رامتین موثق

مدتی است که مسئولان دائم درباره افزایش مصرف بنزین هشدار می‌دهند و روند مصرف هم تصاعدی رو به افزایش است؛ این رویه نگران‌کننده است زیرا تجربه نشان داده که اظهاراتی اینچنین، مقدمه افزایش قیمت بنزین در ایران تلقی می‌شود.

نماینده اسبق مجلس در گفت‌وگو با «توسعه ایرانی»: وقتی پالایشگاه جدیدی تاسیس نمی‌کنیم و پالایشگاه‌ها ارتقا پیدا نمی‌کنند، وقتی نمی‌خواهیم کار خوب انجام دهیم، معجزه هم رخ نمی‌دهد به گونه‌ای که چون ذخایر زیادی داریم پس حتما بتوانیم تمام نیازهای سوختی کشور را تامین کنیم

در ۲۰ روز سفرهای نوروزی (از ۲۵ اسفند ۱۴۰۳ تا ۱۴ فروردین ۱۴۰۴) در مجموع ۲ میلیارد و ۶۹۷ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر بنزین در ایران مصرف شد که این حجم مصرف در ایام نوروزی بی‌سابقه بوده است. در این حالت علیرضا آرمان مقدم، معاون اجرایی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، نیز اعلام کرده است که روزانه 9 میلیون لیتر بنزین به کشور وارد می‌شود! 

فرقی ندارد بر کجا دست بگذاریم؛ در برق؟ در میادین گازی مشترک که آنها را توسعه ندادیم و همسایگان از ما پیشی گرفته‌اند؟ در زیرساخت‌ها هم همین وضع برقرارست، تهران را که اکنون می‌بینم یاد ۴۵ سال پیش پکن و دهلی‌نو می‌افتم زیرا آن زمان این شهرها پر از موتورسیکلت و دوچرخه بود چون وضع زیرساختی و منابع و امکانات خوب نبود اما اکنون زیرساخت‌ها را درست کردند ولی در تهران زیرساخت‌های حمل‌ونقل شهری بد و فاجعه‌بار است 

برای بررسی جوانب واردات بنزین و احتمال افزایش قیمت آن، «توسعه ایرانی» گفت‌وگویی با یکی از کارشناسان این حوزه داشته که مشروح آن از نظر می‌گذرد.

از خام‌فروشی نفت فاصله نگرفتیم

رئیس هیات مدیره انجمن شرکت‌های حفاری و خدمات فنی نفت و گاز ایران و نماینده سابق مجلس در گفت‌وگو با «توسعه ایرانی»، در واکنش به واردات بنزین توسط ایران، اظهار کرد: با توجه به اینکه جزو بزرگترین دارندگان ذخایر نفت و گاز، هستیم، اگر هر کشور دیگری متوجه شود که چنین کشوری با چنین منابعی، با تاریخ ۱۲۰ سال کشف و حفاری، فرآورده‌های نفتی خود را از خارج وارد می‌کند، جای سوال است و شاید باور نکند.

هدایت‌الله خادمی درباره علت تبدیل شدن ایران به واردکننده بنزین تصریح کرد: وااسفا که به‌رغم توصیه‌های بسیاری از افراد، از جمله شخص رهبری، از خام‌فروشی فاصله نگرفتیم و سعی نکردیم نفت خام را به فرآورده‌های باارزش تبدیل کنیم.

او افزود: برای اینکه نفت خام را ارزان و مفت نفروشیم، تک‌محصولی نباشیم تا تحریم‌ها اثرگذاری کمتری داشته باشند، باید این نفت خام را به فرآورده‌های باارزش دیگر از جمله بنزین، بنزین هواپیما، گازوییل و سایر تبدیل کنیم و در آن زمان است که ارزش افزوده زیادی داریم.

 خادمی ادامه داد: برای کشوری مثل ایران زشت است که به واردات فرآورده‌های نفتی وابسته باشد زیرا پتانسیل بسیاری برای تولید داریم.

به گفته این کارشناس حوزه انرژی، اگر همین نفت خام را به بنزین تبدیل کرده بودیم، حداقل نیاز همسایگان خود را می‌توانستیم برطرف کنیم تا در زمان تحریم، صادرات و درآمد خوبی داشته باشیم.

خادمی تاکید کرد: اما این کار را نکردیم و بالاخره معجزه که نمی‌شود؛ وقتی پالایشگاه جدیدی تاسیس نمی‌کنیم و پالایشگاه‌ها ارتقا پیدا نمی‌کنند، وقتی نمی‌خواهیم کار خوب انجام دهیم، معجزه هم رخ نمی‌دهد به صورتی که چون ذخایر زیادی داریم پس حتما بتوانیم تمام نیازهای سوختی کشور را تامین کنیم.

