جامِ با عجله!‌

لیگ برتر ایران را با همه آن قهرمانی‌های مهیج لحظه‌آخری‌اش به یاد می‌آوریم اما در همین لیگ، تیم‌هایی هم بوده‌اند که توانسته‌اند نسخه قهرمانی را قبل از رسیدن آخرین هفته بپیچند. تا امروز فقط چهار باشگاه توانسته‌اند دست به چنین کاری بزنند و این عدد حداقل تا پایان فصل، تغییر نخواهد کرد. سپاهانی‌ها با سه قهرمانی قبل از هفته پایانی، در این زمینه رکورددار هستند اما در پایان این فصل، پرسپولیس نیز با این تیم برابر خواهد شد. یحیی و پسرها حالا در آستانه رسیدن به سریع‌ترین قهرمانی تاریخ لیگ برتر هستند. تجربه‌ای که به احتمال بسیار قوی در هفته بیست و ششم لیگ برای آنها رقم خواهد خورد.

آریا طاری

سپاهان؛ لیگ برتر دوم

شاگردان فرهاد کاظمی در سپاهان، قهرمان مقتدر دومین دوره لیگ برتر بودند. تیمی که بالاتر از پارس و پرسپولیس، اولین قهرمانی‌اش در لیگ برتر را جشن گرفت. طلایی‌ها سه هفته قبل از پایان رقابت‌ها، قهرمانی‌شان را قطعی کردند. این رکورد برای سال‌ها در اختیار باشگاه اصفهانی قرار داشت. سپاهان کاظمی پس از مسجل ‌شدن قهرمانی، در دو مسابقه آخر به نفرات ذخیره‌اش بازی داد و هر دو مسابقه را واگذار کرد تا اختلافش با تیم‌های تعقیب‌کننده کم‌تر شود. این نخستین بار بود که یک تیم، لیگ برتر را قبل از هفته پایانی رقابت‌ها فتح می‌کند.

 فولاد خوزستان؛ لیگ برتر چهارم

فولادی‌ها که در لیگ چهارم ملادن فرانچیچ را روی نیمکت داشتند، دست به یک کار بزرگی زدند و قهرمانی لیگ برتر را برای اولین بار از آن خودشان کردند. این تیم به کمک یک نسل جوان و درخشان از ستاره‌های نوظهور، چشم‌ها را خیره کرد و در نهایت جام را بالای سر برد. در لیگی که آن روزها نیز با حضور 16 تیم و در 30 هفته برگزار می‌شد، فولاد در هفته بیست و نهم پگاه رشت را با دبل ایمان مبعلی شکست داد و قهرمانی‌اش را یک هفته قبل از پایان رقابت‌ها مسجل کرد. پس از این تیم، ذوب‌آهن و استقلال در رده‌های بعدی جدول مسابقه‌ها قرار گرفتند.

سپاهان؛ لیگ برتر نهم

در فاصله لیگ‌های چهارم تا نهم، دیگر همه جام‌ها درست در هفته پایانی صاحب‌شان را شناختند اما سپاهان دوباره این روند را تغییر داد. آنها در لیگ نهم برای اولین بار در هفته دوازدهم به صدر جدول رسیدند و دیگر تحت هیچ شرایطی، فرصت صدرنشینی را از دست ندادند.

سپاهان در هفته ماقبل پایانی با شکست دادن پیکان، به طور قطعی قهرمان لیگ برتر شد. آنها در جدول پایانی فصل، بالاتر از ذوب‌آهن، استقلال و پرسپولیس ایستادند. در آن فصل، عماد رضا آقای گل لیگ شد و احسان حاج‌صفی نیز بیشترین پاس گل را به نام خود ثبت کرد تا همه عناوین فردی، در اختیار شاگردان امیرقلعه‌نویی قرار بگیرد. این دومین قهرمانی متوالی ژنرال در رقابت‌های لیگ برتر ایران بود و سومین تجربه قهرمانی این مربی در لیگ برتر به شمار می‌رفت.

