سعید طالبی چابک 

 اینکه لاله‌های نارنجی در گروه خودشان به عنوان تیم سوم و پشت سر اتریش و فرانسه به مرحله بعدی رقابت‌های یورو صعود کردند، هواداران هلند را نسبت به ادامه مسابقات نگران کرد. تیمی که پیش از شروع رقابت‌ها با مصدومیت چند بازیکن خط هافبک خود مواجه شد و در مدت زمان کم باقی‌مانده تا بازی‌های یورو همین مساله برایش دردسرساز شد. هلندی‌ها که در سه بازی دور گروهی عملکرد امیدوارکننده‌ای را از خود نشان ندادند، در مصاف با رومانی همان‌طور که رونالد کومان در نشست خبری پیش از بازی اشاره کرده بود، هلند متفاوتی را نشان دادند.

در بازی هلند و رومانی که با حضور ۶۵ هزار تماشاگر در ورزشگاه آلیانس آره‌نای مونیخ برگزار شد، هلند ابتدا در دقیقه ۲۰ توسط کودی گاکپو جلو افتاد. شاگردان رونالد کومان در ادامه حملات دیگری را روی دروازه رومانی تدارک دیدند، ولی نتوانستند به گل دوم دست پیدا کنند. رومانی ترجیح می‌داد که تمرکزش را روی کارهای دفاعی و جلوگیری از بیشتر شدن اختلاف دو تیم در نیمه 

اول بگذارد. 

در نیمه دوم رومانیایی‌ها برای جبران نتیجه روی دروازه حریف فشار آوردند، اما این هلند بود که در دقیقه ۸۲ با ضربه دونیل مالن نتیجه دیدار را دو بر صفر کرد. هلند متفاوت کومان در ادامه یک گل دیگر هم توسط مالن به ثمر رساند که با یک پیروزی ارزشمند و مقتدرانه جلوی رومانی خودش را مجددا به عنوان یک مدعی برای رسیدن به فینال بازی‌ها مطرح کند. 

حالا ترک‌ها در ادامه ماجراجویی‌شان باید یک دیدار جذاب دیگر، این بار مقابل هلند رونالد کومان برگزار کنند. با توجه به عملکرد دو تیم تا به اینجا شاید بتوان شانس بیشتری برای هلند و یاران ویرجیل فن‌دایک قائل بود اما ترکیه مونتلا به هیچ وجه حریف از پیش بازنده‌ای نخواهد بود

در آخرین بازی مرحله یک‌هشتم نهایی مسابقات یورو ۲۰۲۴، اتریش و ترکیه در شهر لایپزیش به مصاف همدیگر رفتند و در نهایت این شاگردان وینچنزو مونتلا بودند که با نمایشی عالی در دفاع و حمله به پیروزی دو-یک رسیدند و راهی مرحله بعدی شدند.

در همان ابتدای بازی، این ترکیه بود که روی اولین حمله به گل اول رسید. در دقیقه یک روی ارسال کرنر و اشتباه بازیکنان اتریش، توپ مقابل دروازه به مریح دمیرال رسید و این بازیکن با ضربه‌ای محکم دروازه اتریش را باز کرد تا یکی از سریع‌ترین گل‌های تاریخ یورو را به ثمر رسانده باشد. ترکیه در همه بازی‌های خود نمایش دلچسبی ارائه داده و حتی در شکست مقابل پرتغال هم تا قبل از گل دوم پرتغالی‌ها روی آن اشتباه فاحش خط دفاعی و دروازه‌بان، عملکرد مثبتی داشت. در آن سو هم اتریش با عملکرد درخشانش در مرحله گروهی یکی از پدیده‌های یورو 2024 بود که به عقیده عده بسیاری می‌توانست در این سمت جدول شگفتی‌های بیشتری رقم بزند و به مراحل بالای جام برسد. شاگردان مونتلا اما عملکرد منسجمی در تمام خطوط داشتند و قدر آن گل زودهنگام را خوب دانستند. بازی در بیشتر دقایق نیمه اول بیشتر در میانه میدان دنیال می‌شد و بارها شاهد جنگ هافبک‌های دو تیم بودیم.

حضور آردا گولر، ستاره جوان رئال مادرید در ترکیب اصلی بازی با اتریش اتفاقی بود که در روند بازی کاملا تاثیرگذار بود. گولر جوان مثل یک بازیکن پخته در زمین در فضاسازی و حفظ توپ و انتقال بازی عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت و پاس گل دوم ترکیه را هم با ارسالی دقیق به دمیرال رساند. اتریشی‌ها پس از خوردن گل دوم فشار بیشتری روی دروازه ترک‌ها آوردند. یالاخره این فشارها نتیجه داد و اتریش فاصله را کم کرد.

پس از اینکه اتریش به گل رسید، ترکیه احساس خطر کرد و کاملا عقب کشید تا از گل برتری‌اش استفاده کند. این برنامه تیم مونتلا به خوبی جواب داد و شاگردان رالف رانگنیک نمی‌توانستند موقعیت جدی‌ای خلق کنند و مدافعان ترکیه به خوبی از دروازه‌شان محافظت می‌کردند.

جدی‌ترین موقعیت اتریش در دقایق پایانی مربوط به وقت‌های اضافه بود. جایی که ارسالی روی دروازه به بومگارتنر رسید اما ضربه سر او را گونوک با یک شیرجه تماشایی و بی‌نقص به زیبایی مهار کرد تا این ترکیه باشد که راهی مرحله یک‌چهارم نهایی می‌شود. ترکیه‌ای که در آلمان تماشاگران زیادی دارد و می‌شود آنها را میزبان دوم مسابقات دانست. آنها هرگز نتوانسته بودند در بازی‌های یورو از این مرحله در وقت‌های قانونی بازی صعود کنند و وینچنزو مونتلا توانست این موفقیت را برای ترکیه به ارمغان بیاورد.

حالا آنها در ادامه ماجراجویی‌شان باید یک دیدار جذاب دیگر، این بار مقابل هلند رونالد کومان برگزار کنند. مسابقه‌ای که برنده‌اش به جمع چهار تیم پایانی مسابقات خواهد رسید و با توجه به عملکرد دو تیم تا به اینجا شاید بتوان شانس بیشتری برای هلند و یاران ویرجیل فن‌دایک قائل بود اما ترکیه مونتلا به هیچ وجه حریف از پیش بازنده‌ای نخواهد بود.