خانه آبی، مهمان قرمز!

مسابقه فولاد و نفت مسجدسلیمان، تنها جدال لغو شده در این هفته از رقابت‌های لیگ برتر است. استقلال پس از بازگشت سه بازیکنش از چنگال کرونا، حالا خودش را برای یک نبرد هیجان‌انگیز با تراکتورسازی آماده می‌کند. هر دو تیم، غایبان زیادی دارند اما این به آن معنا نیست که هیجان و حساسیت این بازی، به طور کامل از دست خواهد رفت. در ترکیب استقلال و تراکتور، همچنان ستاره‌های تاثیرگذاری دیده می‌شوند که می‌توانند سرنوشت این بازی بزرگ را به سود تیم خودشان تعیین کنند.

آریا طاری

«بازی با استقلال، باید برگزار شود». این جمله را حالا از زبان کسانی می‌شنویم که در همین هفته‌های گذشته، قویا خواهان نیمه‌تمام ماندن مسابقه‌های لیگ برتر بودند. تراکتوری‌ها دائما از سلامتی بازیکنان و خطر برگزاری فوتبال زیر سایه کرونا حرف می‌زدند اما حالا ناگهان حاضر هستند همه خطرها را به جان بخرند، از تبریز به تهران پرواز کنند، اقامت در هتل را پشت سر بگذارند و روبه‌روی تیمی قرار بگیرند که بیشترین تعداد کرونایی‌ها در لیگ برتر نوزدهم را داشته است. معلوم نیست کدام موضع باشگاه تبریزی را باید جدی گرفت. آن موضع سفت و سخت که هر روز تهدید به شکایت به فیفا و استعفای شفاهی را دستاویز تعطیلی مسابقه‌ها می‌کرد یا این موضع تازه که در آن هیچ نشانه‌ای از نگرانی برای سلامتی بازیکنان دیده نمی‌شود. به هر حال تراکتوری‌ها کاملا آماده به نظر می‌رسند تا امشب در آزادی خالی از تماشاگر، روبه‌روی استقلال قرار بگیرند. حالا که اشکان دژاگه دوباره به تبریز برگشته، مسعود شجاعی محرومیت و مصدومیت را سپری کرده و احسان حاج‌صفی در اوج آمادگی است، آنها ناگهان انصراف از بازی‌ها را با اصرار برای برگزاری بازی‌ها جایگزین کرده‌اند. اوضاع در اردوی رقیب اما اصلا امیدوارکننده به نظر نمی‌رسد. بسیاری از ستاره‌های کلیدی استقلال، درگیر ماجرای ویروس کرونا هستند و نمی‌توانند تیم‌شان را همراهی کنند. بر اساس قوانین و پروتکل‌های عجیب فوتبال ایران، تعداد نفرات مبتلا به ویروس در این باشگاه هنوز به 25 درصد نرسیده و به همین خاطر، آنها باید در زمین مسابقه با حریف تبریزی حاضر شوند. اگر چنین صحبتی را بپذیریم، سرنوشت دیدار قبلی استقلال با پارس جنوبی نیز کاملا مبهم به نظر می‌رسد. چراکه استقلالی‌ها با همین میزان نفرات مبتلا به ویروس، در آن مسابقه حاضر نشدند اما حالا انتظار می‌رود که در دیدار امشب روبه‌روی حریف به میدان بروند. به نظر می‌رسد بر اساس تصمیم نهایی فدراسیون پزشکی ورزشی و سازمان لیگ، تعداد کرونایی‌های استقلال برای دیدار قبلی با پارس جنوبی، تایید شده و لغو آن بازی، منجر به اعلام نتیجه سه بر صفر به سود حریف آبی‌ها نمی‌شود. با این حال از بین آن نفرات، چند نفر حالا دیگر مبتلا به این ویروس نیستند. در نتیجه استقلالی‌ها باید امشب روبه‌روی تراکتورسازی به میدان بروند.

بازگشت مسعود ریگی، آرش رضاوند و مهدی قائدی به جلسه‌های تمرینی استقلال، نشان می‌دهد که آنها مشکلی با حضور در دیدار با تراکتور ندارند. پیش‌تر نام آنها در فهرست مبتلایان به کووید 19 دیده می‌شد اما حالا نتیجه آزمایش‌های این نفرات، منفی اعلام شده است. در غیاب وریا غفوری و چند مهره پرتجربه دیگر، بازوبند کاپیتانی استقلال در دیدار امشب به سیدحسین حسینی سپرده خواهد شد. این یک تجربه خاص برای سنگربانی است که در این فصل، هنوز نتوانسته انتظارها را برآورده کند و نمایشی در حد و اندازه استعداد واقعی‌اش داشته باشد. بهترین خبر برای استقلالی‌ها، تشکیل دوباره زوج مخوف خط حمله این تیم است. دیاباته و مهدی قائدی که مدتی است کنار هم بازی نکرده‌اند، امشب می‌توانند به صورت ثابت در ترکیب تیم فرهاد به میدان بروند. آنها در کنار هم، عملکرد فوق‌العاده‌ای در مسابقه رفت با تراکتورسازی تبریز داشتند و حالا به دنبال تکرار این عملکرد فراموش‌نشدنی هستند. به احتمال بسیار زیاد، دژاگه مسابقه امشب را از روی نیمکت آغاز خواهد کرد. بازیکنی که به تازگی به تراکتور بازگشته و تنها چند جلسه تمرینی با این تیم داشته است. احسان حاج‌صفی اما باز هم یکی از نفرات کلیدی این تیم خواهد بود. پس از ماجراهای کرونا، عکاشه حمزاوی نیز دیگر به فوتبال تبریز برنگشت. این به آن معنی است که ساسان انصاری، مهاجم فیکس تبریزی‌ها در جدال حساس و تعیین‌کننده امشب با استقلال خواهد بود. جدالی که هم برای سهمیه اهمیت زیادی دارد و هم می‌تواند کورسوی امید قهرمانی را برای دو تیم زنده نگه دارد.

بهترین خبر برای استقلالی‌ها، تشکیل دوباره زوج مخوف خط حمله این تیم است. دیاباته و مهدی قائدی که مدتی است کنار هم بازی نکرده‌اند، امشب می‌توانند به صورت ثابت در ترکیب تیم فرهاد به میدان بروند

جدال رفت استقلال و تراکتورسازی، تا حدود زیادی سرنوشت این فصل دو باشگاه را مشخص کرد. استقلالی‌ها درست از همان مسابقه اوج گرفتند و یک به یک، رقبا را کنار زدند. آن مسابقه، فصل استقلال را از یک کابوس بزرگ نجات داد.

با این وجود جدایی استراماچونی، اجازه نداد که آنها با همان روند فوق‌العاده به کار ادامه بدهند. در نقطه مقابل، دنیزلی که در آن بازی شکست خورده بود، به تدریج از فوتبال تبریز رانده شد و با چند نتیجه بد دیگر، راهش را از این باشگاه جدا کرد. حالا تبریزی‌ها برای انتقام راهی تهران شده‌اند و استقلالی‌ها، به «دبل» کردن حریف پرستاره در آزادی فکر می‌کنند.