طبق اطلاعات منتشر شده، قیمت نان در 10 استان کشور 25 درصد افزایش داشته است. این افزایش قیمت به دلیل افزایش هزینه‌های نانوایی‌ها ازجمله حقوق و دستمزد، اعمال شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، در نانوایی‌های سنتی، 80 درصد قیمت نان توسط یارانه‌هایی که از سوی دولت برای این بخش در نظر گرفته شده پرداخت می‌شود. مردم تنها 20 درصد قیمت نان را پرداخت می‌کنند. در واقع، قیمت واقعی نان 4 تا 5 برابر قیمت فعلی آن است که با یارانه‌های دولتی تلاش شده تا نان با قیمت کمتری در اختیار مردم قرار بگیرد.

حذف این یارانه‌ها می‌تواند تبعات  مختلفی همچون کاهش قدرت خرید مردم را به دنبال داشته باشد. به طور مثال در حال حاضر نان سنگک ماشینی با قیمت 3000 تومان عرضه می‌شود. در صورت حذف یارانه‌ها، قیمت این نوع نان به ۱۵ هزار تومان خواهد رسید.

طی چند روز گذشته، گمانه‌زنی‌هایی در رابطه با افزایش قیمت نان در 10 استان کشور مطرح شده است. طبق اطلاعات منتشرشده از سوی تسنیم، مهدی جعفری، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی، در کارگروه ساماندهی گندم، آرد و نان که در راستای بررسی قیمت نان برگزار شده بود، گفت: اصلاح قیمت نان تا سقف 25 درصد نرخ فعلی در 10 استان کشور در دستور کار است. همچنین  این امر در استان خراسان جنوبی هم بعد از تایید وزارت کشور اجرایی  می‌شود. او افزود: اصلاح قیمت نان بر اساس بررسی‌های انجام شده، تعیین می‌شود. البته اصلاح قیمت نان از اواخر سال گذشته در دستور کار قرار داشت.

استان‌های هرمزگان و قزوین هم جزو این  10 استان محسوب می‌شوند. طبق گزارش‌های منتشرشده، حسین مهرنوش، رئیس اتحادیه نانوایان  بندرعباس هم با اشاره به افزایش 25 درصدی قیمت نان اظهار کرد: طبق ابلاغیه شورای آرد و نان هرمزگان، قیمت نان در ابن استان از 17 مردادماه، 25 درصد افزایش داشته است. که این افزایش قیمت بر دستگاه‌های کارت‌خوان نانوایی‌ها هم اعمال شده است.

حسین یزدجردی، رئیس کانون صنایع آرد ایران، درباره علت افزایش قیمت نان توضیح داد: یکی از دلایل افزایش قیمت نان، افزایش قیمت هزینه‌های نانوایی‌هاست. از سال 1401 و با تصمیم دولت سیزدهم، تعیین قیمت نان توسط استانداری‌ها صورت می‌گیرد. و آرد هم به صورت سراسری قیمت‌گذاری می‌شود. در واقع به دلیل افزایش هزینه‌ها، حقوق و دستمزد و ... قیمت نان هم افزایش یافته است.

از آنجایی که نان یک تغذیه اصلی در سفره خانواده‌های ایرانی محسوب می‌شود، بنابراین افزایش قیمت آن می‌تواند بر قدرت خرید اقشار کم‌درآمد جامعه تأثیر منفی بگذارد. چراکه در حال حاضر میزان تورم کاهشی نشده و میزان حقوق و دستمزد هم افزایش نداشته است. بنابراین افزایش قیمت نان می‌تواند منجر به کاهش قدرت خرید مردم شود.

به ‌دنبال این اتفاق احتمال دارد الگوی مصرف خانواده‌ها نیز تغییر کند. چراکه افزایش قیمت نان باعث می‌شود مردم به سمت مصرف غذاهای ارزان‌تر و کمتر مغذی بروند که نتیجه آن، تأثیر منفی بر سلامت افراد جامعه است. علاوه بر این، افزایش قیمت نان می‌تواند منجر به نارضایتی‌های اجتماعی شود. چراکه نان به‌عنوان یک کالای اساسی و استراتژیک و نماد امنیت غذایی تلقی می‌شود.