آریا طاری

هشت مسابقه و تنها یک پیروزی. نمایندگان فوتبال ایران رقابت‌های این فصل لیگ قهرمانان را اصلا امیدوارکننده آغاز نکرده‌اند. تنها برد فوتبال ایران در مرحله گروهی آسیا نیز به سپاهان تعلق دارد. تیمی که تورنمنت را با برد مقهورکننده چهار بر صفر در زمین العین آغاز کرد اما در مسابقه بعدی، اوضاع برای آنها به هیچ وجه خوب پیش نرفت. سپاهان هم مثل سایر نماینده‌های ایرانی، فعلا در منطقه «صعود» از مرحله گروهی دیده نمی‌شود و برای عوض کردن اوضاع، امشب روبه‌روی یکی از قدرت‌های قاره آسیا قرار می‌گیرد.

همه آنهایی که نمایش درخشان و بی‌نقص سپاهان برابر العین را تماشا کرده بودند، باور داشتند که این تیم یکی از مدعیان جدی قهرمانی لیگ قهرمانان خواهد بود. طلایی‌ها در زمین حریف اماراتی، چهار گل به ثمر رساندند تا دیدارهای آسیایی این فصل را در اوج اقتدار کلید بزنند. با این حال همین تیم در مسابقه دوم، سه گل از شاگردان ژاوی خورد تا از آن باورهای رویایی در مورد خودش فاصله بگیرد. بین این دو نمایش سپاهان، فاصله زیادی وجود داشت. درست مثل فاصله‌ای که بین آرزوهای این فصل باشگاه و نتایج به دست آمده، دیده می‌شود. سپاهان در رقابت‌های داخلی، به هیچ‌کدام از خواسته‌هایش نرسیده است. در لیگ برتر، نه فقط قهرمانی، بلکه سهمیه آسیا نیز برای این باشگاه از دست رفت و در جام حذفی نیز، سرنوشتی به جز ناکامی در انتظار این باشگاه نبود. لیگ قهرمانان برای این تیم با مربیگری امیرقلعه‌نویی آغاز شد اما حالا سومین بازی آسیایی فصل سپاهان، با یک مربی دیگر سپری می‌شود. چهره‌ای که هواداران باشگاه اصلا با او غریبه نیستند. محرم نویدکیا را می‌توان یکی از بهترین‌های تاریخ سپاهان دانست. بازیکنی که در مسیر فینالیست‌ شدن تیم اصفهانی در آسیا، یکی از خیره‌کننده‌ترین نفرات این باشگاه بود. محرم در دوران بازی، همیشه قابلیت‌های زیادی داشت و مدتی پس از مطرح ‌شدن زمزمه حضورش در  لیگ برتر به عنوان سرمربی، کارش را در سپاهان شروع کرد. نکته عجیب در مورد نمایندگان ایرانی لیگ قهرمانان آسیا، این است که سه تیم از چهار تیم با «سرمربی جدید» تورنمنت را ادامه خواهند داد. در حقیت سپاهان مثل استقلال و شهرخودرو نسبت به شروع مرحله گروهی سرمربی دیگری را روی نیمکت نشانده است. موضوع مهم دیگری که در مورد نمایندگان فوتبال ایران کمی نگران‌کننده به نظر می‌رسد، از دست دادن شانس استفاده از تماشاگر است. موضوعی که در آسیا، همیشه یک نقطه قوت بسیار مهم برای تیم‌های ایرانی بوده و اهرمی که حالا دیگر از آنها گرفته شده است.

ماجرای سپاهان و لیگ قهرمانان آسیا، حدود 16 سال قبل با اولین قهرمانی این باشگاه در فوتبال ایران رقم خورد. آنها در دو حضور اول‌شان در آسیا، هرگز موفق به عبور از مرحله گروهی نشدند. آن روزها البته در لیگ قهرمانان، تنها یک تیم از هر گروه راهی دور بعدی رقابت‌ها می‌شد. سومین حضور در آسیا اما برای سپاهان، استثنایی بود. آنها این بار با لوکا به فینال آسیا رسیدند و حتی راهی جام باشگاه‌های جهان شدند. سرمربی امروز سپاهان، یکی از نفرات درخشان همان تیم به شمار می‌رفت. سپاهان در سه حضور بعدی در آسیا، باز هم از مرحله گروهی رد نشد. اتفاقی که آخرین بار در سال 2012 برای این باشگاه رخ داده است. در حقیقت سپاهانی‌ها پس از سال 2012 هرگز جایی در بین تیم‌های مرحله حذفی آسیا نداشته‌اند و این موضوعی نیست که باشگاهی مثل سپاهان، به راحتی با آن کنار بیاید. تیم نویدکیا در یک گروه جهنمی قرار گرفته و برای رد شدن از این مرحله، باید دست به کارهای بزرگی بزند. البته در این گروه، العین دیگر آن قدرت سابق را ندارد و هر دو بازی قبلی‌اش را نیز با شکست پشت سر گذاشته است اما السد قطر و النصر عربستان، تیم‌های فوق‌العاده‌ای به نظر می‌رسند. السد با جذب سانتی کازورلا، صاحب یک هافبک دیگر در کلاس جهانی شده است. آنها فوتبال بسیار مدرنی بازی می‌کنند و با هیچ چیز به جز قهرمانی در آسیا نیز راضی نخواهند شد. النصر هم همواره یکی از تیم‌های بسیار قدرتمند در لیگ قهرمانان بوده است. پس از مصدومیت آمرابات، حمدالله، جونز، مارتینز و مایکون چهار مهره خارجی النصر در ادامه لیگ قهرمانان آسیا خواهند بود. اولین رونمایی از سپاهان محرم، امشب در یک بازی حساس رقم می‌خورد. تیمی که احتمالا از ترکیب تا سبک بازی، با تیم قلعه‌نویی تفاوت‌های بسیار زیادی خواهد داشت.

جدال آسیایی سپاهان و النصر را می‌توان «جنگ زخم‌خورده‌ها» دانست. دو تیم که در رقابت‌های داخلی، از رویاهای‌شان عقب ماندند. هر دو تیم فصل را با امید به قهرمانی آغاز کردند اما سپاهان در نهایت با صدر جدول فاصله زیادی گرفت و النصر، با هشت امتیاز اختلاف رقابت قهرمانی را به الهلال واگذار کرد. لیگ قهرمانان آسیا، آخرین شانس آنها برای تغییر دادن شرایط و پاک کردن خاطرات گذشته خواهد بود. سپاهان و النصر، چیزهای زیادی برای فراموش کردن دارند و برای این کار، باید برنده شدن در آسیا را به یاد بیاورند.