برد شماره یک

صنعت‌ نفت آبادان بالاخره به اولین پیروزی‌اش در لیگ برتر دست یافت. بعد از سپری شدن هشت هفته از این لیگ سه تیم هنوز در حسرت پیروزی مانده بودند. در هفته نهم نفت مسجدسلیمان و سپیدرود باز هم در حسرت برد باقی ماندند اما نفت آبادان در آخرین بازی هفته دو بر یک تراکتورسازی را برد و از این جمع جدا شد. آبادانی‌ها در جام‌ حذفی هم اولین پیروزی را مقابل تراکتور به دست آوردند و حالا در لیگ‌ برتر هم طلسم نبردن‌های خود را با تراکتور به پایان می‌رسانند. جالب است بدانید این دو تیم از زمان بازگشت نفت آبادان به لیگ برتر همدیگر را شکست نداده بودند و هر چهار بازی دو تیم طی دو فصل گذشته مساوی تمام شده بود. نفت با این پیروزی چهار پله صعود کرد و به رتبه دهم رسید.

 

قهرمان یک‌ نیمه‌ای

اگر فوتبال 45 دقیقه بود و تیم‌ها بعد از رفتن به رختکن دیگر به زمین برنمی‌گشتند نفت آبادان الان نایب‌قهرمان لیگ بود! این تیم در نیمه اول بازی‌هایش بسیار بهتر از نیمه دوم نتیجه گرفته و سرمربی پرتغالی آبادانی‌ها باید برای افت تیمش در نیمه مربیان چاره‌ای بیندیشد. نفت آبادان سه تیم (از جمله پرسپولیس و ذوب‌آهن) را در نیمه اول شکست داده اما در نیمه دوم این پیروزی‌ها را از دست داده است. آمار گل‌های این تیم نیز نشان می‌دهد برزیلی‌ها در نیمه اول تفاضل 3+ و در نیمه دوم تفاضل 4- را به جا گذاشته‌اند. شاگردان پائولو سرجیو در نیمه دوم چهار برابر بیشتر از نیمه اول گل می‌خورند. خط دفاعی نفت آبادان در نیمه اول دومین تیم موفق -بعد از پرسپولیس- بوده و در نیمه دوم دومین تیم ناموفق بعد از سپیدرود!

 

نرخ تبدیل شوت به گل

آنتونی استوکس در جریان شکست دو بر یک تیمش مقابل نفت آبادان هشتمین گل خود را به ثبت رساند و در صدر گل‌زنان باقی ماند. البته نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده او یعنی کی‌روش استنلی (سپاهان) این هفته یک گل بیشتر از استوکس زد و فاصله این دو گل‌زن خارجی از سه گل به دو گل کاهش یافت. استوکس بازی این هفته تیمش را از روی نیمکت ذخیره‌ها آغاز کرد اما وقتی تراکتور یک بر صفر عقب افتاد از نیمه دوم وارد میدان شد و روی پاس اشکان دژاگه هشتمین گل خودش و سیزدهمین گل تراکتور در این فصل را به ثمر رساند. زننده 61 درصد گل‌های تراکتور در هر بازی به‌طور میانگین ۴/۴ شوت می‌زند. استوکس از 33 شوت خودش به هشت گل رسیده و نرخ تبدیل شوت به گل برای او 24 درصد بوده است.

 

آبی کمرنگ

ناکامی‌های استقلال خوزستان ادامه پیدا کرد و این تیم سومین باخت متوالی‌اش در لیگ و جام‌ حذفی را هم متحمل شد. بعد از خوردن 6 گل از تراکتورسازی و پنج گل از نفت آبادان، آبی‌های اهوازی این بار در همان نیمه اول از مهمان خود گل خوردند و دو کارت قرمز هم گرفتند تا هیچ امیدی برای بازگشت نداشته باشند. احمد آل‌نعمه در دقیقه 44 با یک خطای شدید کارت زرد دوم را گرفت و حمدی‌نژاد هم به اخراج او اعتراض کرد و اخراج شد تا دو بازیکن باتجربه استقلال این تیم را در نیمه دوم تنها بگذارند. پارس جنوبی یک گل قبل از این اتفاقات زده بود و یک گل هم در نیمه دوم زد و با سه امتیاز شیرین به جم برگشت. پارس جنوبی از زمان بردن استقلال در هفته چهارم دیگر به پیروزی نرسیده بود.