رئیس اسبق کمیسیون امنیت ملی مجلس:
گره زدن تصویب کنوانسیونهای FATF به نتیجه مذاکرات اشتباه بود

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس دهم اظهار کرد: از ابتدا وابسته کردن کنوانسیونهای FATF به نتیجه مذاکرات اشتباه بود چراکه حدود ۱۵ شرط قوی در کنوانسیونهای FATF گنجانده شده است که عملا این امکان را به کشور میدهد که به رغم شرایط تحریم بتواند از لیست سیاه خارج شود؛ اما این تاخیر به حدی رسیده است که حتی اگر الان ایران کنوانسیونها را تصویب کند، با شرایط بینالمللی موجود امکان خروج از لیست سیاه دشوار است.
حشمتالله فلاحتپیشه در گفتوگو با اقتصاد24، در پاسخ به اینکه درصورت رسیدن ایران و آمریکا به یک توافق، چگونه نپیوستن ایران به FATF میتواند مانع حضور سرمایهگذار خارجی در کشور شود؟، گفت: «به عنوان کسی که کنوانسیونهای FATF در زمان ریاست بنده در کمیسیون امنیت ملی مجلس تصویب شد، معقدم ۶ سال تاخیر در تصویب کنوانسیونهای FATF خسارات زیادی را به کشور وارد کرده است، به طوری که حتی برخی از مسئولان کشور اعلام کردند که ۳۰ درصد ارزش پول ملی ایران از بین رفت. زمانی که ایران در لیست سیاه FATF قرار گرفت بدین معناست که بخش اعظم مبادلات خارجی ما با دلالها صورت میگیرد، چون بانکهای دنیا حق ندارند با کشوری همکاری کنند که در لیست سیاه قرار دارد و این جزو مقررات FATF است.
او افزود: اکنون ما با شرایطی مواجه هستیم که کشور تصمیم گرفته است تنشهای خارجی خود را کم کند و به طور مشخص مذاکرات هستهای خوب پیش میرود. در سمت دیگر دولت پزشکیان در زمینه توسعه، بدون جذب حداقل سرمایه، در این زمینه با شکست مواجه خواهد شد. موضوع سوم این است که همواره این سوال در جامعه وجود داشته است که چرا مردم در ایام تحریم خسارات را تحمل میکنند ولی در ایامی که تحریمها کاهش پیدا میکند، آثار مثبت اقتصادی آن در زندگی مردم دیده نمیشود؟ بخشی از پاسخ این پرسش در مسئله FATF خلاصه میشود. FATF یعنی شفافیت مالی، یعنی مردم ایران حق دارند بدانند پولشان در کجا
هزینه میشود.
این کارشناس ضمن بیان اینکه اگر کشور موفق به حل تنشهای خارجی شود امکان سرمایهگذاری خارجی در ایران فراهم میشود، تاکید کرد: بدون FATF هیچ شرکتی در دنیا نمیتواند سرمایه خود را به ایران منتقل کند. حتی راهکارهایی که ایران برای پیوستن به اقتصاد شرق و غیرغربی پیش گرفته است، مانند عضویت در بریکس و شانگهای با منع مواجه شد و چین هم نمیتواند در شرایطی که ایران در لیست سیاه قرار دارد، همکاریهای گسترده اقتصادی داشته باشند. فلاحتپیشه با اشاره به مسئله عدم شفافیت مالی در کشور، مطرح کرد: موضوع دیگر منابع مردم است. واقعیت این است که در ایام تحریم این مردم هستند که آسیب تحریمها را متحمل میشوند ولی زمانی که توافق صورت میگیرد نه تنها مشکلات اقتصادیشان حل نمیشود بلکه ادامه پیدا میکند. به عبارتی دیگر یکی از مشکلات اقتصاد ایران عدم شفافیت در توزیع بودجه و هزینهکرد منابع است.
او همچنین درباره طرح FATF داخلی، عنوان کرد: معتقدم طرح موضوع FATF داخلی تنها بهانهای است برای توجیه بیتدبیری در این زمینه، چراکه اگر ساز و کارهای مالی شفافیت داخلی جواب میداد، این همه اختلاسهای میلیاردی در کشور صورت نمیگرفت. از این رو راهکار این است که ایران به شفافیت بینالمللی بپیوندد تا مردم بدانند که پول آنها در کجا هزینه میشود.
این نماینده ادوار مجلس در پاسخ به اینکه چرا مجمع تشخیص تصویب لوایح مرتبط با FATF را به نتیجه مذاکرات گره زد؟، بیان کرد: باید بپذیریم که آنچه در هزینهکرد منابع کشور اهمیت دارد، ملت ایران است. مطابق قانون اساسی وظیفه دولت این است که منابع کشور را برای مردم کشور هزینه کند و هرگونه مانع در این راه باید برداشته شود. پیوستن به FATF، هم بسیاری از موانع را برمیدارد و هم گردش مالی را شفاف میکند. از این رو مجمع تشخیص مصلحت نظام نمیتواند ۶ سال تاخیر خسارت بار خود در تصویب کنوانسیونهای FATF را توجیه کند.
دیدگاه تان را بنویسید