به درستی انجام می‌دهد و در موقعیتی قرار می‌گیرد که با خطای مهره‌های حریف روبه‌رو شود. مهدی هوش فوق‌العاده‌ای دارد و این موضوع در پنالتی‌ گرفتن به او کمک می‌کند. او دیگر در لیگ پرتغال به یک بازیکن ثابت و کلیدی برای پورتو تبدیل شده اما هنوز در دیدارهای اروپایی روی نیمکت حضور دارد و به ندرت فیکس بازی می‌کند. شاید نمایش خوب طارمی روبه‌روی بنفیکا، این فرصت را برایش فراهم کند تا در دیدار حساس با یوونتوس، از ابتدا به میدان برود. طارمی هنوز موفق به گل‌زنی در لیگ قهرمانان نشده و گل زدن یا پنالتی گرفتن روبه‌روی یوونتوس، می‌تواند او را بیشتر از همیشه توی دید قرار بدهد.

درست در هفته‌ای که طارمی دومین پنالتی متوالی‌اش را برای پورتو گرفت، خط دفاعی یووه یک روز وحشتناک را سپری کرد. بونوچی و دلیخت با چند اشتباه مرگبار برابر فیورنتینا، شکست سختی را پشت سر گذاشتند و فاصله بیشتری با صدر جدول گرفتند. طارمی این پتانسیل را دارد که حداقل یک پنالتی از این زوج دفاعی بگیرد. اگر او با همین کیفیت روبه‌روی بیانکونری بازی کند، یک تهدید جدی برای خط دفاعی این باشگاه خواهد بود. حتما مدافعان یووه هم با شناخت نسبت به او در زمین حاضر می‌شوند اما هنر مهدی در پنالتی‌ گرفتن، چیزی نیست که به سادگی قابل مهار باشد. ستاره ایرانی پورتو روزهای شگفت‌انگیزی را در ترکیب این باشگاه سپری می‌کند و اگر به همین روند ادامه بدهد، در لیگ قهرمانان هم به یک مهره بدون جانشین برای تیمش تبدیل می‌شود.