هندسه علیه شعر!

حضور تیمی مثل فرانسه در نیمه‌نهایی جام جهانی اصلا عجیب نیست اما بودن مراکش در این بازی، هیجان‌انگیز خواهد بود. هیچ کشوری در تاریخ قاره آفریقا قبل از این نتوانسته بود تا این مرحله به درخشیدن ادامه بدهد و یکی از چهار تیم نهایی این تورنمنت لقب بگیرد. مراکش تا اینجا اسپانیا و پرتغال را از جام خارج کرده و می‌خواهد همین بلا را سر فرانسه نیز بیاورد. فرانسوی‌ها هم دست به هر کاری می‌زنند تا برای دومین بار متوالی به فینال رقابت‌های جام جهانی برسند و شاید بعد از دهه‌ها، به اولین تیمی تبدیل شوند که از عنوان قهرمانی‌اش در جام جهانی دفاع کرده است.

آریا رهنورد

 

منطق و شگفتی

فرانسه، جام جهانی را با یک برد پرگل روبه‌روی استرالیا شروع کرد. آنها در همان شروع جام به تیمی تبدیل شدند که سیمای یک مدعی را نشان داده است. حتی مصدومان پرشمار هم نتوانستند راه این تیم را به طرف موفقیت سد کنند. خروس‌ها در بازی دوم هم در دقایق پایانی دانمارک را شکست دادند تا اولین تیمی باشند که صعودش از دور گروهی را قطعی کرده است. فرانسه این فرصت را داشت تا در بازی سوم به ترکیب اصلی‌اش استراحت بدهد و با نفرات ذخیره روبه‌روی تونس به میدان برود. این تیم که حتی گلر اصلی‌اش را در این نبرد به بازی نگرفته بود، برابر تونس شکست خورد اما باز هم به عنوان تیم صدرنشین به مرحله بعدی رسید تا در اولین بازی مقابل لهستان قرار بگیرد. خروس‌ها لهستان را نیز به سادگی شکست دادند و مشکلی برای رسیدن به جمع هشت تیم برتر جام نداشتند. اولین محک جدی این تیم اما روبه‌روی انگلیس رقم خورد. این درست همان‌جایی بود که تیم دشان عیار واقعی‌اش را نشان می‌داد. فرانسوی‌ها در این جدال، بازی نزدیکی با انگلیس داشتند و این تیم را هم شکست دادند. برای مراکش این جام با تساوی برابر کرواسی شروع شد. مراکشی‌ها در بازی دوم بلژیک را بردند تا در یک قدمی صعود قرار بگیرند. برد سوم روبه‌روی کانادا، این تیم را به عنوان صدرنشین یک گروه سخت به مرحله حذفی رساند. مراکش در اولین مسابقه حذفی با یکی از تیم‌های مدعی جام روبه‌رو شد. یک بازی نزدیک و دشوار با اسپانیا که در وقت‌های قانونی و اضافه با تساوی بدون گل تمام شد و سرانجام مراکشی‌ها با بردن در پنالتی‌ها به دور بعدی رفتند. این تیم در مسابقه بعدی با پرتغال روبه‌رو شد و هنر دفاعی‌اش را به نمایش گذاشت. مراکش با یک پرواز استثنایی، به گل اول برابر پرتغال رسید و تا پایان بازی به خوبی از این گل محافظت کرد تا به اولین تیم آفریقایی تاریخ جام جهانی تبدیل شود که خودش را به نیمه‌نهایی این تورنمنت می‌رساند.

فرانسه تا امروز هرگز روبه‌روی مراکش شکست نخورده است. هر پنج برخورد تاریخ دو تیم اما در نبردهای دوستانه شکل گرفته‌اند. آخرین برخورد این دو تیم اما مربوط به سال 2007 می‌شود و دو تیم در 15 سال گذشته دیگر هرگز با هم روبه‌رو نشده‌اند

رکراکی و دشان، آنها می‌مانند

این بازی، برخورد دو مربی است که به لحاظ جایگاه در موقعیت بسیار خوبی هستند. رکراکی با مراکش یک شاهکار تمام‌عیار انجام داده است. او برای اولین بار توانست این کشور را به یک‌چهارم نهایی جام جهانی ببرد و سپس با بردن این تیم به نیمه‌نهایی، به معنی واقعی کلمه معجزه کرد. البته در مورد میزان تاثیر رکراکی در این تیم، تردیدهایی وجود دارد. چراکه مراکش تا حدود صد روز قبل از شروع جام، با هلیل هودزیج به کار ادامه می‌داد و بدون شک این مربی نیز به لحاظ فنی تاثیر زیادی در موفقیت‌های مراکش داشته است. با این وجود، رکراکی به لحاظ روحی مراکش را در فرم بسیار خوبی قرار داده است. او سرمربی تیمی شد که چند ستاره‌اش قهر کرده بودند و اصلا رابطه خوبی با تیم ملی نداشتند. ستاره‌هایی که خواهان ترک مراکش و جدایی از این تیم بودند و حتی به بازنشستگی زودتر از موعد فکر می‌کردند. رکراکی اما کاری کرد که همه بازیکنان با تیم ملی آشتی کنند و مراکش با ترکیب کاملی به جام جهانی برسد. اتفاقی که حتی در دوره قبلی رقابت‌ها برای این تیم رخ نداده بود. او قدم‌های مثبتی برای این تیم برداشت و توانست خودش را به عنوان یک چهره شاخص در تاریخ فوتبال مراکش اثبات کند. در مقابل، دشان نیز نقشی تاریخی در فوتبال فرانسه دارد. او اولین چهره تاریخ فوتبال این کشور است که توانسته به عنوان بازیکن و سرمربی جام جهانی را فتح کند. قبل از شروع این جام صحبت از برکناری این مربی بود اما با این نمایش‌های درخشان از فرانسه، او حداقل برای دو سال دیگر روی نیمکت این تیم باقی خواهد ماند.

