در حالی‌که طبق آمار در سال 1401 بیش از 30 میلیون ایرانی زیر خط فقر بودند و دولت سیزدهم مدعی شد که با افزایش میزان یارانه، 6.5 میلیون نفر از این افراد از خط فقر خارج شده‌اند، حال یک مقام دولتی در آستانه پایان کار دولت سیزدهم، مدعی شده که فقط 16 میلیون ایرانی زیر خط فقر وجود دارند.

به گزارش توسعه ایرانی، معاون امور رفاهی و اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز گذشته گفت: در دولت سیزدهم به معیشت مردم توجه ویژه‌ای شد، چراکه تورم و تحریم‌های بی‌رحمانه باعث ایجاد تنگناها شد و به همین دلیل دولت به دنبال کمک به صورت‌های مختلف بود. مهمترین طرح، کالابرگ بود که در راستای آن شبکه ملی اعتبار شکل گرفت تا رفتارهای اعتباری را برای مردم تعریف کند. 

به گفته علیرضا عسگریان، در این طرح بیش از یک میلیون و ۶۰۰هزار تن مواد غذایی طی سه ماه جابه‌جا شد و همین موضوع نشان داد که کشور از نظر موضوع غذا و کالاهای اساسی، امنیت بالایی دارد. وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه پایگاه رفاه ایرانیان کار شناسایی فقرا که در نوع خود بی‌نظیر بود را انجام داد، افزود: براساس داده‌های پایگاه رفاه ایرانیان، میزان فقرا مشخص شد و مشخص کرده که این افراد چه کسانی هستند. ۱۶ میلیون نفر زیر خط فقر هستند و ۶ میلیون نفر آنها در دستگاه‌های حمایتی و دارای شناسنامه و مددجو هستند.

عسگریان افزود: همچنین از ابتدای دولت سیزدهم به دنبال نظام فراگیر بیمه‌ای بودیم که در نظام چندلایه دیده شد اما پیش از آن که این نظام به قانون تبدیل شود، طرح بیمه فراگیر خانوار ایرانیان مطرح شد که تا انتهای سال ۱۴۰۲ حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار خانوار بیمه شدند که اقدام شایسته‌ای است. 

وی با بیان اینکه یکی از شاخص‌های ما برای اشتغال بیمه اجباری افراد است، گفت: اکنون ۱۶ میلیون و ۳۸۰هزار نفر تحت پوشش بیمه اجباری قرار گرفتند و پوشش بیمه‌ای ۴درصد افزایش پیدا کرد.