جادوی سکوت

در شرایطی که هنوز زمان دقیقی برای شروع فصل جدید لیگ برتر اعلام نشده، استقلال دیدارهای تدارکاتی‌اش را پشت سر هم برگزار می‌کند. به نظر می‌رسد سرمربی ایتالیایی این تیم، تا حدود زیادی نفرات ترکیب اصلی استقلال را شناخته و احتمالا در شروع فصل، مشکل بزرگی برای انتخاب ۱۱ نفر اصلی آبی‌ها نخواهد داشت. دلایل بسیار زیادی برای موفق‌ شدن استقلال در لیگ برتر نوزدهم وجود دارند اما نباید یک دلیل بزرگ برای نگرانی در مورد این تیم را نیز نادیده گرفت. حواشی مربوط به مدیران فعلی و مدیران سابق باشگاه، هر روز استقلال را مستعد یک ماجرای رسانه‌ای تازه می‌کنند. تا زمانی که همه این مدیران به اهمیت سکوت معتقد نشوند، آرامش تمام و کمال به این باشگاه برنمی‌گردد.

آریا طاری

دورنمای تیم استراماچونی پیش از شروع فصل جدید، جذاب به نظر می‌رسد. جدیت مربی ایتالیایی در تمرین‌ها، بازیکنان استقلال را تا حدودی غافلگیر کرده است. شاید استراما در تجربه‌های گذشته‌اش به عنوان سرمربی، قدم‌هایی برداشته که حالا دیگر به هیچ قیمتی نمی‌خواهد تکرارشان کند. او در مواجهه با ستاره‌های تیمش، جدیت به خرج می‌دهد و تلاش می‌کند تا نظم و انضباط را در اردوی تیم حاکم کند. تا امروز مهره‌های زیادی به دلایل انضباطی در فهرست خروج این مربی قرار گرفته‌اند و او تنها با بازگشت تعداد کمی از این نفرات موافقت کرده است. البته که استقلال هنوز هم در بازار نقل و انتقالات، به بازیکنان بیشتری نیاز دارد و جنس ترکیب این تیم، هنوز جور نیست اما تصویری که آنها همین حالا نیز برای خودشان ساخته‌اند، تماشایی به نظر می‌رسد. هواداران استقلال بی‌صبرانه در انتظار شروع فصل و روبه‌رو شدن با تیم استراماچونی هستند. تیمی که ستاره‌های جوان و بازیکن‌های تکنیکی پرشماری دارد و از پتانسیل کافی برای ارائه نمایش‌های جذاب برخوردار است. به نظر می‌رسد استقلال در مسیر درستی قرار گرفته و در حال ترمیم رویاهای بر باد رفته به دست وینفرد شفر است. آنها با سرمربی آلمانی به سرعت پیشرفت کردند و فوتبال به مراتب بهتری را نسبت به گذشته به نمایش درآوردند. این تیم از یکی از اولین شانس‌ها برای بردن جام استفاده کرد و قهرمان جام حذفی فوتبال ایران شد. با این وجود آنها هرگز نتوانستند حواشی و جنجال‌های شکل‌گرفته در اطراف تیم را به درستی مدیریت کنند و اجازه تبدیل شدن این حواشی به بحران‌های بزرگ را ندهند. حتی رسیدن به سطح تیم شفر، برای تیم استراما ساده نخواهد بود اما این استقلال، قصد دارد از آن سطح نیز فراتر برود و به تدریج خودش را به بردن همه جام‌ها نزدیک کند. برای هواداران باشگاه، هیچ خواسته‌ای ارزشمندتر از قهرمانی لیگ برتر نوزدهم نیست. چراکه استقلال از لیگ دوازدهم به بعد هرگز روی سکوی اول این رقابت‌ها قرار نگرفته و در چند فصل گذشته نیز تنها نظاره‌گر قهرمانی‌های پرسپولیس بوده است. آبی‌ها برای بردن لیگ، نیاز مبرمی به ثبات و آرامش دارند. آیا باشگاه این فضا را برای بازیکنان و مربی تیم فراهم می‌کند؟

«سهم‌خواهی» هنوز هم کلمه‌ای کلیدی در مورد باشگاه استقلال به شمار می‌رود. موضوعی که در رفتار مدیران اسبق و حتی مدیران فعلی باشگاه به وضوح به چشم می‌خورد. مدیران پیشین با هر مصاحبه تازه، باشگاه را به چالش می‌کشند و خواسته‌های مدیران فعلی نیز فراتر از استانداردهای معمول یک باشگاه فوتبال است. شاید استقلال امروز در موقعیت پرسپولیس لیگ پانزدهم قرار داشته باشد. تیمی که بعد از یک دوره ناکامی مطلق، به یک مربی پرحوصله خارجی سپرده شد و زیر تیغ جراحی پروفسور، مشکلات عمیق گذشته‌اش را به فراموشی سپرد. این موفقیت‌های بزرگ، تنها با تصمیم‌های فنی سرمربی تیم رقم نخوردند. همان‌طور که امروز نیز استراماچونی به تنهایی نمی‌تواند استقلال را به قله فوتبال ایران برساند. در پرسپولیس، جبهه متحدی شکل گرفت که در آن بازیکنان، اعضای کادر فنی، مدیران باشگاه و حتی چهره‌های پیشکسوت در به حداقل رساندن تنش‌ها با هم همراه شدند. مدیران وقت باشگاه پرسپولیس، از مصاحبه‌های جنجالی فراری بودند و تلاش می‌کردند تا از دادن تیترهای درشت به رسانه‌ها پرهیز کنند. همه آنها از ناکامی‌های تکراری پرسپولیس خسته شده بودند و با روندی فداکارانه، باشگاه را در اولویت‌های‌شان قرار دادند. اگر امثال علی فتح‌ا... و علی خطیر نیز ادعای علاقه و وابستگی به استقلال را مطرح می‌کنند، باید چنین ادعاهایی را در عمل نیز به اثبات برسانند. ادامه جنجال‌های فعلی، نشان می‌دهد که آنها نه به استقلال، بلکه به سهم‌شان از استقلال علاقه‌مند هستند!

شاید استقلال امروز در موقعیت پرسپولیس لیگ پانزدهم قرار داشته باشد. تیمی که بعد از یک دوره ناکامی مطلق، به یک مربی پرحوصله خارجی سپرده شد و زیر تیغ جراحی پروفسور، مشکلات عمیق گذشته‌اش را به فراموشی سپرد

تاسفبار به نظر می‌رسد که منشا حواشی در استقلال نه بازیکنان و مربیان، بلکه مدیران این تیم هستند. شاید رابطه بازیکن-مربی در بسیاری از تیم‌ها یک چالش بزرگ و حل‌نشدنی باشد اما این موضوع خیلی زود در استقلال با هماهنگی شکل گرفته میان استرا و شاگردانش حل شده است. سکوت‌ نکردن مدیران و پیشکسوتان باشگاه، مشکل این روزهای استقلال را می‌سازد. همه این چهره‌های آشنا باید بپذیرند که سرنوشت تیم، به رفتار خودشان در این برهه حساس زمانی بستگی خواهد داشت. استقلال بدون جار و جنجال، مستعد تبدیل شدن به قهرمان فوتبال ایران است اما اگر  حواشی زیر خروارها خاک دفن نشوند، شاید رویای بزرگ درخشیدن با سرمربی ایتالیایی به قتل برسد.