هیجان تا مغز استخوان!‌

قرمز روبه‌روی آبی. فرهاد روبه‌روی یحیی. استقلال روبه‌روی پرسپولیس. همه چیز برای یک بازی بزرگ آماده به نظر می‌رسد. مهم نیست کدام نفرات در این جدال غیبت دارند، مهم نیست کدام نفرات در ترکیب ثابت تیم‌های‌شان قرار می‌گیرند، مهم نیست که مربی‌ها چه سیستمی را انتخاب می‌کنند، همه می‌دانند که دو تیم در فرم ایده‌آلی به بازی رسیده‌اند و همه انتظار دارند که آبی و قرمز، بدون ترس به این مسابقه قدم بگذارند. کاش این بار شهرآورد، جایی برای ترسوها نداشته باشد و هر دو تیم به جای نباختن، تنها برای بردن بازی را شروع کنند.

آریا طاری

ماجراهای این فصل استقلال و پرسپولیس را می‌توان در «90 دقیقه» از دربی رفت خلاصه کرد. آبی‌ها زودتر اوج گرفتند، زودتر اعتماد دیگران را به دست آوردند و زودتر از حریف سنتی، امیدوار شدند اما برای این تیم یک لحظه کلیدی وجود داشت که به سادگی از دست رفت. خراب شدن پنالتی علی کریمی، درست مثل جدایی استراماچونی در این فصل بود. فرصتی که سرانجام به یک تهدید تبدیل شد. قرمزها تیم دیرپاتری بودند. دیرتر اعتماد دیگران را به دست آوردند و دیرتر به عنوان یک مدعی شناخته شدند اما روند باثبات‌تر و کم‌نوسان‌تری را در پیش گرفتند و سرانجام در جدول، بالاتر از استقلال ایستادند. آبی‌ها در هر دو دربی گذشته، بازنده بوده‌اند و این موضوعی نیست که هواداران باشگاه به سادگی با آن کنار بیایند. اگر نتیجه دیدار جنجالی سوپرجام را نیز لحاظ کنیم، استقلال بازنده هر سه دربی گذشته بوده و پذیرفتن این نکته، برای طرفداران تیم فرهاد مجیدی اصلا ساده به نظر نمی‌رسد. ماجرا برای آنها زمانی آزاردهنده‌تر می‌شود که بدانیم این تیم در هر دو بازی گذشته، نمایش خوبی داشته و پا به پای حریف پیش رفته اما با سهل‌انگاری در ضربات پنالتی، خودش را در معرض شکست قرار داده است. در مجموع این دهه، دهه خوبی برای استقلال نبوده است. از سال 90، این تیم تنها یک بار با پرویز مظلومی و یک بار با شفر برنده این نبرد سنتی شده و 7 بار در زمین و یک بار در پرونده سوپرجام، به رقیب سنتی باخته است. فرهاد دست به هر کاری می‌زند تا این روند را تغییر بدهد اما او در نبرد حساس امروز، رقیب سرسختی مثل یحیی خواهد داشت. یحیی همان مردی بود که موجب برکناری شفر از استقلال شد. پیروزی فصل گذشته پدیده برابر آبی‌ها، پرونده مرد آلمانی در باشگاه را برای همیشه بست. یحیی البته این فصل در آزادی، با تیم مشهدی طعم شکست برابر استقلال را چشیده است.

دوئل‌های تماشایی دربی، از همان خط دروازه آغاز می‌شود. جایی که بیرو و سیدحسین، به دنبال تثبیت یک نمایش رویایی هستند. استقلال با فرهاد در سه بازی تنها یک گل دریافت کرده و پرسپولیس با یحیی در دو بازی، دو کلین‌شیت را پشت سر گذاشته است. به احتمال زیاد، این آخرین دربی از دوران ورزشی بیرانوند به شمار می‌رود و نتیجه بازی، برای او اهمیت بسیار زیادی دارد. در نقطه مقابل نیز سیدحسین بهترین روزهای دوران فوتبالش را سپری می‌کند و نمی‌خواهد در این نبرد، خاطره بدی برای خودش رقم بزند. یحیی در خط دفاعی از ترکیب چهار نفره مهدی شیری، جلال حسینی، کنعانی‌زادگان و محمد انصاری استفاده می‌کند. محمد نادری اساسا هجومی‌تر از آن است که در این دیدار حساس از ابتدا به میدان برود. یحیی هنوز نفرات زیادی را امتحان نکرده و به ایجاد تغییرات زیاد در تیمش اعتقاد ندارد. کمال و احمد نوراللهی، دو هافبک میانی مدنظر این مربی هستند و مهدی ترابی و وحید امیری نیز در کناره‌ها بازی می‌کنند. درباره بازی علیپور در خط حمله، هیچ شک و شبهه‌ای وجود ندارد اما شاید آخرین تردید گل‌محمدی، به انتخاب زوج علیپور مربوط باشد. اوساگونا این روزها به شدت ناآماده نشان داده و استوکس نیز هنوز آمادگی مطلوبی ندارد. شاید یحیی بشار را به ترکیب اضافه کند و وحید امیری را یک خط جلوتر ببرد. این کار می‌تواند میزان دوندگی تیم را افزایش بدهد. مسابقه بزرگ امروز، اولین دربی فرهاد است و اولین شهرآورد همیشه لحظه‌های شگفت‌انگیزی برای مربی‌ها دارد. با برگشتن عارف غلامی ازمصدومیت، احتمالا فرهاد در دفاع از عارف، روزبه و دانشگر استفاده می‌کند. وریا و میلیچ نیز وینگ بک‌های تیم مجیدی به شمار می‌رود. در میانه میدان، علی کریمی، مسعود و فرشید باقری به زمین فرستاده خواهند شد و زوج ارسلان مطهری و مهدی قائدی نیز در نوک حمله برای استقلال توپ می‌زنند. این دربی، پر از ستاره‌هایی است که می‌خواهند بهترین نمایش عمرشان را تجربه کنند.

با وجود همه تلاش‌ها برای از بین بردن تاثیر این بازی بزرگ و کمرنگ کردن آن، دربی هنوز زنده است و همچنان نفس می‌کشد. شهرآورد، هنوز هم مهم‌ترین بازی سال است و پیروزی در آن، برای ماه‌ها یک باشگاه را در معرض آرامش قرار می‌دهد

قدرت هجومی بی‌نظیر استقلال مقابل قدرت دفاعی بی‌نقص پرسپولیس. نتیجه دربی با این دوئل مشخص خواهد شد. حتی اگر آبی‌ها بهترین گزینه هجومی و قرمزها بهترین عنصر دفاعی را در اختیار نداشته باشند، باز هم دربی جذابیت‌های زیادی خواهد داشت. با وجود همه تلاش‌ها برای از بین بردن تاثیر این بازی بزرگ و کمرنگ کردن آن، دربی هنوز زنده است و همچنان نفس می‌کشد. شهرآورد، هنوز هم مهم‌ترین بازی سال است و پیروزی در آن، برای ماه‌ها یک باشگاه را در معرض آرامش قرار می‌دهد.