آریا طاری

باشگاه فنرباغچه ترکیه، رسما قرارداد اللهیار صیادمنش را فسخ کرد. اللهیار که با امیدواری‌های زیادی راهی فوتبال اروپا شده بود، خیلی زود یک قرارداد قرضی را در سطح دوم لیگ ترکیه سپری کرد و در بازگشت به فنر نیز نتوانست انتظارات را برآورده کند. اشاره باشگاه ترکیه‌ای به «عدم شناخت از فوتبال حرفه‌ای» نشان می‌دهد که آنها به هیچ وجه از ستاره جوان تیم‌شان راضی نیستند. بازیکنی که حالا دیگر باید آماده حضور دوباره در فوتبال ایران باشد. اللهیار اولین فوتبالیستی نیست که در این چند سال، در اروپا دوام نمی‌آورد و خیلی زود دیپورت شدن را تجربه می‌کند. این اتفاق در همین سال‌ها برای چند فوتبالیست بااستعداد دیگر نیز رخ داده است.

رضا شکاری

پرونده انتقال او از ذوب‌آهن به روبین‌‌کازان، سروصدای زیادی به پا کرد و آذری، بارها مساله حق رشد این بازیکن را به عنوان موضوع یک شکایت در رسانه‌ها به زبان آورد. رضا شکاری که همبازی سردار در روبین کازان شده بود، در فوتبال روسیه اصلا موفق نبود و فرصت چندانی برای بازی در این لیگ به دست نیاورد. او که با آرزوهای فراوانی راهی این لیگ شده بود، در نهایت یک بازگشت جنجالی به فوتبال ایران را تجربه کرد. شکاری با پرسپولیس به توافق اولیه رسید و در نهایت به تراکتورسازی پیوست. پس از آن با صدور رای نهایی پرونده شکایت ذوب، این بازیکن چند ماه محروم شد. شکاری در بازگشت به فوتبال، روزهای درخشانی را در تراکتور پشت سر نگذاشته است.

علی کریمی

انتقال به تیمی مثل دیناموزاگرب در 22 سالگی، فرصتی فوق‌العاده برای پیشرفت علی کریمی در اروپا بود اما او در تیم جدیدش، درست داستانی شبیه اللهیار صیادمنش داشت. کریمی نیز یک قرارداد پنج ساله را با دینامو امضا کرد، پس از مدت کوتاهی به تیم‌های دیگر قرض داده شد و در بازگشت به این تیم نیز در فهرست فروش قرار گرفت. او در لیگ کرواسی، در حد و اندازه‌های همیشگی‌ ظاهر نشد و حتی پیراهن تیم ملی را نیز از دست داد. این هافبک بااستعداد دوباره به سپاهان برگشت و پس از مدت کوتاهی بازی برای تیم سابقش، راهی استقلال شد و پیراهن آبی‌های پایتخت را به تن کرد.

امید نورافکن

در سال‌هایی که باشگاه‌های بلژیکی علاقه زیادی به جذب فوتبالیست‌های ایرانی نشان داده‌اند، امید نورافکن نیز پیراهن باشگاه شارلروا بلژیک را پوشید. با این وجود او هرگز در بین نفرات این تیم به عنوان یک ستاره ثابت و یک مهره کلیدی پذیرفته نشد. امید انگیزه‌های زیادی برای درخشش در فوتبال اروپا داشت اما نتوانست در ترکیب شارلروا جایی برای خودش دست و پیدا کند. امید ابتدا با یک قرارداد قرضی به استقلال برگشت و سپس، با یک قرارداد قرضی دیگر راهی سپاهان شد. او هنوز در عضویت رسمی شارلروا قرار دارد اما احتمالا سپاهانی‌ها قرارداد قرضی این بازیکن را دائمی خواهند کرد.

محمد نادری

این مدافع کناری که در تراکتورسازی چهره شده بود، خیلی زود فرصت بازی در فوتبال بلژیک را به دست آورد. نادری بدون آن‌که در فوتبال ایران به شهرت زیادی رسیده باشد، پیراهن باشگاه کوتریک بلژیک را از آن خود کرد اما پس از مدتی کوتاه، مورد توجه پرسپولیسی‌ها قرار گرفت و دوباره به فوتبال ایران برگشت. تجربه اروپایی نادری، موفقیت‌آمیز نبود اما او در بازگشت به پرسپولیس، دوباره خودی نشان داد و با چند نمایش ایده‌آل، به لباس تیم ملی نیز رسید.

فرشاد احمدزاده

لهستان، انتخابی غیرمنتظره و غیرمعمولی برای فرشاد احمدزاده بود. بازیکن شماره 10 پرسپولیس و مهره محبوب تیم برانکو، در روزهایی به اروپا رفت که خیلی‌ها تصور می‌کردند بازی در لیگ‌های خارجی، تضمینی برای دعوت به فهرست کارلوس کی‌روش خواهد بود. فرشاد اما در لهستان، به هیچ‌کدام از اهدافش دست پیدا نکرد. او نه ستاره شد و نه پیراهن تیم ملی را تصاحب کرد. تنها پس از یک فصل، احمدزاده دوباره به لیگ برتر برگشت و با پرسپولیس قرارداد بست. هرچند که این بار پس از یک فصل، او در فهرست مازاد تیم قرار گرفت.

وحید امیری

ستاره ایران در جام جهانی روسیه، با پیشنهاد باشگاه ترابوزان اسپور پرسپولیس را ترک کرد اما تنها یک فصل در این باشگاه دوام آورد. امیری برخلاف انتظارها در ترکیه درخشان نبود و دوباره پیراهن پرسپولیس را پوشید. وحید در بازگشت به ایران، دوباره در اوج آمادگی قرار گرفت.

علی قربانی

مهاجمی که در فهرست مازاد وینفرد شفر قرار داشت، لیگ برتر را به مقصد لیگ اسلواکی ترک کرد. او با وجود گل‌زنی در لیگ اروپا روبه‌روی دیناموزاگرب و چند نمایش خوب در لیگ اسلواکی، نتوانست در ترکیب این باشگاه فیکس شود. دوران حضور قربانی در اروپا، تنها چند ماه طول کشید و او که تنها یک نیم‌فصل را در اسلواکی سپری کرده بود، این بار به باشگاه سپاهان ملحق شد.

سجاد شهباززاده

سجاد در استقلال، به هدف‌هایی که در سر داشت دست پیدا نکرد و تصمیم گرفت به آلانیا اسپور در لیگ ترکیه بپیوندد. سجاد در لیگ ترکیه، هرگز فرصتی برای فیکس شدن به دست نیاورد و پس از یک فصل ناموفق، با استقلال به توافق رسید. جالب اینکه هم استقلال و هم تراکتور که مشتری این بازیکن بودند، با محرومیت از نقل و انتقالات روبه‌رو شدند و سجاد به نفت تهران رفت.