تماشای نام «محمدرضا اخباری» در فهرست اصلی تراکتورسازی روبه‌روی ماشین، حقیقتا حیرت‌آور بود. معلوم نیست گلری که پس از مدت‌ها به تیم ملی دعوت شده، چطور کیلومترها دورتر از اردوی تیم ملی برای تیم باشگاهی‌اش به میدان رفته است. لابد از نگاه فدراسیونی‌ها، نبرد هر دو تیم زنوزی در لیگ برتر آنقدر حساسیت داشته که چاره‌ای به جز ترک اردوی تیم ملی توسط اخباری نبوده است! جالب اینکه رسول خطیبی و تیمش حتی روبه‌روی تیم آخر جدولی لیگ برتر هم، این چنین بازیکنان‌شان را از تیم ملی پس می‌گیرند. شاید هم نفوذ مالک باشگاه تراکتور روی فدراسیون آنقدر زیاد است که چاره‌ای به جز موافقت با درخواست آنها وجود ندارد. ظاهرا در فدراسیون و روی نیمکت تیم ملی، هیچ‌کس حواسش را به حساسیت فوق‌العاده این روزها ندوخته است. اگر دراگان اسکوچیچ نمی‌داند، لازم است به او یادآوری کنیم که تیم ملی با همه ستاره‌ها در یک قدمی حذف شدن از رقابت‌های مقدماتی جام جهانی آن هم در همان مرحله نخست است. شاید معتقد باشید که غیبت اخباری به عنوان «گلر چهارم» در اردو اصلا مهم نیست اما در این شرایط اگر اخباری در جریان همین سفر به تبریز و سپس بازگشت به کیش به ویروس کرونا مبتلا شود و چند ستاره تیم را مبتلا کند، به سادگی همه رویاهای تیم ملی را به باد خواهد داد. برای یک لحظه تصور کنید چنین اتفاقی در دوران کارلوس کی‌روش رخ می‌داد. آن فوتبالیستی که تیم باشگاهی‌اش را به تیم ملی ترجیح داده بود، دیگر تا آخر عمر ورزشی‌اش نمی‌توانست زیر نظر کارلوس کی‌روش به میدان برود. ظاهرا دراگان اسکوچیچ اما ترجیح می‌دهد همه چیز را با لبخند رد کند و دشواری اوضاع را چندان جدی نگیرد. این اتفاق حتی در یک تیم ملی آماتور هم رخ نمی‌دهد.

 اگر حضور اخباری تا این اندازه برای باشگاه تراکتور اهمیت داشت، بهتر بود باشگاه مانع پیوستن این سنگربان به تیم ملی می‌شد. ستاره‌هایی مثل رشید مظاهری و حامد لک هم آماده بودند تا با تمام قدرت در خدمت تیم ملی باشند. جالب اینکه رییس فدراسیون فوتبال، اخیرا تاکید داشته که همه چیز را طبق برنامه مدنظر اسکوچیچ انجام داده و این مربی اصلا درخواست بازی دوستانه از فدراسیون نداشته است. باورنکردنی است که دراگان، چنین قمار بزرگی را بر سر موقعیتش در تیم ملی انجام می‌دهد. شاید هم این جایگاه آنقدر از او بزرگ‌تر است که این مربی اصلا نمی‌داند باید در این شرایط حساس، چه تصمیمی بگیرد.

همزمان با دست و پا زدن تیم ملی برای صعود به مرحله بعدی در چهار مسابقه سرنوشت‌ساز، ژاپنی‌ها از همین هفته صعودشان را به مرحله بعدی قطعی کرده‌اند. آنها اما حاضر به استفاده از نفرات دوم نیستند و همچنان می‌خواهند برای رسیدن به هماهنگی بیشتر، از همه نفرات اصلی‌شان استفاده کنند. با این روند اگر تیم ملی به مرحله بعدی مقدماتی برسد هم نباید امید چندانی به صعود داشته باشد. فاصله ایران با برخی قدرت‌های قاره رفته رفته آنقدر زیاد شده که شاید رفتن به جام جهانی قطر، به تدریج رویایی دست‌نیافتنی برای فوتبال ایران به حساب بیاید.