مراکش با یک پرواز استثنایی، به گل اول برابر پرتغال رسید و تا پایان بازی به خوبی از این گل محافظت کرد تا به اولین تیم آفریقایی تاریخ جام جهانی تبدیل شود که خودش را به نیمه‌نهایی این تورنمنت می‌رساند

11 علیه 11

روی خط دروازه، هوگو لوریس گزینه بدون جانشین فرانسوی‌ها به شمار می‌رود. بازیکنی که به تازگی رکورددار بازی در ترکیب تیم ملی فرانسه شده و در اردوی تیم نیز مورد تقدیر قرار گرفته است. در مرکز دفاع، واران و اوپامکانو دو بازیکن ثابت فرانسه هستند و ژولز کونده و البته تئو هرناندز نیز دو مدافع کناری تیم دشان به شمار می‌روند. تیمی که همیشه چهار دفاعه بوده و هیچ‌وقت به سراغ استفاده از سه مدافع نرفته است. کمی جلوتر از مهره‌های دفاعی فرانسه، آدریان ربیو و اورلین شوامنی بازی می‌کنند. دو هافبکی که در این جام عالی ظاهر شده‌اند. دمبله و امباپه وینگرهای سریع و خطرناک فرانسه در دو سمت هستند. گریزمن نیز پشت سر تنها مهاجم مرکزی تیم بازی می‌کند و اولیویه ژیرو نیز مهاجم نوک خروس‌ها به شمار می‌رود. حدس زدن ترکیب اولیه فرانسه کار دشواری نیست اما شکست دادن این تیم، بسیار سخت خواهد بود. در تیم مقابل هم یاسین بونو در نقش گلر ثابت به میدان می‌رود. مراکشی‌ها نیز با چهار دفاع فوتبال بازی می‌کنند. اشــــرف حکیمی در سمت راست خط دفاعی این تیم ظاهر می‌شود. یامیغ و سایس در مرکز دفاع به میدان می‌روند و به احتمال زیاد مزروعی بعد از یک جلسه غیبت، دوباره آماده بازی در سمت چپ خط دفاعی این تیم خواهد شد. اوناهی، آمرابات و عام الله نیز سه هافبک میانی مراکش هستند که در این جام عملکرد درخشانی داشته‌اند. حکیم زیاش و سوفیان بوفال در دو سمت خط حمله حضور دارند و یوسف النصیری نیز نزدیک‌ترین مهاجم تیم ملی مراکش به دروازه حریف است. آنها نیز ترکیب بسیار خوبی را در اختیار دارند و هم به لحاظ جسمی و هم به لحاظ روحی، در فرم بسیار خوبی هستند.

آمار چه می‌گوید؟

فرانسه تا امروز هرگز روبه‌روی مراکش شکست نخورده است. هر پنج برخورد تاریخ دو تیم اما در نبردهای دوستانه شکل گرفته‌اند. آخرین برخورد این دو تیم اما مربوط به سال 2007 می‌شود و دو تیم در 15 سال گذشته دیگر هرگز با هم روبه‌رو نشده‌اند. فرانسوی‌ها در این تورنمنت با یک حریف آفریقایی دیگر روبه‌رو شدند و شکست خوردند. آنها در دور گروهی نتیجه بازی با تونس را واگذار کردند. جالب است بدانید که در تاریخ رقابت‌های جام جهانی، هرگز سابقه نداشته که یک تیم در یک جام روبه‌روی دو تیم مختلف از قاره آفریقا شکست بخورد! این اولین نیمه‌نهایی تاریخ جام جهانی است که یک تیم آفریقایی از آن سهم دارد. مراکش اما به دنبال این است که به اولین تیم آفریقایی تاریخ فینال‌های جام جهانی تبدیل شود. برای این تیم رویایی و شگفتی‌ساز، هیچ چیز دور از دسترس نخواهد بود. این هفتمین نیمه‌نهایی تاریخ تیم ملی فرانسه در جام جهانی به حساب می‌آید. فرانسه سرنوشت عجیبی در دیدارهای نیمه‌نهایی داشته است. آنها در سه نیمه‌نهایی اول‌شان در این تورنمنت بازنده شدند و در سه نیمه‌نهایی بعدی به پیروزی رسیدند تا سرنوشت عجیبی در این جام داشته باشند. فرانسوی‌ها امیدوارند سرنوشت‌شان در این نیمه‌نهایی، شبیه سه نیمه‌نهایی آخر باشد. تا امروز هیچ بازیکنی نتوانسته در این جام دروازه مراکش را باز کند. تنها گل خورده مراکشی‌ها در این جام یک گل به خودی بوده است. مراکش در این تورنمنت چهار کلین شیت داشته است. تیم‌هایی که سابقه پنج کلین شیت در یک دوره از جام جهانی را داشته‌اند، موفق شده‌اند این جام را فتح کنند. ایتالیا در سال 2006 و اسپانیا در سال 2010 صاحب چنین رکوردی شدند و جام جهانی را نیز فتح کردند.