رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت: «بسیاری از اطرافیان دولت سیزدهم نیز از دولت سایه تبری می‌جویند. نمونه آن سخنرانیِ علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه بود که برای اولین بار از برجام در سازمان ملل به عنوان یک ابتکار موفق و خوب نام برد در حالی که دست و پایش نمی‌لرزید که به معنای برائت از دولت سایه بود!»

حشمت‌الله فلاحت پیشه در گفت‌وگو با خبرآنلاین، با بیان اینکه عملکرد دولت سایه به معنای از دست دادن فرصت احیای برجام و قرار گرفتن در لیست سیاه FATF بود، تصریح کرد: اولین کاری که دولت آقای پزشکیان باید انجام دهد این است که یک فهرست منطقی از خسارات وارد شده به کشور از ناحیه تحریم و قرار گرفتن در لیست سیاه FATF ارائه دهد.

به گفته وی، پزشکیان باید دستگاه‌های مسئول در وزارت خارجه و وزارت اقتصاد و حتی بانک مرکزی را موظف کند و به طور دقیق اعلام کنند که تداوم تحریم و قرار گرفتن در لیست سیاه FATF چه آسیب‌هایی را متوجه منافع ملت کرده است این موضوع حتما باید انجام شود و بعد از این کار برای پایان دادن به این تحریم‌ها و خروج از لیست سیاه، اقدامات لازم صورت گیرد. 

عدم پیوستن به FATF یعنی کار با دلالان!

این تحلیلگر سیاسی یادآور شد: با توجه به اینکه شعار اصلی دولت آقای پزشکیان، شفافیت است این شفافیت باید شکل بگیرد چه در قالب FATF داخلی و چه خارجی. واقعیتی که وجود دارد این است که اگر ایران بخواهد در اقتصاد خارجی اش صاحب نقش باشد نیازمند پیوستن به کنوانسیون های FATF است طبیعتأ در دولت آقای پزشکیان، خروج از لیست سیاه FATF در دستور قرار می گیرد.

فلاحت‌پیشه ادامه داد: در واقع آنچه که تحت عنوان FATF داخلی مطرح شده به هیچ وجه کارایی نداشته است. به عنوان مثال، در حال حاضر فقط ۳۲ درصد از نهادها و دستگاه‌های دولتی در سامانه پاکنا حضور دارند یعنی نظام انعقاد قرارداد و پرداخت حقوق و مزایای آنها در این سامانه ثبت شده است علت عدم ثبت نیز تا حدود زیادی ناشی از تخطی های صورت گرفته است. به عنوان مثال آخرین گزارش در این باره نشان می دهد که فقط یکی از شرکت های میانیِ نفتی صدها میلیارد تومان تخطی از قانون پرداخت‌ها داشته است یعنی پاداش هایی را پرداخت کرده که فراتر از مقرره‌های قانونی بوده است و ده قرارداد را بدون رعایت تشریفات منعقد کرده است بنابراین این وضعیت در زمان دولتی شکل گرفت که ادعای شفافیت داشت.

به گفته وی، پزشکیان زمانی می‌تواند شعار شفافیت را عملی کند که صددرصد نهادهای دولتی و عمومی در سامانه پاکنا حضور داشته باشند یعنی هر ایرانی به طور مشخص می تواند بدون هیچ‌گونه منع و فیلتری بداند که در شرکت ها و دستگاه های دولتی، مقامات و منصوبان آن شرکت‌ها چقدر حقوق دریافت می‌کنند و چه مزایایی دارند و قراردادها چگونه منعقد می‌شود کما اینکه در حال حاضر ۳۲ درصد از این دستگاه‌ها این کار را انجام می‌دهند.

فلاحت پیشه افزود: البته این وضعیت در داخل است در عرصه خارجی واقعیتی که وجود دارد این است که تا زمانی که ایران در لیست سیاه FATF قرار دارد دولت ایران مجبور است با دلالان کار کند این دلالان نیز داخلی و خارجی هستند معنای کلی عدم پیوستن به FATF این است یعنی کار کردن با دلالان.

این تحلیلگر سیاسی تأکید کرد: تداوم حضور در لیست سیاه FATF فقط خواست دلالان و کاسبان تحریم است که آقای پزشکیان به طور قطع، با توجه به پیشرفت‌های قدرتمندی که در کنوانسیون‌های پالرمو و سی اف تی وجود دارد باید این مشکل را حل کند در غیر این صورت نمی‌تواند ادعای شفافیت داشته باشد.