ورود نامتعارف صادرکنندگان برای واردات تلفن همراه یکی از دلایل بهم ریختگی بازار موبایل محسوب میشود؛ بازاری که نه قیمت سقف مشخصی دارد و نه خدمات پس از فروش به مصرف کننده ارائه می‌شود.

به گزارش تسنیم، در دو سال گذشته بیش از 1.5 میلیارد دلار آیفون‌های عمدتا رفرش  به جای رفع تعهد ارزی در سامانه، وارد کشور شده است. این واردات گسترده آیفون رفرش آن هم با امتیاز کمترین زمان ممکن برای تخصیص ارز از سال 1401 بنا نهاده شد و تا امروز ادامه یافته است. به نظر میرسد این رویه برای حمایت از برخی صادرکنندگان ایجاد شده باشد.

به زعم برخی کارشناسان، آیفون‌های رفرش و ریپک شده به عنوان کالای نو در گمرک اظهار می‌شوند که نوعی بیش‌اظهاری در رویه واردات است. چنین رویه‌ای سبب سودهای خلاف و بادآورده برای واردکننده و زیان دولت(چالش در تراز تجاری) و مصرف‌کننده شده است. در واقع جدای از رفرش بودن آیفون‌های وارداتی نکته جالب توجهی که در این خصوص وجود دارد این است که هزینه خدمات پس از فروش روی قیمت اظهار شده کالا محاسبه میشود اما به دلیل نبود خدمات رسمی پس از فروش هیچ امتیازی برای مصرف‌کننده درنظر گرفته نشده و این حیث هم واردکننده و هم کمپانی به دلیل کاهش هزینه خدمات سود بیشتری از مصرف‌کننده ایرانی 

دریافت میکنند.

مسئله‌ای که باید به آن توجه شود این است که در حال حاضر با واردات آیفون 13 و مدل‌های قبلی بخشی از ارز تخصیص یافته به واسطه بیش اظهاری انجام شده در مورد آیفون‌های رفرش و ریپک به جیب متخلفان می‌رود. این ورود گسترده ایفون و ایجاد امتیاز انحصاری برای صادرکنندگان به هیچ وجه نتوانسته شرایط بازار را تعدیل کند.

این موارد درحالی است که طی روزهای اخیر شاهد افزایش قیمت انواع تلفن همراه به ویژه تلفن‌های همراه پایین‌تر از 600 دلار نیز هستیم. هم اکنون برخی صادرکنندگان با توجه به کاهش فاصله ارز نیمایی تا ارز بازار غیر رسمی اقدام به واردات موبایلهای با ارزش زیر 600 دلار میکنند که این موضوع نیز با توجه به محاسبه نرخ ارز با قیمت آزاد اثر افزایشی قابل توجهی بر موبایلهای کلاس اقتصادی داشته است.