رامتین موثق

بازار سرمایه مدتی است مدام قرمز رنگ است و سهام‌داران مرگ سرمایه‌های خود را به نظاره نشسته‌اند. بیشترین سقوط بورس هم مربوط به روز یکشنبه، 30 اردیبهشت بود که شاخص کل 62 هزار واحد فروریخت. همزمان با این ریزش، واقعه اسفبار سقوط هلیکوپتر حامل رئیس‌جمهور و همراهانش که به درگذشت آنها منجر شد روی داد و متعاقب آن بورس دوشنبه تعطیل اعلام شد. 

سازمان بورس اعلام کرد: در پی شهادت رییس‌جمهور محترم کشور و همراهان ایشان به اطلاع کلیه فعالان و ذینفعان بازار سرمایه می‌رساند دوشنبه مورخ 1403.02.31، کلیه معاملات در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران و معاملات اوراق بهادار مبتنی بر کالا در بورس‌های کالایی تعطیل خواهد بود و شرایط فعالیت بازار سرمایه برای روزهای آتی متعاقبا اطلاع‌رسانی خواهد شد.

ریزش کم‌سابقه شاخص بورس

شاخص کل بورس در معاملات یکشنبه، ریزشی ۶۲ هزار واحدی را تجربه کرد و به 2 میلیون و 106 هزار واحد رسید. همچنین  نیز شاخص کل هم‌وزن با ریزشی 20 هزار واحدی به ارتفاع 694 هزار واحد رسید.

بیشترین عاملی که بر معاملات یکشنبه اثر منفی گذاشت، اطلاعیه‌های عملکرد شرکت‌های پالایشی بود که متاسفانه بیش از نیمی از سود شرکت‌ها نسبت به دوره مشابه قبل، کاهشی بود 

 به گزارش تسنیم، بازار سهام در ادامه‌ی روزهای رکودی خود، در طی معاملات یکشنبه با ریزشی کم‌سابقه مواجه شد. گفتنی است فشار فروشی که به واسطه‌ی انتشار صورت‌های مالی برخی از شرکت‌های پتروشیمی و پالایشی صورت گرفت، در رنج منفی اکثریت بازار بی‌تاثیر نبود.

لازم به ذکر است که ارزش معاملات خُرد در بازار یکشنبه مبلغ 4 هزار میلیارد و 200 میلیون تومان بود. گفتنی است حقیقی‌ها در آن روز حدود 485 میلیارد تومان به بازار سهام خروج کردند.

41 نماد در محدوده مثبت و 390 نماد در محدوده منفی و در بازار فرابورس 71 نماد در محدوده مثبت و 314 نماد در محدوده منفی معامله شدند. گفتنی است سه نماد «فارس»، «فولاد» و «فملی» بیشترین تأثیر در شاخص کل بورس و سه نماد «آریا»، «شگویا» و «زاگرس» بیشترین تأثیر را در شاخص فرابورس داشته‌اند، همچنین سه نماد «فولاد»، «ذوب» و «شستا» سه نماد پرتراکنش بازار بورس و سه نماد «شفام»، «فزر» و «خاور» سه نماد پرتراکنش در بازار فرابورس در روز یکشنبه بودند.

پاتک بازار پول به بورس

نگاهی به سیاست‌های پولی فعلی خبر از انتشار اوراق با بهره بدون ریسک می‌دهد. از رسیدن نرخ بهره اوراق خزانه اسلامی به 38 درصد گرفته تا انتشار اوراق گواهی خاص با سود ۳۰ درصد همگی در جهت کوچ اجباری منابع مالی از بازار سهام به سمت بازار پول بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، وزیر اقتصاد نیز پیشتر به این نکته اذعان و اعلام کرده بود: «با موضوع انتقاد به اوراق گواهی خاص موافقیم و با بانک مرکزی در این خصوص مذاکره خواهیم کرد که کمک‌کننده خواهد بود تا گلایه‌های فعالان بازار سرمایه حل‌وفصل شود.»

علاوه بر این، بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد سود سپرده برخی بانک‌ها به‌رغم مصوبه شورای پول اعتبار در سایه سکوت بانک مرکزی به 33 درصد رسیده است؛ به این معنا که دولت تمام سعی خود را در حفظ منابع مالی مردم نزد خود کرده که در نتیجه آن بازارهای سرمایه‌ای به‌شدت سرکوب می‌شوند. در حال حاضر بورس مهم‌ترین این بازارهاست. بر همین اساس، این گمانه در میان است که ریزش امروز بورس، بخشی از نقشه بزرگ‌تری‌ است که منویات دولت را به منظور جذب تمامی منابع مالی برای هزینه‌کرد خود تامین خواهد کرد.

یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «توسعه ایرانی» تصمیم بر تعطیلی روز دوشنبه بورس، ‌فقط مربوط به درگذشت رئیس‌جمهور نبوده و مرتبط با ریزش 62 هزار واحدی بازار در روز یکشنبه نیز هست؛ درحالی که تعطیلی در شرایطی که حتی اتفاق غیرمترقبه‌ای هم افتاده باشد، یک تصمیم نا‌بجا   است

در تعطیلی بورس بازنگری شود!

یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «توسعه ایرانی» درباره تعطیلی بورس اظهار کرد که این تصمیم فقط مربوط به درگذشت رئیس‌جمهور نبوده و مرتبط با ریزش 62 هزار واحدی بازار در روز یکشنبه نیز هست.

فردین آقابزرگی درباره ریزش بورس در روز یکشنبه گفت: بیشترین عاملی که بر معاملات یکشنبه اثر منفی گذاشت، اطلاعیه‌های عملکرد شرکت‌های پالایشی بود که متاسفانه بیش از نیمی از سود شرکت‌ها نسبت به دوره مشابه قبل، کاهشی بود.

او درباره ارزیابی خود از تعطیلی بازار عنوان کرد: این تصمیم، تصمیمی در ارتباط با ریزش یکشنبه هم بوده زیرا تاکنون سابقه نداشته که حتی برای وقایعی چون جنگ ۷ اکتبر هم بازار تعطیل شده باشد.

این کارشناس با اشاره به اینکه ریزش‌های اخیر بورس تنها باعث شده بود که دامنه نوسان قیمت را به ۱ درصد کاهش دهند، تصریح کرد: تعطیلی در شرایطی که حتی اتفاق غیرمترقبه‌ای هم افتاده باشد، یک تصمیم نا‌بجا است.

آقابزرگی با بیان اینکه اشخاصی که اکنون به نقدینگی از طریق فروش اوراق، نیاز دارند نیز از این تصمیم متضرر می‌شوند، افزود: باید اوراق را از این تصمیم مستثنی می‌کردند، در بازار سهام ممکن بود در اثر فشار عرضه، بخشی از قیمت آن در یک دوره کوتاه کاهش پیدا کند و به یکباره شاخص منفی شود اما اوراق بدهی، که باعث گلایه فعالان بازار سرمایه هم شده، حداقل به صندوق‌های سرمایه‌گذاری، پرداخت سود می‌کنند یا بدهی‌هایی که از قبل در زمان پرداخت خودشان داشتند را تسویه می‌کنند.

او تاکید کرد: بهتر است در این تصمیم بازنگری شود زیرا این تعطیلی ممکن است برای روزهای آتی تمدید شود و در اطلاعیه زمان مشخصی برای آن تعیین نشده است‌.

تصمیمات و نگاه دولت باعث ریزش هفته‌های اخیر است

این تحلیلگر بازار سرمایه با تاکید بر اینکه آثار مخربی که بر بازار در هفته‌های اخیر گذاشته شد بر اثر همین تصمیمات اقتصادی دولت بوده است، تصریح کرد: ریزش عمدتا مربوط به تصمیمات غیرکارشناسی و ذی‌نفعانه دولت است.

آقابزرگی ادامه داد: این تصمیمات مهمترین اثر مخرب بر بازار است که نمونه آن را یکشنبه مشاهده کردیم. برای مثال سود پالایش نفت بندرعباس، بیش از ۵۰ درصد با یک بخشنامه درباره نرخ خوراک، کاهش پیدا کرده.

او تاکید کرد: با این روش حکمرانی و این روش اداره امور اقتصادی کشور توسط دولت، هیچ تغییری حاصل نخواهد شد و این نوع حکمرانی در عرصه اقتصاد، به طور کاملا فاحش و آشکار با شعار سال جاری تناقض دارد.این کارشناس درباره تاثیر سیاست‌های بورسی بر شعار سال توضیح داد: با این سیاست‌ها مشارکت مردم را نخواهیم داشت بنابراین سرخوردگی از بازار سرمایه، که متاثر از تصمیمات غیرکارشناسی و ذی‌نفعانه دولت است، مخرب‌ترین اثر در افزایش بی‌اعتمادی در بازار را خواهد داشت و این روند شعار سال را محقق نمی‌کند.

به اندازه بازار توجه شود

آقابزرگی در تحلیل خود از ادامه روند ریزشی بازار، اظهار کرد که بهبود بورس با برخی سیاست‌ها مانند تغییر نرخ بهره و اصلاح نرخ خوراک حاصل نمی‌شود.

او ادامه داد: نگاه دولت کماکان به بورس، قلک‌مآبانه است، همین هفته پیش از بورس تامین مالی شد. برخی فعالان بازار را به خط کردند که 4 هزار همت از بازار سرمایه تامین مالی شود.

این تحلیلگر بازار سرمایه تاکید کرد: برای سیاست تامین مالی، باید به اندازه بازار بورس و فرابورس نگاه کنیم. اندازه بازارهای ما مجموعا ۷۵۰۰ همت است. چگونه می‌توان از آنها ۴ هزار همت منابع تأمین کرد؟

اقابزرگی در پایان با اشاره به اینکه سیاست تامین مالی اخیر دولت جز آسیب و ضربه زدن به اعتماد عمومی و فشار بر حقوقی‌ها و نهادهایی که تحت نظارت و مدیریت دولت هستند، هیچ نتیجه‌ای ندارد، خاطرنشان کرد: قاعدتا تنها روش موردنظر فعالان این خواهد بود که سهام بفروشند تا بتوانند اوراق دولت را بخرند.