پنجه ببر، پرواز عقاب!

مهم نیست که تیم‌ها چه شیوه‌ای را برای بازی روبه‌روی رقبا انتخاب کنند. هر شیوه‌ای که از سوی آنها در نظر گرفته شود، باز هم این مهاجم‌ها خواهند بود که بیشتر از هر بازیکنی در زمین دیده می‌شوند و بیشتر از هر مهره‌ای، بار مسئولیت برای برنده‌ شدن را روی دوش‌شان احساس می‌کنند. در دو فصل گذشته لیگ برتر، کفش طلا تنها به مهره‌های خارجی رسیده و سرنوشت جنگ آقای گلی، به زدن گل‌های پرشمار گره نخورده است. در لیگ بیستم اما شاید ماجرا کمی فرق کند و نبرد برای تبدیل شدن به بهترین گل‌زن فصل، جذابیت‌های بیشتری داشته باشد.

  

استقلال؛ این زوج مخوف

آبی‌ها در لیگ نوزدهم، قهرمان نشدند اما صاحب بهترین خط حمله فصل بودند. هنوز هم آنها جذاب‌ترین ترکیب هجومی را در بین همه تیم‌های ایرانی در اختیار دارند. زوج مهدی قایدی و شیخ دیاباته، یک ترکیب ایده‌آل بود که آندره‌آ استراماچونی برای تیمش در نظر گرفت. او این دو نفر را به خوبی در کنار هم قرار داد و آنها به شکل فوق‌العاده‌ای مکمل یکدیگر شدند. در تعطیلات نیم‌فصل، ارسلان مطهری هم به فهرست داشته‌های هجومی استقلال اضافه شد تا باشگاه فصل را با بیشترین قدرت تهاجمی ادامه بدهد. حالا برخلاف زمزمه‌های مبنی بر فروش مهدی قایدی، این بازیکن در استقلال ماندگار شده و شیخ نیز قرارداد جدیدش را با آبی‌ها امضا کرده است. فکری حتی ارسلان را نیز برای آبی‌ها حفظ کرده اما به نظر می‌رسد مطهری حداقل در شروع فصل، در استقلال نیمکت‌نشین باشد. سیستم بازی تیم معمولا بر اساس ابزار تعیین می‌شوند و به نظر می‌رسد فکری، بهترین ابزار ممکن را برای بازی با دو مهاجم در اختیار دارد. شیخ روی هوا و در ضربات نهایی روی زمین فوق‌العاده کار می‌کند و مهدی نیز در خلق موقعیت و همچنین حرکات تکنیکی، ایده‌آل نشان می‌دهد. این دو نفر در کنار هم، می‌توانند کارهای بزرگی برای استقلال انجام بدهند.

پرسپولیس؛

دویدن تا آخرین نفس

از جونیور براندائو تا کریستین اوساگونا، پرسپولیسی‌ها فصل گذشته مکمل‌های بسیار زیادی را برای علی علیپور آزمایش کردند تا متوجه شدند که بهترین زوج برای او، همین مهدی عبدی جوان است. حالا دیگر علیپور پس از چند سال از پرسپولیس جدا شده و عیسی آل‌کثیر هم برای چند ماه در محرومیت به سر می‌برد تا عبدی، جدی‌ترین گزینه برای قرار گرفتن در نوک خط حمله باشد. در کنار او هم به سبک و سیاق لیگ قهرمانان آسیا، وحید امیری در نقش مهاجم ظاهر خواهد شد. آنها آرمان رمضانی را نیز به عنوان یک مهاجم بلندقامت روی نیمکت ذخیره‌ها در اختیار دارند. آرمان در پرسپولیس عالی شروع نکرده اما هنوز می‌تواند اوضاع را تغییر بدهد. عبدی و امیری، مهاجمانی نیستند که از هر موقعیت کوچکی به بهترین شکل استفاده کنند. آنها بازیکنانی نیستند که از هر توپ ساده گل بسازند اما مهم‌ترین ویژگی‌شان را باید در دوندگی بسیار بالا خلاصه کرد. موضوعی که موجب می‌شود پرسپولیس در پرس بالای زمین، موفق نشان بدهد.

تراکتورسازی؛ امیدوار به عکاشه

وقتی مصطفی دنیزلی به عنوان سرمربی جدید باشگاه تراکتورسازی تبریز انتخاب شد، خیلی‌ها انتظار داشتند این تیم فوتبالی کاملا هجومی و درخشان ارائه بدهد اما این اتفاق نه در دوران دنیزلی و نه حتی در تیم جانشین او رخ نداد. حالا علیمنصور سرمربی قرمزها شده و امیدوار است یک تیم جذاب برای آینده باشگاه بسازد. مهاجم مرکزی تراکتور در فصل جدید، عکاشه حمزاوی خواهد بود. او یکی از آخرین فوتبالیست‌های خارجی باقی‌مانده در فوتبال ایران به شمار می‌رود که در فصل جدید پیراهن شماره 10 باشگاه را بر تن می‌کند. به احتمال زیاد سعید واسعی و اشکان دژاگه نیز در دو سمت خط حمله به این بازیکن ملحق می‌شوند. البته در فصل جدید این احتمال وجود دارد که منصوریان از تیکدری نیز در یک پست هجومی استفاده کند. برای رسیدن تراکتور به یک موفقیت بزرگ، حمزاوی باید این فصل در قامت یک ستاره تمام‌عیار در این تیم ظاهر شود.

فولادخوزستان؛

ساسان به خانه برگشت

جواد نکونام در فصل گذشته، آرایش 1-3-2-4 را برای تیمش در نظر گرفته بود. اگر این سیستم باز هم در تیم جنوبی حفظ شود، لوسیانو پریرا تبدیل به تک مهاجم این باشگاه خواهد شد. بازیکنی که در لیگ هجدهم کفش طلای فصل را به صورت مشترک با کی‌روش استنلی به دست آورده بود. اگر نکو تصمیم به استفاده همزمان از دو مهاجم بگیرد، ساسان انصاری نیز در کنار شیمبا دیده خواهد شد. در غیر این صورت به نظر می‌رسد ساسان در کنار فرشاد احمدزاده، وینگرهای تیم خواهند بود و آیاندا پاتوسی نیز درست پشت سر لوسیانو پریرا قرار خواهد گرفت.

سپاهان؛ کی‌روش روی هوا

در فاز هجومی، سپاهان یکی از پرمهره‌ترین تیم‌های لیگ برتر به شمار می‌رود. کی‌روش استنلی، کلیدی‌ترین مهاجم این باشگاه است. فرستادن توپ‌های بلند برای این بازیکن سرزن، یکی از نقشه‌های همیشگی ژنرال برای سپاهان بود. حالا نویدکیا نیز روی قدرت سرزنی کی‌روش، حساب ویژه‌ای باز می‌کند. به جز کی‌روش، سجاد شهباززاده، محسن الغسانی، محمدرضا خلعتبری و روح‌ا... باقری، گزینه‌های دیگر سپاهان برای خط حمله محسوب می‌شوند. اگر قرار باشد تیم نویدکیا با دو مهاجم بازی کند، احتمال حضور استنلی و باقری در ترکیب ثابت این تیم بیشتر از دیگران خواهد بود.