او خاطرنشان کرد: چنین روندی باعث شد که نفت خام را ارزان بفروشیم و بعد فرآورده‌های آن را از کشورهایی که اصلا نفت ندارند، بخریم زیرا این کشورها نفت ما را می‌گیرند و آن را به فرآورده‌های نفتی تبدیل می‌کنند.

هدایت‌الله خادمی: پتروشیمی‌ها سوخت مفت می‌گیرند و آن را به متانول مفت تبدیل می‌کنند که خود متانول یک ماده اولیه است و آن را ارزان‌ به خارج کشور می‌فرستیم. آن کشورها هم صنایع پایین‌دستی تبدیل این متانول را به فرآورده‌های باارزش دارند و همان فرآورده‌هایی که از متانول تولید می‌کنند با قیمت بسیار گزاف به ما می‌فروشند. درواقع مدیریت ما جفت‌پا در منابع کشور رفته‌ است! به همین دلیل است که می‌بینیم در همه زمینه‌ها با بحران مواجه شده‌ایم

جفت‌پا رفتن مدیران در منابع کشور!

رئیس هیات مدیره انجمن شرکت‌های حفاری و خدمات فنی نفت و گاز ایران ادامه داد: پتروشیمی‌ها هم که سوخت ارزان دریافت می‌کنند، در این حالت این سوخت ارزان را باید به فرآورده‌های باارزش تبدیل کنند و بعد صنایع پایین‌دستی مربوط به آن فرآورده‌ها باید در کشور باشد تا شغل و ارزش افزوده آن برای ایران باشد اما پتروشیمی‌ها سوخت مفت می‌گیرند و آن را به متانول مفت تبدیل می‌کنند که خود متانول یک ماده اولیه است و آن را ارزان‌قیمت به خارج کشور می‌فرستیم. آن کشورها هم صنایع پایین‌دستی تبدیل این متانول را به فرآورده‌های باارزش دارند که هم شغل و درآمد ایجاد می‌کنند و هم همان فرآورده‌هایی که از متانول تولید می‌کنند با قیمت بسیار گزاف می‌فروشند.

به گفته خادمی، دلیل رواج چنین روندی نوع مدیریت کشور است که جفت‌پا در منابع رفته و به همین دلیل است که می‌بینیم در همه زمینه‌ها با بحران مواجه شده‌ایم.

او درباره بحران‌ها یادآور شد: فرقی ندارد بر کجا دست بگذاریم؛ در برق؟ در میادین گازی مشترک که آنها را توسعه ندادیم و همسایگان از ما پیشی گرفته‌اند؟ در زیرساخت‌ها هم همین وضع برقرارست، تهران را که اکنون می‌بینم یاد ۴۵ سال پیش پکن و دهلی‌نو می‌افتم زیرا آن زمان این شهرها پر از موتورسیکلت و دوچرخه بود چون وضع زیرساختی و منابع و امکانات خوب نبود اما اکنون زیرساخت‌ها را درست کردند ولی در تهران انقدر زیرساخت‌های حمل‌ونقل شهری بد است که می‌بینید سر یک چراغ قرمز چه فاجعه‌ای رخ می‌دهد.

این نماینده سابق با بیان اینکه هیچ‌کجا نیست که بگوییم مدیریت خوبی داشته است، تاکید کرد: گرفتار کمپلکسی از مشکلات شده‌ایم و دست روی هرچیز که می‌گذاریم مشکل دارد و نمی‌توانیم یکجا را مثال بزنیم که سالم کار می‌کند.

ناکارآمدی‌ها را گردن مردم می‌اندازیم

خادمی درباره احتمال افزایش قیمت سوخت به بهانه واردات بنزین نیز گفت که مسئولین در حال تلاش برای افزایش قیمت بنزین هستند.

او افزود: بحث اینست که همه دولتمردان چندده سال گذشته، به جای تولید انبوه یک کالا که هزینه تولید آن کاهش پیدا کند و بعد به مردم بفروشند، ناکارآمدی خود را روی سر مردم ریختند.

ما ناکارآمدی خود را گردن مردم می‌اندازیم و کسی هم پاسخگو نیست و وزرا هم فقط چهار سال می‌مانند و بعد می‌روند. مگر ما نبودیم که چند سال پیش گفتیم زمستان سخت اروپا پدر آنها را درمی‌آورد، پس چه شد؟ پدر خودمان که درآمد! راه مدیریت انرژی در ایران کاهش مصرف نیست، کشور به انرژی نیاز دارد و باید مصرف کند ولی مسئولان فقط سعی بر کاهش این مصرف دارند و انرژی مردم را قطع می‌کنند تا مردم به دنبال شمع و ژنراتور و چراغ موشی و ... بروند

