بحران آب در ایران یکی از مشکلاتی است که مستقیما زیست شهروندان را هدف قرار می‌دهد. توجه نکردن به مشکلات تهیه آب شرب و شرکت‌های آب‌شیرین‌کن، این بحران را دوچندان خواهد کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، علاوه بر کمبود منابع آبی و کاهش بارندگی، مشکل شور بودن آب دریاهای شمال و جنوب ایران نیز از بحران‌های اساسی در زمینه آب مصرفی است. نبود آب شرب در بسیاری از مناطق کویری ایران نیز بحران تامین آب در کشور را دوچندان کرده است. یکی از راهکارهای ارائه‌شده در این زمینه، استفاده از تجهیزات آب‌شیرین‌کن صنعتی است که می‌تواند آب شور دریا را قابل شرب کند.

بنا بر گزارش اتاق ایران، کاهش سطح سرمایه‌گذاری در حوزه آب‌شیرین‌کن‌ها به دلیل توجیه‌پذیر نبودن پروژه‌ها، انباشت مطالبات سرمایه‌گذاران در این صنعت از سال ۱۴۰۰، کاهش ردیف بودجه اعتبارات خرید تضمینی آب در سال جاری تا رقم ۲۸۵۰ میلیارد تومان، مشکل در بازپرداخت تسهیلات دریافتی از صندوق توسعه ملی به دلیل تغییر مبنای محاسبه نرخ ارز،  تغییر گروه کالایی تجهیزات موردنیاز آب‌شیرین‌کن از گروه ۲۱ به ۲۶ و قرار گرفتن آنها در کنار کالاهای لوکس که موجب گران شدن تجهیزات وارداتی موردنیاز این صنعت شده است، از جمله چالش‌هایی هستند که از سوی فعالان صنعت آب‌شیرین‌کن مطرح می‌شود.تجهیزات آب‌شیرین‌کن‌ها در زمینه کالای لوکس طبقه‌بندی شده‌اند و همین موضوع مشکل تامین مالی این بخش را دو چندان کرده است. تغییر اولویت گروه کالایی تجهیزات آب‌شیرین‌کن‌ها و تخصیص به موقع ارز موردنیاز، از مواردی است که در این زمینه باید در دستور کار قرار بگیرد.کمبود آب مسئله جدی ایران است. وزارت نیرو در راستای تامین آب شرب باید اقدامات اساسی را در دستور کار قرار دهد و راه فعالیت را برای آب‌شیرین‌کن‌سازان هموار کند. توجه نداشتن به این موضوع مهم، ایران را در آستانه قطعی آب گسترده قرار خواهد داد. لزوما واگذاری مسئله آب‌شیرین‌کن‌ها به بخش خصوصی و توجه نداشتن به مشکلات سرمایه‌گذاران این حوزه، بحران تامین آب شرب را حل نخواهد شد.انتظار آن است که اصلاح نظام قیمت‌گذاری مبنی بر ارز نیمایی مهم‌ترین موضوعی باشد که در دستور کار قرار بگیرد. چرا که واردات تجهیزات این حوزه به دلیل حیاتی بودن آن، نباید جزو کالاهای لوکس طبقه‌بندی شود. تغییر گروه کالایی و اختصاص ارز به این حوزه، شاید بتوان راهکار کوتاه‌مدتی برای مشکل تامین آب شرب باشد.