اسکوپیچ!

در اولین روزهای پس از شیوع ویروس کرونا، دراگان اسکوچیچ به ایران سفر کرد. آن روزها هنوز تصور نمی‌شد که گستردگی شیوع کووید ۱۹، به حدی باشد که امکان برگزاری رقابت‌های ملی را به طور کامل از بین ببرد. این اتفاق اما برنامه تیم ملی را تحت تاثیر قرار داد. حالا در حالی که اسکو هنوز اولین تجربه حضور روی نیمکت تیم ملی را نیز پشت سر نگذاشته، صحبت‌هایی از پایان فاز اول قرارداد او با فدراسیون فوتبال به گوش می‌رسد. اتفاقی که ممکن است منجر به یک تغییر غیرمنتظره روی نیمکت تیم ملی شود.

آریا رهنورد

به لطف شفاف‌سازی(!) همیشگی فدراسیون فوتبال، هیچ‌کس از بندهای قرارداد دراگان اسکوچیچ مطلع نیست. همان‌طور که درباره مارک ویلموتس نیز، بندهای قرارداد مثل یک راز سر به مهر محافظت می‌شد. مدت‌ها بعد از استعفای مهدی تاج، مشخص شد که «سرمربی نجیب» چه قرارداد سنگینی با فدراسیون بسته و چه رقم وحشتناکی دریافت کرده است. حالا نیز درباره مرد کروات، هیچ چیز شفاف به نظر نمی‌رسد. فدراسیون فوتبال ادعا کرده بود که در چند فاز مختلف، با این مربی قرارداد بسته است. اولین مرحله قرارداد، تا پایان دور پیش‎مقدماتی جام ‌جهانی بود و در صورت شکست خوردن در این مرحله، فدراسیون فوتبال می‌توانست قرارداد با اسکو را به صورت یک‌طرفه فسخ کند. قرار بود دومین مرحله قرارداد نیز پایان مرحله مقدماتی جام‌جهانی باشد. با این وجود هنوز مشخص نیست که قرارداد دراگان دقیقا در چه زمانی به پایان می‌رسد. اگر زمان اولیه برگزاری بازی‌ها ملاک امضای این قرارداد بوده باشد، فدراسیون فوتبال می‌تواند این سرمربی را تیرماه کنار بگذارد. از آن‌جایی که اسکو در بدنه فدراسیون نیز مخالفانی داشته و دارد، بعید نیست تغییر برنامه تیم ملی به یک تغییر روی نیمکت منجر شود. فدراسیونی‌ها در شرایطی سرمربی سابق نفت آبادان را انتخاب کردند که به نظر می‌رسید دیگر زمان چندانی برای برگزاری رقابت‌های بعدی باقی نمانده است. تیم ملی اساسا فرصت زیادی نداشت اما حالا ویروس کرونا، تقویم را دستخوش یک تغییر بزرگ کرده است. با این وجود به نظر می‌رسد چنین فرصتی، اساسا یک فرصت مفید نخواهد بود. چراکه این روزها عملا امکان برگزاری یک جلسه تمرینی نیز وجود ندارد. در صورت بازگشت به شرایط عادی، لیگ برتر باید به صورت کاملا فشرده برگزار شود و پس از آن نیز تیم ملی بلافاصله باید خودش را برای دیدارهای انتخابی آماده کند. در واقع در این زمان، به هیچ وجه امکان جذب یک مربی خوب خارجی فراهم نیست و در صورت عبور از اسکوچیچ، این احتمال وجود دارد که فدراسیونِ سردرگم بهاروند و رفقا، دوباره به دنبال جذب مربیان داخلی برود.

دراگان اسکوچیچ البته دو آلترناتیو مهم هم دارد. یکی از آنها گابریل کالدرون است. مردی که با وجود صدرنشینی لیگ برتر، با تصمیم عجیب محمدحسن انصاری‌فرد از هدایت باشگاه پرسپولیس برکنار شد. کالدرون که سال‌ها در فوتبال آسیا کار کرده، تفکراتش را به خوبی در پرسپولیس پیاده کرد. تیم او البته به هیچ وجه فوتبال زیبایی را به نمایش نمی‌گذاشت اما به هر حال نتایج خوبی در لیگ برتر به دست آورد. کالدرون پس از جدایی از جمع قرمزها، هنوز هیچ پیشنهادی از کشورهای دیگر نداشته و بدون تردید در صورت دریافت پیشنهاد، آماده کار در تیم ملی خواهد شد. کالدرون اساسا مربی گرانقیمتی نیست و به نظر می‌رسد علاقه زیادی به تجربه حضور دوباره در فوتبال ایران دارد. علاقه‌ای که با توجه به رفتار بد مدیران پرسپولیس، از طرف او کمی عجیب به نظر می‌رسد. آلترناتیو دیگر اسکوچیچ، آندره‌آ استراماچونی است. مردی که در زمان کوتاه حضور در فوتبال ایران، تاثیرات بسیار مثبتی روی استقلال گذاشت و تیم قدرتمندی را روانه مسابقات لیگ برتر کرد. استراما در اردوگاه آبی‌ها بسیار محبوب بود اما پس از بدقولی‌های ادامه‌دار مدیران باشگاه، تصمیم به ترک ایران گرفت. او حتما به خوبی می‌داند که این بدقولی‌ها در سطح فدراسیون نیز بسیار شایع هستند اما به هر حال تجربه کار کردن در رده ملی، برای این مربی وسوسه‌برانگیز خواهد بود. فدراسیون فوتبال، فعلا همه چیز را تکذیب کرده و به حمایت از سرمربی فعلی تیم ملی پرداخته است. با توجه به سوابق اظهارنظرها و تصمیم‌های فدراسیون، این حمایت باید نگران‌کننده‌ترین موضوع ممکن برای اسکوچیچ باشد!

فدراسیونی‌ها در شرایطی سرمربی سابق نفت آبادان را انتخاب کردند که به نظر می‌رسید دیگر زمان چندانی برای برگزاری رقابت‌های بعدی باقی نمانده است. تیم ملی اساسا فرصت زیادی نداشت اما حالا ویروس کرونا، تقویم را دستخوش یک تغییر بزرگ کرده است

10 سال قبل، محمد مایلی‌کهن بدون انجام حتی یک مسابقه از سرمربیگری تیم ملی برکنار شد و این سرنوشت، ممکن است در انتظار دراگان اسکوچیچ نیز باشد. دلیل برکناری مایلی، حواشی وحشتناک و بیانیه‌های تند بود اما در مورد اسکو، ممکن است ویروس کرونا همه چیز را به هم بزند. او در یکی از بحرانی‌ترین وضعیت‌های همه این سال‌ها، هدایت تیم ملی ایران را پذیرفته و چالش‌های بزرگی را تجربه خواهد کرد. این مربی هنوز حتی یک جلسه تمرینی را نیز با تیمش سپری نکرده و در واقع کار او به صورت رسمی، هنوز آغاز نشده است. رساندن تیم ملی به سومین جام جهانی متوالی در چنین وضعیتی، بسیار سخت و نفس‌گیر به نظر می‌رسد. بدون تردید این بزرگ‌ترین چالش در دوران مربیگری مرد کروات خواهد بود.