تازه‌ترین گزارش مرکز آمار، حاکی از کاهش نرخ مشارکت در 17 استان در بهار 1403 است. این نرخ در سایر استان‌ها نسبت به مدت مشابه در سال قبل افزایش یافته اما شدیدترین افزایش هم کمتر از 10درصد بوده است.

به گزارش اکوایران، تازه‌ترین گزارش مرکز آمار حاکی از آن است که در بهار امسال، نرخ مشارکت کل کشور نسبت به بهار سال گذشته تغییری نکرده و ثابت مانده است. با این حال، وقتی به هر استان به صورت مجزا نگاه شود نتایج متفاوتی حاصل می‌شود. این نرخ در 17 استان طی بهار امسال در مقایسه با بهار سال گذشته کاهش یافته و این کاهش در برخی استان‌ها بیش از 13درصد بوده است. این در حالی‌ست که نرخ مشارکت 14 استان بالا رفته اما شدیدترین افزایش هم کمتر از 10درصد بوده است.

داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که در بهار امسال، نرخ مشارکت کل کشور 41.2درصد بوده و از هر 100 نفری که در سن اشتغال بوده، تنها 41 نفر به صورت فعال در بازار کار حاضر بوده‌اند. این نتایج نشان می‌دهد که همچنان، بیش از نصف افراد در سن اشتغال در کل کشور به بازار کار ورود نکرده‌اند. این نرخ در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته ثابت مانده است.

از میان استان‌های کشور، تنها نرخ مشارکت یک استان از 50درصد فراتر رفته است. این نرخ در زنجان 51.5درصد برآورد شده که 9.2درصد از بهار سال گذشته نیز بالاتر است. بر این اساس، زنجان بالاترین نرخ مشارکت را بین سایر استان‌های کشور دارد. پس از آن، استان اردبیل با نرخ مشارکت 48درصدی قرار گرفته است. در رتبه سوم نیز، خراسان شمالی با نرخ مشارکت 46درصدی که 0.8درصد بالاتر از بهار سال گذشته است، جای دارد. در مقابل، کمترین نرخ مشارکت در بازار کار 31.7درصد بوده که متعلق به استان  کهگیلویه‌وبویراحمد است.

افت‌ و خیز مشارکت در بازار کار بهاره

نرخ مشارکت در بازار کار در 17 استان در بهار امسال نسبت به مدت مشابه در سال قبل کاهش یافته است. در مقابل، این شاخص برای 14 استان با افزایش روبه‌رو بوده و نرخ مشارکت کل کشور نیز بدون تغییر نسبت به بهار سال قبل باقی‌  

مانده است.

شدیدترین افزایش در نرخ مشارکت 13.6درصد بوده که مربوط به استان فارس است. نرخ مشارکت استان فارس با این کاهش شدید در بهار امسال به 37.3درصد رسیده است. پس از آن نیز استان‌های سمنان و سیستان‌وبلوچستان قرار گرفته‌اند که نرخ مشارکت آنها به ترتیب 6.2درصد و 5.5درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل افت کرده است. در مقابل، نرخ مشارکت زنجان بیش از سایر استان‌ها بالا رفته و رشد 9.2درصدی را شاهد بوده است.