این تحلیلگر مسائل انرژی درباره دعوت مردم به مصرف کم بیان کرد: وضع به صورتی است که منابع زیرزمینی را استفاده نمی‌کنند و کشورهای همسایه از آن بهره‌مند می‌شوند و به مردم می‌گویند که بیشتر از این نمی‌توانیم توسعه بدهیم و «همینه که هست» و شما کم مصرف کنید! آخر کم مصرف کردن کیفی است، چقدر باید کم مصرف کنند؟ برای چه باید کم مصرف کنند؟ مگر می‌شود کشوری کم انرژی مصرف کند اما توسعه پیدا کند؟

خادمی با اشاره به ضدیت توسعه با کم مصرف کردن انرژی، ادامه داد: چین، آلمان و ... بیشترین انرژی را در دنیا مصرف می‌کنند چون توسعه پیدا کرده‌اند، چون کارخانه و صنعت ایجاد می‌کنند و آن صنعت نیازمند انرژی است اما در کشور ما می‌بینیم که تابستان تعطیلیم، زمستان تعطیلیم، پارسال که پاییز هم تعطیل بودیم و امیدواریم که دولت‌ها فقط بتوانند در بهار مدیریت کنند که ببینیم امسال بهار هم چگونه پیش می‌رود.

به اعتقاد او، حال تولید و صنعت در ایران خوب نیست و چون تولید سوخت هم به دلیل ناکارآمدی کاهش پیدا کرده، به مردم می‌گویند کم مصرف کنند اما به صنایع چه باید بگوییم؟

رئیس هیات مدیره انجمن شرکت‌های حفاری و خدمات فنی نفت و گاز ایران در نقد برخی که اعتقاد به پایین بودن قیمت بنزین در ایران دارند، گفت: برخی می‌گویند هزینه و قیمت سوخت در کشور پایین است، این حرف‌ها حرف‌های کارشناسانه نیست. در دنیا هزینه تولید یک بشکه نفت چند برابر ایران است اما به این دلیل که تجهیزات آنها ارتقا یافته است و دستمزدهای آنچنانی می‌دهند و بنابراین هزینه تولید یک بشکه بالا می‌رود می‌توانند قیمت را افزایش دهند از آن طرف حقوق ۵ هزار دلار یک حقوق عادی است اما در ایران با حقوق 200 دلاری چگونه می‌خواهند زندگی کنند وقتی قیمت سوخت بر بسیاری از کالاهای مصرفی هم تاثیرگذار است؟

تامین برق توسط انرژی اتمی به اندازه یک‌سوم نیروگاه عادی!

خادمی در ادامه ادعای مصرف زیاد سوخت توسط مردم را اشتباه بزرگ و دروغ خواند و توضیح داد: در دنیا سبد انرژی متنوع است و اینطور نیست که فقط گاز به خانه‌ها برده باشند، انرژی آنها از جای دیگر مانند خورشید و انرژی اتمی تامین می‌شود اما انرژی اتمی ما ۶۰ سال است که ۱۰۰۰ مگاوات برق می‌دهد که به اندازه یک‌سوم یک نیروگاه عادی است.

او تصریح کرد: ما ناکارآمدی خود را گردن مردم می‌اندازیم و کسی هم پاسخگو نیست و وزرا هم فقط چهار سال می‌مانند و بعد می‌روند. مگر ما نبودیم که چند سال پیش گفتیم زمستان سخت اروپا پدر آنها را درمی‌آورد، پس چه شد؟ پدر خودمان که درآمد!

این کارشناس افزود: راه مدیریت انرژی در ایران کاهش مصرف نیست، کشور به انرژی نیاز دارد و باید مصرف کند ولی مسئولین فقط سعی بر کاهش مصرف دارند و انرژی مردم را قطع می‌کنند تا مردم به دنبال شمع و ژنراتور و چراغ موشی و ... بروند.

خنثی کردن آثار رفع تحریم‌ها با نحوه عملکرد مدیران!

خادمی در جمع‌بندی سخنان خود اظهار کرد: اعتقادم بر اینست که باید خودمان بنزین را تولید کنیم.

او ادامه داد: مسئله اول تولید است اما گریبان کسی را هم برای این ناکارآمدی‌ها نمی‌گیرند. به خصوص از ۱۲ سال گذشته وضعیت بدتر شده و چند وزیر این دوره باید محاکمه شوند و اگر کسی ترک فعل او ثابت شد، باید با او برخورد شود. اگر دو نفر محاکمه شوند دیگر کسی با پارتی‌بازی پست‌های مدیریتی را اشغال نمی‌کند چون می‌دانند کسی آنها را بازخواست خواهد کرد.

این نماینده اسبق مجلس در پایان خاطرنشان کرد: اگر ارتباط ما با دنیا هم عالی شود با وضعیت مدیران فعلی اتفاق خاصی نمی‌افتد مگر اینکه خودشان بیایند و کشور را به دستشان بگیرند و با منابع کشور ما هر کاری دلشان می‌خواهد بکنند!