تاتنهام؛ تیمی که فصل گذشته با مائوریسیو پوچتینو به فینال لیگ قهرمانان رسید اما امسال با ژوزه مورینیو در اولین مرحله حذفی مقابل لایپزیش آلمان تحقیر شد و در مرحله یک‌هشتم از دور رقابت‌ها کنار رفت. تاتنهامی‌ها که در خانه با نتیجه یک بر صفر مغلوب تیم سوم بوندس‌لیگا شده بودند، در آلمان هم با نتیجه سه بر صفر به لایپزیش باختند تا بار دیگر ثابت شود از آقای خاص فقط یک ‌اسم باقی مانده است. مورینیو که زمانی به عنوان بهترین مربی جهان شناخته می‌شد، مصدومیت مهره‌های کلیدی تاتنهام در فاز هجومی را دلیل آخرین ناکامی‌اش در لیگ قهرمانان معرفی کرده اما خیلی‌ها اعتقاد دارند این فقط و فقط یک ‌بهانه است چراکه مشکلات هفته‌های اخیر تاتنهام بیشتر در دفاع بوده و نه حمله!

بد نیست بدانید گل سوم لایپزیش در بازی سه‌شنبه شب، سی‌وهشت‌مین گلی بود که تاتنهام در زمان سرمربیگری مورینیو خورده؛ 38‌ گل در 26‌ بازی! فراموش نکنیم آقای خاص دنیای فوتبال همان مربی‌ای است که تیم‌هایش به داشتن خط دفاعی مستحکم معروف بودند و مهم‌تر از آن مورینیو همان مربی است که اصطلاح دفاع اتوبوسی را به فوتبال آورد. فوتبالی‌ها هنوز یادشان نرفته که چلسی مورینیو در سال 2005 تنها 15‌ گل در 38‌ بازی لیگ انگلیس خورد و قهرمان فوتبال جزیره شد. فوتبالی‌ها فراموش نکرده‌اند که تیم مورینیو 12‌ ماه پس از این اتفاق بار دیگر قهرمان لیگ انگلیس شد، آن هم تنها با دریافت 22‌ گل در 38‌ بازی. شاید بد نباشد بدانید چلسی در اولین دوره حضور مورینیو در 76‌ بازی، 38‌ گل خورد و این در حالی است که امسال تنها در 26‌ بازی به این رکورد رسیده است. شاید بهتر باشد مورینیو در این شرایط با واقعیت کنار بیاید و سروسامانی به خط دفاع تیمش دهد تا تاتنهام آخرین تیم بزرگی نباشد که هدایتش را قبول می‌کند! پس از مروری بر این آمار در مورد آقای خاص، بد نیست نگاهی هم به آمار‌های ثبت شده از دیدار‌های سه‌شنبه شب لیگ قهرمانان داشته باشیم. در دیگر بازی این شب آتالانتا ایتالیا که در بازی رفت با نتیجه چهار بر یک والنسیا اسپانیا را شکست داده بود، با پیروزی چهار بر سه در بازی برگشت به جمع هشت تیم رسید. بد نیست بدانید آتالانتا در اولین حضورش در لیگ قهرمانان اروپا، موفق به صعود به جمع هشت تیم برتر مسابقات شد. آخرین بار لسترسیتی در فصل 17-2016 موفق به چنین کاری شده بود. در فصل 2000-1999 نیز لاتزیو آخرین تیم ایتالیایی بود که موفق به چنین کاری شده بود. جالب‌تر اینکه تعداد گل‌های آتالانتا در دو دیدار رفت و برگشت مقابل والنسیا (هشت)، به اندازه تعداد گل‌های این تیم در مرحله گروهی مسابقات بود. مهم‌تر اینکه آتالانتا اولین باشگاه ایتالیایی است که موفق به ثبت هشت گل در یک دور مرحله حذفی لیگ قهرمانان اروپا می‌شود.

بازی‌های سه‌شنبه شب یک ‌چهره ویژه هم به نام یوزیپ ایلیچیچ داشت، ستاره‌ای که چهار گل برای آتالانتا زد و پوکر کرد. یوزیپ ایلیچیچ 14 گل در تمامی رقابت‌های سال 2020 به ثمر رسانده که بیشتر از هر بازیکن دیگری در پنج لیگ معتبر اروپایی است. ایلیچیچ برای اولین بار موفق به ثبت هت‌تریک در لیگ قهرمانان اروپا شد. او همچنین اولین بازیکن اسلوونیایی است که موفق به ثبت هت‌تریک در این مسابقات می‌شود. جدا از این ایلیچیچ ششمین بازیکن پس از فیلیپو اینزاگی، رونالدو نازاریو، ایویکا اولیچ، سادیو مانه و پیر امریک اوبامیانگ است که موفق به ثبت هت‌تریک در خانه حریف در مرحله حذفی لیگ قهرمانان اروپا می‌شود. ایلیچیچ با 32 سال و 41 روز سن مسن‌ترین بازیکنی است که در خانه حریفان موفق به ثبت هت‌تریک می‌شود. بد نیست بدانید ایلیچیچ چهارمین بازیکن پس از آلفردو دی استفانو (رئال مادرید مقابل سویا، سال 1958، خانه)، دادو پرشو (موناکو مقابل دپورتیوو لاکرونیا، سال 2003، خانه) و روبرت لواندوفسکی (دورتموند مقابل رئال مادرید، سال 2013، خانه) است که موفق به ثبت پوکر مقابل یک باشگاه اسپانیایی در جام باشگاه‌های اروپا/لیگ قهرمانان اروپا می‌شود. تنها تفاوت این بود که ایلیچیچ اولین بازیکنی است که در خانه یک باشگاه اسپانیایی پوکر می‌کند. از سوی دیگر ایلیچیچ چهارمین بازیکن پس از لیونل مسی (بارسلونا، 10-2009، 12-2011)، ماریو گومز (بایرن مونیخ، 12-2011) و روبرت لواندوفسکی (بروسیا دورتموند، 13-2012) است که در مرحله حذفی لیگ قهرمانان اروپا موفق به ثبت پوکر می‌شود. آخرین بازیکنی که قبل از یوزیپ ایلیچیچ موفق به ثبت پوکر برای یک باشگاه ایتالیایی در لیگ قهرمانان اروپا شده بود، آندری شوچنکو در نوامبر 2005 با پیراهن میلان مقابل فنرباحچه بود. در پایان بد نیست به این نکته هم اشاره داشت که ایلیچیچ به سومین بازیکن پس از لیونل مسی (بارسلونا مقابل بایرلورکوزن، فصل 12-2011، 6 گل) و کریستیانو رونالدو (رئال مادرید مقابل بایرن مونیخ، فصل 17-2016، پنج گل) بدل شد که موفق به ثبت 5+ گل در یک دور مرحله حذفی لیگ قهرمانان اروپا می‌شود.