رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت با تأکید بر فاصله توصیه‌ها با رفتار جامعه در برابر کرونا گفت: پس از توفیق نسبی در اواخر اسفند و فروردین که نتایج آن را با کاهش چشمگیر نمودار مبتلایان و تعداد موارد فوت در اردیبهشت ماه مشاهده کردیم. بخشی از جامعه و مسئولان دچار عادی‌پنداری شده و بازگشایی‌ها نیز همزمان انجام شد و به این عادی‌نمایی کمک کرد.

کیانوش جهانپور دیروز در نشست خبری پویش ملی همدلی با مدافعان سلامت که به صورت ویدیو کنفرانس از وزارت بهداشت برگزار شد، افزود:

نیازمند این هستیم که این پیام را به جامعه منتقل کنیم که عادی‌پنداری ایجاد شده مشکل ساز بوده و حتی برای ماه‌های آتی هم مشکل‌ساز خواهد بود. پویش «من ماسک می‌زنم» که از ابتدای تیر ماه شکل گرفت و بعد در اواسط تیر ماه استفاده از ماسک اجباری شد، در روزهای آتی نتیجه خود را نشان می‌دهد.

احتمال روند کاهشی در آمارهای کرونا از نیمه مرداد

جهانپور همچنین خبر داده است که به‌ احتمال‌زیاد از مرداد کشور روند کاهشی بیماری را طی خواهد کرد. به گفته او اگر پویش‌ها با مشارکت وسیع اجتماعی همراه نباشد، ممکن است در اواخر شهریور و ابتدای مهرماه به چند برابر این اعداد برسیم و ممکن است در ابتدای آبان با یک بحران انسانی در حوزه کرونا مواجه شویم. این موارد، اقدامات پیشگیرانه است که به تفاهم و تعامل مردم با دستگاه‌های اطلاع‌رسانی برگردیم. امروز بخشی از این هدف حاصل‌شده است و اکنون موارد ابتلا و به‌ویژه موارد فوت به یک ثباتی رسیده است که البته راضی‌کننده نیست و  انتظار داریم از میانه مردادماه روند کاهشی را شاهد باشیم.

تهران بیشترین ابتلای کادر پزشکی را دارد

مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی نیز در ادامه این نشست درباره استان‌هایی که مدافعان سلامت بیشترین میزان ابتلا به ویروس کرونا را داشته‌اند، گفت: در تهران ۶۵.۲۶ درصد بیشترین ابتلای مدافعان سلامت اتفاق افتاده است. حسین کرمانپور، افزود: ۱۳۸ نفر تاکنون در تهران شهید شده‌اند که بیشترین درصد فوتی‌ها مربوط به پزشکان عمومی است. وی با بیان اینکه جنگ با کرونا ادامه دارد؛‌ تصریح کرد: هر روز با صحنه‌های غم‌انگیزی در اورژانس مواجه می‌شویم و تاثیر آن روی جامعه پزشکی مثل جنگ و نبرد هشت ساله است. تمام جامعه پزشکی در خط مقدم نیازمند حمایت هستند و تفاوتی ندارد که این حمایت از طرف مردم و حاکمیت و ورزشکاران و صاحبان صنایع باشد.

موقع صحبت کردن ماسک بزنید

همچنین معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی در ادامه این نشست، گفت: ماسک زدن برای کسی که صحبت می‌کند واجب است. این‌که مسئولان ماسک را زیر چانه می‌برند و صحبت می‌کنند، صحیح نیست. زمان صحبت کردن نباید ماسک را برداشت. همچنین نباید به ماسک دست زد. نقد فراوانی در این زمینه وجود دارد. از مسئولان کشور نیز می‌خواهیم که هنگام صحبت کردن حتما ماسک بزنند. کرونا از طریق چانه منتقل نمی‌شود و باید ماسک روی بینی و دهان باشد. محمد جهانگیری  ادامه داد: موضوع دیگر، مباحث حمایتی است. شهدا و خانواده شهدای سلامت باید مورد حمایت قرار بگیرند. هرچند شهید خدمت بیان شده بود، اما خواسته اصلی ما این بود که این افراد شهید محسوب شوند. ایثارگری بالا و مظلومیت مثال زدنی در مورد این شهدا اتفاق افتاده است. این موارد را از بنیاد شهید پیگیری کرده‌ایم. ایثارگری این افراد باید به مردم گفته شود.