سپاهان؛ لیگ برتر دهم

تیمی که لیگ نهم را زودتر از پایان فصل فتح کرده بود، در لیگ دهم نیز دوباره چنین سرنوشتی را پشت سر گذاشت. سپاهان قلعه‌نویی در حالی که استقلال را به عنوان جدی‌ترین رقیب خود می‌دید، با تساوی روبه‌روی پرسپولیس در هفته ماقبل پایانی، قهرمانی‌اش را مسجل کرد. آنها که در فاصله دو هفته به پایان لیگ 6 امتیاز بیشتر از استقلال داشتند، با همین تساوی نیز بدون هیچ مشکلی قهرمان لیگ برتر شدند تا در فاصله یک هفته به پایان رقابت‌ها، بار دیگر بر بام فوتبال ایران بایستند. سپاهان پس از قطعی‌ شدن قهرمانی، در هفته پایانی شکست خورد تا فاصله‌اش در جدول نهایی با استقلالی‌ها به حداقل برسد. آنها در حالی قهرمان لیگ شدند که بهترین آمار هجومی و بهترین آمار دفاعی مسابقه‌ها را نیز در اختیار داشتند.

استقلال؛ لیگ برتر دوازدهم

باز هم امیر قلعه‌نویی و باز هم قهرمانی زودهنگام. این مربی به تنهایی در سه قهرمانی سریع در فوتبال ایران سهم داشته است. ژنرال و تیمش در لیگ دوازدهم، یک هفته زودتر از پایان رقابت‌ها قهرمان لیگ برتر شدند. این تجربه در حالی رقم خورد که از آخرین قهرمانی آنها در لیگ برتر چهار سال می‌گذشت. تا امروز، این اولین و آخرین قهرمانی زودهنگام آبی‌ها در لیگ برتر بوده است. آنها در هفته ماقبل پایانی بردن جام را مسجل کردند و در جدال هفته آخر با داماش گیلان، جشن قهرمانی گرفتند. استقلال البته در آن نبرد روبه‌روی داماش شکست خورد اما این نتیجه، لذت جشن قهرمانی را از این تیم نگرفت.

پرسپولیس؛ لیگ برتر شانزدهم

طلسم 9 سال دوری پرسپولیسی‌ها از قهرمانی لیگ، بالاخره با برانکو شکسته شد. او در لیگ شانزدهم تیمی ساخت که تقریبا همه می‌دانستند به راحتی فاتح جام قهرمانی خواهد شد.  تیم برانکو در هفته بیست و هفتم و چهار هفته قبل از پایان رقابت‌ها، قهرمانی‌اش را مسجل کرد تا رکورد سریع‌ترین فتح جام را از سپاهان سرقت کند. این تیم قهرمانی‌اش را با شکست دادن ماشین‌سازی در تبریز قطعی کرد و پس از آن از سه دیدار باقی‌مانده، فقط یک پیروزی به دست آورد. تا قبل از این فصل، پرسپولیس لیگ شانزدهم صاحب رکورد زودهنگام‌ترین قهرمانی فصل بود.

در فاصله لیگ‌های چهارم تا نهم، دیگر همه جام‌ها درست در هفته پایانی صاحب‌شان را شناختند اما سپاهان دوباره این روند را تغییر داد. آنها در لیگ نهم برای اولین بار در هفته دوازدهم به صدر جدول رسیدند و دیگر تحت هیچ شرایطی، فرصت صدرنشینی را از دست ندادند

پرسپولیس: لیگ هفدهم

پرسپولیس برانکو دوباره قهرمان شد و دوباره، این کار را خیلی زود انجام داد. آنها این بار در هفته بیست و هفتم پس از پیروزی دیرهنگام روبه‌روی پدیده مشهد، جام قهرمانی را به دست آوردند. در جدول نهایی لیگ هفدهم، پرسپولیسی‌ها 9 امتیاز بیشتر از نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده یعنی ذوب‌آهن داشتند. این دومین قهرمانی متوالی تیم برانکو در رقابت‌های لیگ برتر بود.